اصلاحات و اضافات دفترچه راهنمای آزمون استخدامی طرح شهید زین‌الدین منتشر شد ماجرای انفجار و خرابکاری در آموزش و پرورش آذربایجان غربی چه بود؟ زمان برگزاری آزمون استخدامی فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد رشد وحشتناک فرونشست زمین در جنوب تهران صدور دستورالعمل پیگیری پرونده‌های کثیرالشاکی، مهم و ملی توسط اژه‌ای محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی/ جاده چالوس یکطرفه می‌شود کیفیت هوای تهران در وضعیت ناسالم قرار گرفت هزینه نجومی دریافت گواهینامه رانندگی آخرین وضعیت جاده‌های شمال کشور / محور چالوس در روز جمعه مسدود است وزیر ارتباطات: مکانیسم ماشه مانع رشد اقتصاد دیجیتال نخواهد شد ماجرای فوت زن عراقی در مشهد در پی عمل زیبایی هشدار هواشناسی؛ افزایش بارش در ۵ استان/ خیزش گرد و خاک در ۱۱ استان ترافیک سنگین در آزادراه تهران - شمال/ اجرای محدودیت مقطعی صدای انفجار‌های کنترل شده در اصفهان شنیده می‌شود دادستانی تهران علیه بلاگر وکیل‌نما اعلام جرم کرد صدور مجوز سلاح‌های شکاری و ورزشی از مهر ۱۴۰۴ توسط فراجا

سرچ کن و باور نکن

ما آدم‌های سرچ کردنیم. آدم‌های گرفتن اطلاعات از اینترنت؛ اصلا جست‌وجو کردن در دنیای مجازی، به بخششی از فعالیت‌های روزمره اغلب ما تبدیل شده و کافی است موضوعی را ندانیم یا اطلاع کمی درباره آن داشته باشیم، آن وقت است که می‌رویم سراغ دوست عزیزمان موتور جست‌وجوگر و اطلاعاتمان را کامل می‌کنیم.
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۸ - ۱۲ دی ۱۴۰۲ - 2024 January 02
کد خبر: ۲۲۱۵۲۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ تا اینجای ماجرا همه‌چیز خوب است، اما قضیه از جایی ترسناک می‌شود که بدانیم همین سرچ کردن‌های روزانه باعث شده موتور‌های جست‌وجوگر تبدیل به صمیمی‌ترین دوستان آنلاین‌مان شوند و خیلی چیز‌ها را از روی سابقه سرچ‌های ما در موردمان بدانند!

ضمن اینکه یک پژوهش نشان می‌دهد که سرچ‌کردن همیشه ما را به افرادی آگاه‌تر تبدیل نمی‌کند، بلکه برعکس، ممکن است باعث شود، خیلی زود اخبار جعلی یا اطلاعات گمراه‌کننده را باور کنیم. مثالش برای خیلی‌ها آشناست؛ کافی است جایی از بدنمان درد بگیرد، آن وقت است که به جای رفتن به مطب دکتر، درباره آن درد سرچ می‌کنیم و متوجه می‌شویم که تومور داریم! بعد که می‌رویم دکتر می‌فهمیم که یک گرفتگی عضلانی ساده بیشتر نیست.

به همین دلیل هم متخصصان هشدار‌های جدی درباره اتکا به سرچ‌های اینترنتی در حوزه‌هایی مانند سلامتی یا مصرف دارو داده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که تکیه موتور‌های جست‌وجو بر مطالب ساده، پرطرفدار و جنجال‌برانگیز است؛ بنابراین به‌جای اینکه «مفیدترین» اطلاعات را به کاربر بدهند، «جالب‌ترین» نتایج را به او نشان می‌دهند که ممکن است صحت نداشته باشد.

در دنیای شلوغ و سریع امروز، ما ناچاریم تا درباره خیلی چیز‌ها سرچ کنیم، اما لازم است به تکنیک‌های دیگر سواد رسانه‌ای نیز مجهز باشیم تا در دریای اطلاعات گمراه‌کننده و اخبار جعلی اینترنت غرق نشویم. / همشهری

ارسال نظر