اختصاص ارز نیمایی به واردات آفت‌کش‌های دارای تولید مشابه داخلی-راهبرد معاصر

اختصاص ارز نیمایی به واردات آفت‌کش‌های دارای تولید مشابه داخلی

رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور گفت: به واردات آفت کش‌های دارای تولید مشابه داخلی ارز نیمایی اختصاص می یابد که این امر شرایط نابرابری را برای تولید داخلی فراهم کرده است.
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۶ - ۰۳ دی ۱۴۰۲ - 2023 December 24
کد خبر: ۲۱۹۹۸۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ مسعود گیل‌آبادی رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور اظهار داشت: شرایط رقابت برای تولید داخل سموم کشاورزی در مقایسه با واردات آنها منصفانه نیست و در حالی که به واردات این محصول ارز نیمایی داده می‌شود که تولیدکنندگان داخلی نیاز خود را بر اساس هزینه‌های بازار آزاد تامین می‌کنند و تنها در بخش ماده اولیه تولید ارز نیمایی اختصاص می‌یابد.

 

وی افزود: پیشنهاد می‌شود برای حمایت از تولید داخلی ارز سموم آماده وارداتی حذف و تعرفه واردات آنها افزایش یابد تا شرایط برای رقابت فراهم شود و تنها بخش کمی از سموم آماده اروپایی که از تکنولوژی خیلی جدید برخوردار هستند وارد شوند.

 

رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور ادامه داد: میزان سموم کشاورزی مورد نیاز تا پایان سال 35 هزار تن تا 40 هزار تن است که این نیاز به طور کامل از داخل کشور تامین می‌شود.

 

وی تصریح کرد: 250 میلیون دلار برای واردات ماده اولیه سموم کشاورزی و سموم آماده مصرف مورد نیاز است که تا به امروز 140 میلیون دلار آن اختصاص یافته است.

 

وی تصریح کرد: 658 نوع سم ثبت شده در کشور وجود دارد که 18 درصد آن مربوط به سموم پرخطر، 22 درصد متوسط و 60 درصد کم خطر است. سیاست انجمن، حذف سموم پرخطر در مدت زمان کوتاه و جایگزین شدن آنها با محصولات کم خطر است./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده