مادورو: کلمبیا درصدد حمله نظامی به ونزوئلاست-راهبرد معاصر

مادورو: کلمبیا درصدد حمله نظامی به ونزوئلاست

رئیس جمهور مادورو به ارتش دستور داده تا در حوالی مرز این کشور با کلمبیا حالت نظامی به خود گرفته و آماده پاسخ دهی به هرگونه حمله ی احتمالی کلمبیا باشند.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 04
کد خبر: ۲۱۳۳۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ رسانه های آمریکای لاتین از بر هم خوردن صلح تاریخی میان شورشیان فارک و دولت کلمبیا سخن به میان آورده اند. شماری از رهبران فارک با عدول از توافق با دولت کلمبیا مجددا سلاح در دسته گرفته و به دولت مرکزی اعلام جنگ نموده اند.

 

شورشیان چپ گرای فارک دهه هاست که به مبارزه با دولت کلمبیا مشغول بوده اند، با این حال مذاکرات صلح بین دولت کلمبیا و فارک از ۲۶ اوت ۲۰۱۲ (۵ شهریور ۱۳۹۱) در هاوانا آغاز شد و در ۲۵ اوت۲۰۱۶  (۴ شهریور ۱۳۹۵) به پایان رسید؛ این موافقتنامه شامل  اصلاحات روستایی، مشارکت سیاسی، آتش‌بس دوجانبه، راه حل مشکل مواد مخدر و سازوکار اجرا و ارزیابی صلح بود.

 

اکنون با آغاز دور جدیدی از تنش ها در کلمبیا، مقامات این کشور ونزوئلا را در تهییج نیروهای فارک مقصر قلمداد کرده و از افزایش بی سابقه تنش ها میان دو طرف سخن گفته اند.

 

رئیس جمهوری ونزوئلا روز گذشته (سه شنبه) اعلام کرد: می دانیم تلاش هایی برای انجام اقداماتی علیه ونزوئلا از جمله حمله علیه کشورمان از سوی کلمبیا وجود دارد و به خاطر همین شرایط، نیروهای ارتش باید در حالت آماده باش قرار بگیرند.

 

مادورو خاطر نشان کرد: دولت کلمبیا با هدایت «ایوان دوکه» تندرو می خواهد ونزوئلا را عامل جنگ 70 ساله در این کشور معرفی کند( جنگ دولت با شورشیان گروه شبه نظامی فارک).

 

وی همچنین دستور داد، رزمایش ارتش این کشور از 19 شهریور تا ششم مهر ماه (10 تا 28 سپتامبر) در چند منطقه مرزی با کلمبیا برگزار شود.

 

پیش از این دولت کلمبیا، ونزوئلا را به حمایت از بقایای گروه شبه نظامی منحل شده فارک که دهه ها در جنگ با دولت بوگوتا بود، متهم کرد.

 

آمریکا نیز پیش از این مدعی شده بود که دولت کاراکاس پناهگاه امن برای گروههای شبه نظامی در کلمبیا مهیا کرده است.

 

اعلام هشدار در مواجهه با تهاجم احتمالی کلمبیا در حالی صادر می‌شود که دولت کاراکاس از وجود شواهدی مبنی بر همدستی کلمبیا و واشنگتن در آموزش گروه‌های مسلحی خبر می‌دهد که قصد براندازی دولت مادورو را دارند.

 

فارک ( FARC) موسوم به  "نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا" ، یک سازمان چریکی انقلابی مارکسیست-لنینیستی بود که پیشتر دولت کلمبیا آن را گروهی تروریستی می‌نامید. در دهه ۱۹۶۰ میلادی این گروه به عنوان شاخه نظامی "حزب کمونیست کلمبیا" تشکیل شد.

 

شمار  چریک های فارک تا سال ۲۰۱۳ میلادی بین هشت تا ۱۰ هزار نفر تخمین زده می شد.

 

بنابر برآوردی که از سوی مرکز مطالعات ملی کلمبیا در امور ذهنیت تاریخ به عمل آمد، حاکی است که در جریان نبرد بین چریک های فارک و نیروهای دولتی، بین سال های ۱۹۵۸ تا ۲۰۱۳ ،حدود ۲۲۰ هزار نفر کشته شدند که از این میان بالغ بر ۱۱۷ هزار غیر نظامی و نزدیک به ۴۱ هزار نفر از چریک ها و نظامیان کشته شدند و بین سال های ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۲ این مناقشات منجر به بی خانمان شدن بیش از پنج میلیون نفر از ساکنان کلمبیا شد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار