تصویب آیین‌نامه جبران قدرت خرید اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه تصویب سه آیین‌نامه مهم در دولت / از خدمات سلامت اتباع تا جبران خسارات حوادث طبیعی وزیر دفاع: آمریکا و ایران در تعارض ذاتی با یکدیگر قرار دارند / تنها کشوری که پاسخ دندان‌شکن به اسرائیل  داد، ایران بود سرلشکر موسوی: نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون در آمادگی کامل اطلاعاتی و عملیاتی قرار دارند مهاجرانی: امروز کشور نه از سیمکارت سفید بلکه از کاهش سرمایه اجتماعی ضربه می‌خورد ضربه کاری اطلاعات به ضدانقلاب/ ۳ عضو دیگر شبکه ضدامنیتی "شکار مزدور" بازداشت شدند شلیک همزمان موشک‌های بالستیک و کروز سپاه در رزمایش اقتدار سخنگوی دولت: تاریخ دقیق اجرای اصلاح قیمت بنزین نهایی نشده است خاتمی: ملت ایران ذلت‌پذیر نیست/ بسیج یک فرهنگ است حمایت دولت از راه‌آهن حومه‌ای تهران واکنش تهران به ادعاهای بی‌اساس درباره جزایر ایرانی پزشکیان: هیچ طرح آبی بدون نظر دانشگاه‌ها اجرا نمی‌شود / تصمیم عجولانه یعنی تخریب محیط‌زیست سرلشکر پاکپور: مادران و همسران شهدا الگویی ماندگار برای نسل‌های آینده هستند آغاز رزمایش نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس سرلشکر حاتمی: لحظه‌ای را در ارتقای توان دفاعی از دست نداده‌ایم

قالیباف: راه بهینه‌سازی سوخت لزوماً بالابردن قیمت‌ها نیست

رئیس مجلس گفت: نگوییم ثابت نگاه‌داشتن قیمت‌ها اشکال ماست؛ شاید این اشکال هم باشد، اما راه بهینه‌سازی سوخت بالابردن قیمت‌ها نیست.
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۷ - ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - 2023 December 13
کد خبر: ۲۱۸۳۳۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز چهارشنبه، در نشست حمل‌ونقل و توسعۀ کشور، اظهار داشت: براساس سیاست‌های کلی، باید در حوزۀ اقتصاد رشد 8درصدی داشته باشیم و تورم را تک رقمی کنیم. هنگام بررسی لایحۀ برنامۀ هفتم توسعه، به دولت محترم و شورای محترم نگهبان تأکید کردم حتماً سقف سرمایه‌گذاری هم داریم. حداقل یک برآوردی از این سقف داشته باشیم که به مباحث پوچ گرفتار نشویم و بگوییم فلان تبصره هفتادوپنجی هست یا نه.

 

وی افزود: برای رشد اقتصادی 2.8 درصد از محل رشد بهره‌وری پیش‌بینی شده است. مثالی ملی بزنم. ما اگر برای محاسبه همۀ گازوئیل و فرآورده‌ها و میعانات گازی را تبدیل به بشکۀ نفت کنیم، روزانه 3.5 میلیون بشکه نفت هدر می‌دهیم. با قیمت بشکه‌ای 85 دلار حساب کنیم، سالانه بالای 100 میلیارد دلار در سال خواهد شد. تحریم به ما ظلم می‌کند، چرا خودمان به خودمان ظلم می‌کنیم؟ این پول در یک قدمی ماست.

 

رئیس مجلس گفت: نگوییم ثابت نگاه‌داشتن قیمت‌ها اشکال ماست. شاید این اشکال هم باشد، اما راه بهینه‌سازی سوخت بالابردن قیمت‌ها نیست. راه‌های دیگری وجود دارد. وقتی این سرمایه از بین می‌رود، این سرمایه توسط مردم و دولت و بخش خصوصی باید بهینه شود. اگر همه از آن بهره ببریم، این 100 میلیارد دلار سرمایۀ ملی ما می‌شود.

 

رئیس مجلس تاکید کرد: ترانزیت قبل از اینکه جنبۀ اقتصادی داشته باشد، جنبۀ امنیت ملی و قدرت بازدارندگی دارد. فرصت‌های بزرگ برای ما تولید می‌کند. ما با تمام وجود این موارد را حس می‌کنیم. ولی غصه‌مان می‌شود با چه مشکلاتی زیرساخت‌ها را درست می‌کنیم. گاهی اوقات‌ سیاست‌گذاری ما غلط است. هم‌اکنون از هرکسی بپرسید ریل مهم است یا جاده، همه می‌گویند ریل. حالا شما نگاه کنید ما در دهه‌های گذشته بین ریل و جاده سرمایه را به جاده ریختیم.

 

وی افزود: حالا هم که در ریل سرمایه‌گذاری کردیم، امروز حدود 14 هزار کیلومتر ریلی داریم که قطار روی آن حرکت می‌کند. حالا چقدر حرکت می‌کند؟ در جاهایی گرهِ ترافیکی داریم و در برخی جاها نیز هرچند روز یکبار شاید یک قطاری حرکت کند.

 

قالیباف بیان داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد از این 14هزار کیلومتر حدود 4هزار کیلومتر آن هیچ تأثیری در حوزۀ بهره‌وری در کشور ندارد و ضرورتی نداشته. سرمایه را جایی بردیم که برگشت سرمایه ندارد. یعنی پول مفت را آنجا هزینه کردیم و اگر این 4هزار کیلومتر را درست هزینه کرده بودیم، آیا امروز در کریدور شمال تا جنوب می‌ماندیم؟ امروز در برنامۀ هفتم متمرکز شدیم 3هزار و 200 کیلومتر در حوزۀ کریدور شمال‌جنوب و شرق‌غرب سرمایه‌گذاری کنیم. ما قبلاً سرمایه‌گذاری کردیم، ولی خط آهن را اشتباه می‌بردیم و در همۀ شهرها این‌قدر قطار می‌ایستند که الان سرعت قطار باری ما از اندازۀ سرعت حرکت دوچرخه هم کمتر است./ تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار