اوکراین بازیچه دست اتحادیه اروپا-راهبرد معاصر
گزارش «فایننشال تایمز»؛

اوکراین بازیچه دست اتحادیه اروپا

گرچه سران اتحادیه اروپا چند روز پیش توافق کرده بودند مذاکرات بر سر الحاق کی یف به اتحادیه اروپا را آغاز کنند، اما نتوانستند بسته مالی 50 میلیارد یورویی را برای حمایت از این کشور تصویب کنند.
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - 21 December 2023

اوکراین بازیچه دست اتحادیه اروپا

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ اروپایی ها نتوانستند بسته حمایتی برای اوکراین تصویب کنند و اکنون دیگر موافقت سران اتحادیه اروپا بر سر آغاز مذاکرات الحاق کی یف به این اتحادیه شبیه یک رؤیای دور از ذهن تلقی می شود. هرچند ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین پیشاپیش برایش جشن گرفت و اکنون مشخص شده است اوکراین تا سال‌ آینده به اتحادیه اروپا نمی‌پیوندد.


بیش از یک دهه پیش اوکراینی‌ها در کی‌یف، پایتخت کشورشان تجمع کردند تا از دولتشان بخواهند اقداماتی را برای پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا آغاز کند تا اینکه مدتی پیش سران اتحادیه اروپا موافقت کردند این رؤیا را جامه عمل بپوشانند، اما موافقت نکردن آنها با بسته حمایت مالی از اوکراین، شادی اوکراینی ها را از بین برد.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا نیز در واکنش به تصمیم مجارستان گفت: ما با ۲۶ کشور به توافق دست یافتیم، ولی اوربان نتوانست این کار را انجام دهد


مدتی است سران اتحادیه اروپا برای آغاز مذاکرات بر سر الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا به توافق دست یافته اند؛ گامی که مسیر این کشور را برای آغاز رسمی روند پیوستن به این گروه اروپایی هموار می کند. در مقابل، آنها نتوانستند بسته حمایت مالی به ارزش 50 میلیارد یورو برای اوکراین تصویب کنند که علتش اعتراض ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان بود.


نخست‌وزیر مجارستان پس از نشست شبانه سران اتحادیه اروپا از وتوی بودجه اضافی برای اوکراین و نیز وتوی بازنگری در بودجه چندساله اروپا خبر داد و گفت: سال آینده پس از آمادگی مناسب به این موضوع باز خواهیم گشت.


شارل میشل، رئیس شورای اروپا نیز در واکنش به تصمیم مجارستان گفت: ما با ۲۶ کشور به توافق دست یافتیم، ولی اوربان نتوانست این کار را انجام دهد. کاملاً مطمئن هستم می توانیم در ابتدای سال آینده به توافق دست یابیم، ما به پایان ژانویه فکر می کنیم.


نتیجه تلخ اجلاس اروپا برای اوکراینی ها اطمینان نداشتن به ادامه حمایت های مالی اروپا و ایالات متحده از کی یف بود؛ موضوعی که بیانگر و تداعی کننده شکست این کشور در بازپس گیری بخشی از خاک خود از روسیه در قالب عملیات ویژه نظامی و نیز تعهد مسکو به ادامه جنگ تا کسب پیروزی برابر کی یف است.


تلاش سران اروپایی تا بامداد ادامه داشت بلکه اوربان را متقاعد کنند بسته مالی را به عنوان بخشی از 21 میلیارد یوروی اضافی در قالب بودجه مشترک اتحادیه اروپا تصویب کند. رؤسای جمهور آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و هلند نیز آخرین تلاش هایشان را برای متقاعد کردن اوربان انجام دادند، اما مذاکرات بی نتیجه ماند و به خانه هایشان بازگشتند تا بلکه در ژانویه مجدد رایزنی ها ادامه یابد.


 ساعاتی قبل از این گفت و گوها هیاهوی پیوستن به اتحادیه اروپا نه تنها در طرف اوکراینی، بلکه در راهروهای اطراف سالن اجلاس سران اروپایی کاهش یافت. اوربان قاطعانه و به طرز شگفت انگیزی قول داده بود هرگونه اقدامی را برای تصویب بسته مالی وتو کند.


نخست وزیر مجارستان بعداً در حساب کاربری خود در فیس بوک از تصمیم سران اروپایی انتقاد کرد و آن را پوچ، غیرمنطقی و اشتباه خواند. با وجود این، روند کاری گواه آن است وی در فرصتی که داشت، مانع از تصویب بسته مالی برای اوکراین شد.

تلاش سران اروپایی تا بامداد ادامه داشت بلکه اوربان را متقاعد کنند بسته مالی را به عنوان بخشی از 21 میلیارد یوروی اضافی در قالب بودجه مشترک اتحادیه اروپا تصویب کند


هرچه بود، گذشت و اوکراین تا سال ها به اتحادیه اروپا نخواهد پیوست. رئیس جمهور اوکراین که از احتمال عضویت کشورش در اتحادیه اروپا خوشحال بود، در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی X پیش از اعلام مورد پذیرش قرار نگرفتن درخواست کمک مالی نوشت: این یک پیروزی برای اوکراین و کل اروپاست. پیروزی ای که به ما انگیزه می دهد، الهام بخش و تقویت کننده روحیه مردم است.


با وجود این ناکامی بزرگ، رئیس جمهور اوکراین به سران اتحادیه اروپا گفت، آغاز مذاکرات برای عضویت این کشور در اتحادیه اروپا بسیار مهم تر از موافقت با بودجه اضافی برای کی‌یف است. وی به طور خصوصی به سران اروپا گفت، برایش مهم‌تر این است برای مذاکره درباره عضویت در اتحادیه موافقت کنند تا موافقت با بودجه مضاعف. رئیس جمهور اوکراین  یادآور شد، کمک مالی به اوکراین برای ماه ژانویه کافی است، اما پس از آن این کشور با کمبود بودجه مواجه خواهد شد.

 

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار