به گزارش راهبرد معاصر؛ عباس علی آبادی وزیر صمت پیشتر اعلام کرده بود، خودروسازان مطلقاً طبق قانون حق ندارند خریداران را مجبور به خرید اجباری محصول خود کنند و باید براساس قرارداد عمل کنند.
با این وجود شرکت های خودروسازی و به ویژه ایران خودرو بی توجه به این موضوع مشتری را مجبور می کنند با پرداخت هزینه ای بالاتر خودروهای ارتقا یافته را خریداری کنند و در غیر این صورت پول آنها را بر می گردانند.
این گونه اقدام ایران خودرو در الزام مشتریان به تغییر خودرو در حالی انجام می شود که باید براساس قانون متعهد به قرارداد خود با مشتری بوده و بهانه ای برای عدم تحویل خودرو نداشته باشند اما متأسفانه بهانه استانداردهای 85 گانه باعث شده تا مشتری را در شرایطی قرار دهند که یا باید خودروی جدید را بخرد یا خودرویی به او تعلق نمیگیرد.
البته وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته بود" خودروسازان به من گفتهاند که «به مشتریان توصیه میکنند خودرویی را جای خودروی دیگر خریداری کنند»، حالا مشتری میتواند توصیه را نپذیرد." اما عملاً خبری از توصیه نیست و مشتری که ماه ها در انتظار خودروی ثبت نامی خود در سامانه یکپارچه است به یکباره با فراخوانی از شرکت روبه رو می شود که محصول ثبت نامی شما تغییر کرده و می توانید این خودروی جدید را خریداری کنید.
این در حالی است که در زمان تنظیم قرارداد مشتری با توجه به سبد درآمدی اقدام به خرید خودرو می کند و خودروساز نباید با شگرد تغییرات چند آپشن مشتری را ملزم به خرید خودروی جدید کند.
در حال حاضر مشتریان پژو207 دستی امکان تحویل خودروهای خود را نداشته و ایران خودرو می گوید باید پژو207 جدید را خریداری کنید که در این شرایط خریدار باید 150 میلیون تومان پول بیشتری را به شرکت واریز کند.
علاوه بر این تبدیل اجباری تارا دستی ساده به تارا v1 پلاس هم باعث نارضایتی مردم شده است و تاکنون هیچ مرجعی از جمله سازمان حمایت پاسخی به این موضوع نداده است./تسنیم