به گزارش راهبرد معاصر، بار دیگر با سرد شدن هوا شاهد تشدید آلودگی هوا در پایتخت هستیم و تهران طی یک هفته اخیر 5 روز ناسالم برای گروههای حساس را تجربه کرده است. بررسیهای بیشتر نشان میدهد که آلاینده اصلی تهران طی این روزها ذرات کمتر از 2.5 pm بوده است که این آلاینده عموماً خروجی اگزوز خودروهاست.
خودروها را میتوان به عنوان متهم اصلی آلودگی هوای تهران در سالهای اخیر معرفی کرد اما نمیتوان تردد پرتعداد خودروها در تهران را تقصیر مردم انداخت! قطعاً عدم توسعه حمل و نقل عمومی در تهران یکی از دلایل تمایل مردم به استفاده از خودرو شخصی است. بر اساس استانداردهای جهانی فاصله یک شهروند با یکی از وسایل حمل و نقل عموم باید 500 متر باشد درحالی که این آمار در تهران بسیار بیشتر از این است.
براساس سند توسعه، شهر تهران به 9هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد این در حالی است که اکنون حدود 3 هزار دستگاه دارد و فاصله 3 هزارتایی نیاز به تلاش و توجه ویژه دارد. جالب اینجاست که بیش از 70 درصد این 3 هزار اتوبوس نیز فرسوده هستند. البته در این زمینه شهرداری تهران در تلاش است تا با وارد کردن 1000 اتوبوس برقی بخشی از این کمبود را جبران کند.
در میان تمام وسایل نقلیه شهری ازجمله تاکسیها، اتوبوسها شهری و BRT، تراموا و...، مترو استانداردترین نوع حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هواست. با نگاهی به وضعیت خیابانها متوجه میشویم که حرکت بر روی زمین دیگر پاسخگو نیست؛ با وجود آنکه خیابانهای باریک به بزرگراه تبدیل شده و بخش قابل توجهی از شهر تهران به مسیر رفت و آمد خودروها اختصاص یافته، اما بار ترافیکی کاهش نداشته و مدیریت خاصی در بخش حمل و نقل صورت نگرفته است.
خودروهای تک سرنشین همچنان مشکل اصلی است و در حالی که خیابانها دیگر گنجایش این همه خودرو را ندارند، شاهد ساخت و سازهای گسترده و برج سازی هستیم که بر حجم ترافیک میافزاید، بنابراین باید به زیر زمین برویم و از ظرفیت مترو استفاده کنیم. مترو در زیرزمین به دور از هر ترافیکی به مردم خدمترسانی میکند و به دلیل برقی بودن آلودگی هوا نیز ندارد.
با این وجود کشور ما در این زمینه با چالش مواجه شد است چرا که تاکنون هیچ شرکت داخلی موفق به ساخت واگن مترو نشده است. لذا در این زمینه نیازمند سایر کشورها هستیم که این مورد با توجه به قیمت بالای واگن و مشکلات مربوط به تحریمها، دشوار است.
در این زمینه به تازگی اتفاق مثبتی رخ داد که میتواند در یک بازه زمانی 4 ساله حجم زیادی از آلودگی هوای شهر تهران را کاهش دهد. شهرداری تهران اخیراً موفق شده است که طی قراردادی با شرکت چینی برای وارد کردن 1050 واگن به توافق برسد که قرار است طی 4 سال به ناوگان مترویی شهر تهران اضافه شود. این درحالی است که مترو تهران درحال حاضر 1200 واگن فعال دارد که این 1200 واگن در طی 20 سال گذشته اضافه شده است.
قطعاً اضافه شدن این تعداد از واگنهای مترو زمان رسیدن قطار به ایستگاهها و شلوغی واگنها را تهسیل کرده و مردم نیز رغبت بیشتری برای استفاده از مترو خواهند داشت./ تسنیم