به گزارش راهبرد معاصر؛ آیین اختتامیه جشنواره الگوهای برتر تدریس (طرح شهید دکتر کاظمی آشتیانی) در سالن جلسات دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد.
رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در ارتباط برخط با این جشنواره ضمن اشاره به حضور خود به عنوان شرکت کننده در جشنواره الگوهای برتر تدریس زبان انگلیسی در همدان در سال ۸۱، بیان کرد: حس معلمانی که تلاش میکنند تا خلاقیت خود را به دیگران نشان دهند را درک کرده و تحسین میکنم. تجلیگاه عالِم با معلم متفاوت است و تجلیگاه حضور معلم همین جشنوارههای الگوهای برتر تدریس است؛ علم سایرین هر چه باشد نمیتواند عملی همچون معلم داشته باشند.
وی با اشاره به اهمیت برگزاری این جشنواره، اظهار کرد: این جشنواره از این حیث که تجلی و نماد نمایش جایگاه معلم و خلاقیت او و حرفه و فن اوست، اهمیت دارد. این جشنواره مسیری برای از هم آموزی است.
صحرایی عنوان کرد: پیام مهم این جشنواره یک راهبرد جدید در نظام تعلیم و تربیت و مدیریت آموزشی و آموزش و پرورش است که آن هم از هم دیگر آموزی است. یعنی معلمان در مسیری قرار گیرند که دانش خود را با یکدیگر به اشتراک گذارند. چرا که نشان دادن روشهای خلاقانه معلمان که برآمده از دانش و تجربه گرانسنگ آنهاست بسیار اهمیت دارد.
وی افزود: ثروت ما بودجه ما نیست بلکه فن و هنر ما در آموزش است و این ثروت معنوی است که باید با دیگر معلمان اشتراکگذاری شود؛ لذا پیگیر این موضوع هستم این روشهای تدریس باید به طور دقیق به دیگران نشان داده شوند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تغییر در نگاهی به سیر تکامل معلم در ساحت آموزشی تصریح کرد: ما در آموزش و پرورش از رویکرد کنترلگری رفته رفته به نقش تسهیلگری رسیدیم و به سمت دانشآموز محور حرکت کردیم. امروز فراتر از آن به این نتیجه رسیدیم که معلم نه تنها باید تسهیلگر باشد بلکه باید در کنار آموزش در حال یادگیری باشد و تکلیف محوری با یادگیری حقیقی پیوند بخورد.
صحرایی یادآور شد: کلاس ما اگر بخواهد موفق باشد باید با جهان بیرون ارتباط گیرد یعنی به دانشآموز چیزی را بیاموزیم که نیاز آنهاست و به درد آینده وی بخورد. اگر معلمی نتواند تفهیم کند چیزی را که به دانشآموز میآموزد برای آینده وی مفید و نقشآفرین نیست، فقط یک آموزش دهنده بوده است.
وی با بیان اینکه آیین نامه مسیر رشد معلمی بزودی تصویب خواهد شد که موجب میشود معلمان به طور مستمر شایستگیهای خود را ارائه دهند، اضافه کرد: باید نقش معلمی را به نقش یاددهنده تبدیل کنیم یعنی به فراخور آموزش، کاربرد آموزش را نیز به دانشآموز بیاموزیم. دانشآموزان میتوانند به جای آنکه در کلاس آموزش ببینند، یاد بگیرند و کلاس محل یادگیری شود نه فضای آموزش.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پیام جشنواره الگوهای برتر تدریس خاطرنشان کرد: پیام این جشنواره ارتقای آموزش در کشور است و لذا نتایج این جشنواره باید در اختیار سایر معلمان کشور قرار گیرد و از هم دیگر آموزی به نهضتی در صنعت آموزش کشور تبدیل شود.
وی افزود: معلم موفق دانشآموز خود را پیش از کلاس برای یادگیری آماده میکند در این صورت است که اتفاقات پیشران نقش معلم را نمایان میکند. معلم تراز و آموزنده نیکیها و آماده کننده دانشآموزان برای زندگی است یعنی فقط آموزش نمیدهد بلکه درس زندگی را نیز میآموزاند. با توجه به وجود ابزار فضای مجازی، خطر هوش مصنوعی میتواند نقش معلم را کمرنگ کند.
صحرایی در ادامه بیان کرد: به عنوان نماینده دولت در بین شما و نماینده شما در دولت توقع کیفیت وجود دارد. این دولت حتی در تنگنای تاریخی مالی به عهد خود در حوزه معلمان عمل کرده و باید این پیام را به رئیس جمهور منتقل کنیم که ما دیدیم و فهمیدیم و باید اثرگذار باشیم.
وی اضافه کرد: اثرگذاری باید اینگونه باشد که نخست معلم خود را در مرز دانش حفظ کند؛ فرسودگی شغلی در معلم زمانی ایجاد میشود که معلم دچار تکرار شود. ما باید رویکرد رشتهای را تغییر دهیم و معلمان را چند مهارتی پرورش دهیم. انتظار میرود شعار جشنواره یعنی معلم توانمند، تعلیم و تربیت باکیفیت، نسل امیدبخش با تلاش معلمان عزیز محقق گردد. / فارس