نماینده مجلس خواستار ورود وزارت صمت به قراردادهای ناعادلانه خودروسازان شد-راهبرد معاصر
رئیس‌جمهور فردا به مصر می‌رود تاجگردون: ۱۱ میلیارد دلار برای کالا‌های اساسی تخصیص یافت  بودجه ۱۴۰۴ به شورای نگهبان ارسال شد استاندار تهران: تعطیلی‌ها روزانه اعلام می‌شوند ربیعی: رئیس‌جمهور قانون حجاب و عفاف را در دستورکار شورای امنیت ملی قرار داد وکیل پرونده «کنسرت فرضی»: بازداشت پرستو احمدی در مازندران سخنگوی دولت: افزایش دو یا سه برابری بودجه نیرو‌های مسلح صحّت ندارد امام جمعه موقت تهران: هدف رژیم صهیونیستی از نیل تا فرات است / جامعه جهانی برای توقف این رژیم به پا خیزد  واکنش صمصامی به گران سازی نرخ ارز؛ وزیر اقتصاد استیضاح شود + عکس اطلاعیه سپاه: شبکه ضد امنیت ملی در قزوین متلاشی شد بیانیه سپاه / آغاز دورانی نوین از پروسه شکست دشمنان امت اسلامی و غلبه جبهه مقاومت بر توطئه ترکیبی جبهه باطل سخنگوی دولت: اغلب بنزین تولیدی کشور مطابق با استانداردهای یورو ۴ است ابراهیم‌پور: مطالبات معلمان بازنشسته نیمه دوم ۱۴۰۰ در سال آینده پرداخت می‌شود آملی لاریجانی: در مجمع با شفافیت مخالف نیستیم، اشکال ما مساله خروج مجلس از حدود اختیارات خود بود صبح ۲۱ آذر؛ سخنرانی مهم رهبر انقلاب درباره تحولات منطقه

نماینده مجلس خواستار ورود وزارت صمت به قراردادهای ناعادلانه خودروسازان شد

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن گفت: وزارت صمت نسبت به اصلاح این فرآیند معیوب و احقاق حقوق مردم اهتمام جدی داشته باشد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۳ - ۲۵ دی ۱۴۰۲ - 2024 January 15
کد خبر: ۲۲۳۴۹۷

به گزارش راهبرد معاصر، مهدی عسگری، نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره قراردادهای یک سویه و ناعادلانه خودروسازان گفت:برخی قراردادهای خودرو سازان با مردم، یکسویه و به نفع این شرکت ها تنظیم می‌شود و لازم است وزارت صمت نسبت به اصلاح این فرآیند معیوب و احقاق حقوق مردم اهتمام جدی داشته باشد.

 

مهدی عسگری، نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد با اشاره به اینکه بعد از اعلام قیمت های 5 خودروی سایپا و 8 محصول ایران خودرو؛ خودروسازان که مدتی سرعت عرضه خودرو به مشتریان را کاهش داده بودند اقدام به ارسال فراخوان واریز وجه به مشتریان کردند و سرعت ارسال فراخوان های تکمیل وجه به مشتریانی که در سامانه یکپارچه ثبت نام کرده بودند را افزایش دادند، اذعان داشت: نکته قابل ملاحظه در برخی از این فراخوان‌ها این بود که خودروسازان به جای خودروهای مورد تقاضای ثبت‌نام‌کنندگان، همین خودروها را به اسم خودروهای جدید با اضافه کردن پسوند‌هایی نظیر «ارتقا یافته» یا «اعداد و حروف انگلیسی»‌ به مشتریان پیشنهاد کردند.

 

نایب رئیس کمیسیون صنایع در ادامه گفت: شورای رقابت به عنوان مرجع رسیدگی فراقوه ای به رویه‌های ضد رقابتی، اخیرا بخاطر تغییرات ظاهری و چند میلیون تومانی خودروها، مجوز افزایش 40 درصدی یک خودروساز و 70 تا 180 میلیون تومانی خودروساز دیگر را صادر کرده است، درحالیکه روند تولید شش ماهه سال 1402به نسبت سال گذشته سه خودرو ساز بزرگ کشور، حکایت از رشد تولید 430 هزار دستگاه خودرو، اما کاهش 9 تا 18 درصدی عرضه را دارد.

 

رئیس فراکسیون دیپلماسی اقتصادی افزود: جالب آنکه خودروسازان به بهانه افزودن پسوند و پیشوند نام خودرو و نصب آپشن از متقاضیان هزینه بالاتری را دریافت می کنند، در حالی که خودروسازان اطلاعات دقیقی درباره مدل های جدید و دلیل این مقدار افزایش قیمت منتشر نکرده اند. به عنوان نمونه، خودرو تارا دستی که در سال گذشته و در سامانه فروش یکپارچه خودرو به قیمت 293 میلیون تومان به متقاضیان فروخته شده بود، برای موعد تحویل زمستان 1402 با احتساب افزایش قیمت شورای رقابت و شش دنده نمودن آن به قیمت 580 میلیون تومان رسیده است.

 

عسگری گفت: در واقع خودروساز از این ترفند برای افزایش قیمت محصولاتش استفاده می کند و این در حالی است که در ازای افزایش قیمت نه چندان آپشنی به خودرو اضافه شده و نه ارتقایی در سیستم فنی خودرو ایجاد شده است.

 

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه باید واردات خودرو توسط اشخاص آزاد شود، گفت: واردات خودرو توسط شرکت‌ها و خودروسازان به منزله رانت است و نمی توان با این وضعیت بازار خودرو را تنظیم کرد، به نظر می‌رسد خودروسازان می‌خواهند برای جبران هزینه‌های خود، محصولات قدیمی خود را رنگ و لعاب داده و به نام خودرو جدید راهی بازار کنند.

 

وی تاکید کرد: اگر شرکتی توان تولیدی کافی ندارد و می‌داند که در زمان اعلام شده در قرارداد نمی‌تواند به تعهداتش عمل کند نباید اقدام به ثبت‌نام کند، انعقاد قرارداد فروش خودرو به این معنا است که خودروسازان توان تحویل خودرو‌های پیش فروش شده را در موعد مقرر دارند و این پیش فروش‌ها با علم به تمام مسائل پیش‌رو اعم از تامین قطعه، نقدینگی، رشد نرخ ارز و... صورت گرفته است.

 

نایب رئیس کمیسیون صنایع خاطر نشان کرد: متاسفانه قرارداد‌های خودروسازان با مشتریان نوعاً به گونه‌ای تنظیم می‌شود که شرکت‌های خودروسازی از یک سو بتوانند خودرو را با تاخیر و جریمه اندک تحویل دهند و از طرف دیگر بتوانند به اقتضاء شرایط و بدون رضایت مشتری، دست به تغییر در خصوص نوع خودرو و قیمت آن بزنند، که این موضوع محل اشکال جدی بوده و لازم است وزارت صمت نسبت به اصلاح این فرآیند معیوب و احقاق حقوق مردم اهتمام جدی داشته باشد./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده