به گزارش راهبرد معاصر؛ براتی در پنل جانمایی جدید اقتصاد ایران درعرصه بین الملل اظهار کرد: آمریکایی ها یک تئوری کلی دارند و آن این است که هر اتفاقی که در واقعیت رخ می دهد یک ردپا در نظام مالی دارد و اگر ما این مساله را مختل کنیم می توانیم آن فعل را نیز دچار اختلال کنیم.
وی با بیان اینکه با این تفکر بحث مبارزه با تامین مالی تروریسم به عنوان گام اول برداشته شد؛ گفت: فرمان اجرایی 13224 در این خصوص صادر شد و سپس فرمان اجرایی 13382 بحث مقابله با تامین مالی فعالیت های اشاعی ، که از منظر آمریکایی ها مصداق بارز آن ایران بود؛ صادر گردید و در حدود سال 2010 کنگره آمریکا سطح تحریم ها را ارتقاء داد و با استفاده منبع مهمی به نام دلار، وارد تحریم های ریسک محور می شود.
براتی افزود: با آغاز مذاکرات ایران هسته ایران با دول غربی، تحریم به عنوان یک ابزار راهبردی در سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا تثبیت شد و در اسناد راهبردی آنها جای خودش را پیدا کرد.
معاون سازمان سرمایه گذاری ایران با اشاره به گزارش منتشر شده از سوی موسسه رند در سال 2016 با نام قدرت اجبار بیان کرد: در این گزارش آمده است که تحریم جایگزین ابزار های دیگری مانند جنگ، برای آمریکا شده است و نکته مهم این گزارش این است که از سه کشور آمریکا را چین ، روسیه و ایران به عنوان کشور های هدف آمریکا برای استفاده این ابزار یعنی تحریم نام می برد تا فضای بین الملل کنترل داشته باشد.
وی با بیان اینکه در تحولات روسیه و اوکراین ، آمریکا از ائتلاف تحریم علیه روسیه صحبت به میان آورد گفت: در این ائتلاف 26 کشور حضور دارند و قائم مقام خزانه داری آمریکا درباره این ابزار جدید اینطور بیان می کند که این ائتلاف در سه مولفه قدرتمند است که این موارد شامل ارز جهان روا،فناوری های لبه و حجم اقتصاد است.
براتی تصریح کرد: این ائتلاف پایه هایی قدرت که نظام تحریمی آمریکا بر اساس آن بنا شده است را نمایندگی می کند.
وی در ادامه در خصوص موضوع این پنل تخصصی بیان داشت: دو سطح دلالت برای سیاست های جمهوری اسلامی ایران در خصوص جانمایی جدید اقتصاد ایران درعرصه بین الملل وجود دارد که سطح اول در خصوص همین ائتلاف تحریم است.
و ما باید بدانیم که ائتلاف تحریم موجودیت دارد و آمریکا در تلاش است این ابزار را حفظ و مدیریت کند و باید گفت اعضای این ائتلاف هماهنگی بسیار بالایی با سیاست های دولت آمریکا دارند که در قضیه روسیه و در حال حاضر در کشور چین نیز خود نمایی می کند.
وی تاکید کرد: لذا در حوزه سیاست خارجی ما باید انتخاب هایی انجام دهیم که جزو این ائتلاف تحریم نباشند چرا که کشور های عضو نخواهند گذاشت اقتصاد ایران درعرصه بین الملل جایگاه بالاتری را پیدا کند.
وی با بیان اینکه نباید تصور کرد می توان با یک توازن بین شرق و غرب، منابع وارد کشور کنیم گفت: با این روش نمی توانیم منافع خودمان را افزایش دهیم و با این سیری که در حال تکامل است، قطعا نگاه راهبردی نخواهد بود.
وی افزود: حتی در حوزه هایی که معافیت ها در تحریم وجود دارد نیز نمی توان همکاری خاصی با این کشور ها داشت و با تحلیل نظام تحریم و مسیر و اهدافی که طی می کند مشخص است که این راه به جایی نخواهد رفت.
وی در خصوص سطح دوم دلالت گفت:در طرف مقابل این نظام تحریمی اما فرصت هایی در حال شکل گیری است ، مخصوصا بعد از تحریم روسیه ، 2 نوع فرصت میتوان احصاء کرد، یکی همکاری در زمینه مقابله با تحریم ها است اما به سادگی نمی توان این همکاری ها را شکل داد به دلیل اینکه نوع تحریم ،گستره تحریم و جایگاه آن کشور در اقتصاد متعارف بین الملل تعیین کننده نحوه این همکاری است.
وی مساله دیگر همکاری های راهبردی گفت: این همکاری میان بازیگرانی که در این مواجهه گرفتند و به دنبال تضعیف این نظام تحریمی هستند که یکی از راهکار ها بحث تضعیف منابع قدرت این نظام تحریمی است.
معاون سازمان سرمایهگذاری در آخر سخنان خود گفت: سیاست آمریکا در مقابل ایران در 15 سال گذشته یک سیاست تحریمی علیه ایران بوده است که ما به عنوان جنگ اقتصادی از آن یاد میکنیم.
وی افزود: به قول آقای نفیو که ما به عنوان معمار تحریمها میشناسیم، ایجاد درد در جامعه ایرانی با هدف فشار برای تغییر رفتار حاکمیت سیاسی بوده است و اگر تحریم ها از اثرگذاری خارج شود، سیاست آمریکا در قبال ایران ناکارآمد خواهد شد./ تسنیم