قالیباف : برنامۀ هفتم به‌دنبال انضباط‌بخشی به ظرفیت‌های اجرایی کشور است-راهبرد معاصر

قالیباف : برنامۀ هفتم به‌دنبال انضباط‌بخشی به ظرفیت‌های اجرایی کشور است

رئیس مجلس با بیان اینکه دولت بار اصلی اجرای برنامه‌های پنج ساله را به عهده دارد، گفت: برنامۀ هفتم به‌دنبال انضباط‌بخشی به همۀ ظرفیت‌های اجرایی کشور است.
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۷ - ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - 2023 December 04
کد خبر: ۲۱۶۸۸۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم به مناسبت روز مجلس، گفت: انصافاً شهید مدرس، نماینده ای در تراز انقلاب اسلامی و اسلام سیاسی پایه گذاری شده از سوی امام(ره) بوده است. همانطور که مجلس خانه ملت است، روز مجلس هم روز مردم است و از اینکه این فرصت فراهم شده تا درباره برنامه هفتم، نمای کلی را به مردم نشان دهیم، خرسندیم.خروجی برنامۀ هفتم نتیجۀ زحمات دولت و مجلس است، من شاهد بودم که از روزهای ابتدای تشکیل دولت یا حتی قبل از آن، بحث برنامۀ هفتم پیگیری می‌شد و بعد از رفت و برگشت‌های زیاد منجر به برنامۀ هفتم فعلی شد، برنامۀ هفتم بسیار مهم و اساسی است.

وی ادامه داد: همۀ ما می‌دانیم که ادارۀ کشور منجر به پیشرفت کشور نمی‌شود، به یک نگاه تحولی و به یک برنامه‌ای نیاز داریم که حتماً باید آرمانگرا باشد، باید واقع‌بین هم باشد که به سرنوشت برنامه‌های گذشته گرفتار نشود.

رئیس مجلس افزود: یک ویژگی خوبی که این مجلس داشت این بود که هم نمایندگانی از ادوار داشتند که تجربۀ بسیاری داشتند و هم نمایندگان جوانی داشتیم که به دانش این کار مسلط بودند و هم بخشی از مجلس مدیران اجرایی قوی کشور بودند، در سطوح وزیر، معاون وزیر، معاون رئیس‌جمهور، شهردار، استاندار. ترکیب این‌ها مجلس انقلابی را رقم زد که رهبر انقلاب هم فرمودند.

قالیباف، اظهار کرد: امیدوارم برنامۀ هفتم آن برنامه‌ای باشد که بتواند برای مردم‌مان لذت‌بخش باشد، زندگی آن‌ها را بهشتی‌تر کند و یک افق روشنی را در چهاربخشی که توضیح خواهم داد برای مردم رقم بزند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم یک نگاهی داشته باشیم به افق آینده‌مان و به فردای ایران نگاه کنیم، اولین موضوعی که باید به آن توجه کنیم، بحث خود دولت است. دولت است که بار اصلی بر دوش اوست. برنامۀ هفتم به‌دنبال انضباط‌بخشی به همۀ ظرفیت‌های اجرایی کشور است.

رئیس مجلس بیان کرد: البته در این ارائه وقتی می‌گوییم دولت، منظور صرفاً هیأت‌دولت نیست. بلکه همۀ دستگاه‌های اجرایی است، همۀ نهادهای عمومی غیردولتی، و هر ظرفیت رسمی درون کشور مثل مجلس و قوۀ‌قضاییه، البته که مأموریت اصلی برعهدۀ دولت است که باید آن را محقق کند.

قالیباف گفت: یکی از اهداف برنامه هفتم «بودجۀ منضبط» است. بودجه باید منضبط باشد و آن کسری تراز عملیاتی اتفاق نیفتد. هدف دیگر، «مدیریت بهره‌ور» است. از ۸ درصد رشد اقتصادی مدنظر در برنامه ۲.۸ درصد از محل بهره‌وری است. هوشمندشدن دولت و چابک‌سازی نیز در این زمینه می‌تواند مؤثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین دولت باید دارایی‌های خود را سودآور کند، یکی از کارهایی که باید در این زمینه انجام دهد، جلوگیری از بنگاه‌داری بخش‌های مختلف دولت و صندوق‌هاست.

رئیس مجلس گفت: اگر بخواهیم یکی از انضباط‌بخشی‌های برنامۀ هفتم را اینجا مثال بزنیم، باید به رابطۀ دولت با نفت اشاره کنم، نفت سرمایۀ ماست که باید به ثروت تبدیلش کنیم، در سیاست‌های کلان، برای کاهش وابستگی به نفت سهم، هر سال درصدی از درآمد نفت قبل از پرداخت به نفت به صندوق توسعۀ ملی پرداخت می‌شود، الآن هر چه نفت و گاز و میعانات گازی فروخته می‌شود، ما ۴۲ درصد آن را به صندوق می‌دهیم.

قالیباف ادامه داد: در تمام این سال‌ها، حدود ۱۵۰ میلیارد دلار به صندوق واریز شده است و به‌دلیل نیازهای عاجل، حدود ۱۰۰ میلیارد دلار از صندوق به دولت بازگشته است، برای وصول طلب صندوق، این جواز به آن داده شده است که تا این سقف در میادین مشترک سرمایه‌گذاری کند و بهره ببرد، یک شرط قطعی برای صندوق توسعۀ ملی آن است که نمی‌تواند تصدی‌گری بنگاه‌داری کند، بلکه تنها وظیفۀ سرمایه‌گذاری دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر دارایی‌های شرکت نفت؛ سایر شرکت‌ها، بخش خصوصی، مردم و سرمایه‌هایی که در گاوصندوق‌های مردم و یا صندوق‌های امانات در بانک‌ها گذاشته شده است، باید به چرخه اقتصاد در سرمایه‌گذاری بازگردد که یکی از نکات مهم و جدی مطرح شده در احکام برنامه است.

قالیباف با بیان اینکه باید با رویکرد تحولی پیشرفت را رقم بزنیم، گفت: ما در این موضوعات، مسائلی از جمله صنعت رقابتی مدنظرمان است که باید به طور جد به آن توجه کنیم.

وی با اشاره مبحث برنامه ملی توسعه در خوشه‌های صنعتی، ادامه داد: اگر بخواهیم به طور خاص در این بخش مثالی بزنیم باید به خودروسازی اشاره کنیم. خودروسازی به یکی از مشکلات جدی مردم ما تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه مجلس یک طرح تحولی کوتاه مدت در زمینه خودروسازی در واردات خودرو را مدنظر قرار داد، بیان کرد: واقعا وقتی ما بحث را رقابتی نمی‌کنیم و یک کار را انحصاری دنبال می‌کنیم ، مسائل حل نمی شود. اگر ما در خودرو شرط مشروط بودن، موقت بودن و کاهنده بودن را در روزی که می‌خواستیم بگوییم می‌خواهیم خودروساز باشیم، رعایت کرده بودیم امروز واقعا یک خودروساز واقعی بودیم. لذا ما این موضوع را دقیقاً در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی کردیم.

قالیباف با بیان اینکه رقابتی کردن صنعت و بهینه‌سازی انرژی در برنامه هفتم توسعه مدنظر قرار گرفت، تاکید کرد: همچنین ما به موضوعاتی نظیر تجارت راهبردی و حوزه محیط زیست پایدار در برنامه توجه کردیم. همچنین ما باید جهش فناورانه داشته باشیم.

قالیباف با بیان اینکه بهینه‌سازی مصرف انرژی مبحث مهمی است و در برنامه ششم توسعه هم به آن توجه شده است، گفت: در این زمینه مواردی دنبال شد و قوانین و مقرراتی هم در این بخش به تصویب مجلس رسید، اما واقعاً آن‌طور که باید همت می‌کردیم، نبود ‌و پای کار نیامدیم.

وی با بیان اینکه به درستی از انرژی در کشور استفاده نمی‌کنیم، ادامه داد: ما انرژی را هدر می‌دهیم، حتی بد هم مصرف نمی‌کنیم و بدتر از بد هم مصرف می‌کنیم.

قالیباف با بیان اینکه ما حدود ۱۰۴ میلیارد دلار هدر رفت انرژی داریم، بیان کرد: ما دو و نیم برابر استانداردهای کشورهای نیمه پیشرفته و حدود ۴ برابر کشورهایی که استاندارد دارند، انرژی هدر می‌دهیم و رقم آن تقریبا حدود سه و نیم میلیون بشکه نفت در روز می‌شود.

قالیباف با اشاره به کمبود گاز در فصل زمستان، گفت: یکی از راهکارها در مسئله رفع کمبود گاز، صرفه جویی است؛ که باعث نفع بردن مردم خواهد شد.

وی در مورد ناترازی در انرژی تصریح کرد: برنامه هفتم به گونه ای طراحی شده که این ناترازی ها با اولویت در نظر گرفتن منفعت مردم، رفع شود.

رییس مجلس با اشاره به بحث فیبر نوری، عنوان کرد: با چراغ نفتی نمی توان چراغ تهران را روشن نگه داشت. امروز دسترسی به اینترنت و افزایش سرعت آن زمینه تحول در مباحث دانش بنیان را فراهم می کند لذا در برنامه هفتم مسئله فیبر نوری مورد توجه قرار گرفته است و آنرا توسعه خواهیم داد.

قالیباف عنوان کرد: چند پیشران را پیش بینی کرده ایم که یکی از آن موقعیت جغرافیایی و ترانزیتی ما در حوزه دریایی و ریلی است. کریدور شمال به جنوب با اولویت یک و کریدور شرق به غرب با اولویت دوم پیشران با تاکید بر حمل و نقل ریلی است.

وی ادامه داد: در طرح جامع صنعت نیز باید خوشه های صنعتی را برای تولید و کسب و کار را دنبال کنیم.

رییس مجلس با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه هوافضا، افزود: در حوزه هوا فضا نیز اتفاقات خوبی در کشور افتاده است. از این حوزه در حوزه های دیگر از جمله کشاورزی و ... استفاده های زیادی می شود.

قالیباف با اشاره به توسعه سواحل مکران، تصریح کرد: حوادثی در سالهای اخیر اتفاق افتاده که حتما تاثیرات بر اهمیت ژئوپلوتیکی ایران برجا گذاشته است. بندر چابهار از ویژگی های خاصی نسبت به گذشته برخوردار است.

وی ادامه داد: وقتی حرف از تحول می زنیم همگان از جمله دولت، مردم و مجلس در این تحول نقش دارند. ما باید بجای تصدی گری تلاش کند تولی گری کند.

وی با اشاره به اقدامات مجلس در بحث اشتغال، گفت: مجلس اقدامات خوبی را در اینباره انجام داد بعنوان مثال هر مجوزی باید حداکثر ظرف ۳ ماه تعیین تکلیف گردد.

رییس مجلس گفت: کشور ما بجای سه قوه، ۴ قوه دارد که چهارمین قوه تحت عنوان بروکراسی است که بر سه قوه دیگر حاکمیت دارد.

قالیباف با اشاره به مسئله خانواده توانمند، گفت:در برنامه هفتم توسعه متمرکز به سبد اقتصادی، سبد سلامت، سبد اشتغال خانواده متمرکز هستیم لذا این یک اقدام محوری در برنامه هفتم است. معتقدیم اگر خانواده قوی نباشد، ایران هم قوی نخواهد بود که این قوی بودن تحت تاثیر حوزه های مادی و معنوی است.

وی گفت: در برنامه هفتم به موضوعات رفاه همگانی، اموزش باکیفیت، جامعه سالم، فرهنگ بالنده و بهداشت فراگیر توجه شده است.

رییس مجلس با اشاره به موضوع سربازی افزود: جوانان مهم‌ترین سرمایه و عنصر بهره وری در حوزه انسانی برای پیشرفت کشور است لذا دولت ۱۲ برابر حقوق سربازان را افزایش داده است.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هدردهی انرژی ما زیاد است، گفت: یک بخش از مشکلات مربوط به صنعت بوده و باید انرژی را بهینه کنیم و یک بخش هم به دلیل قیمت ارزان انرژی است. همچنین یک بخش هم به فرهنگ زندگی و سبک زندگی ما بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه ما آسیب بزرگی در زمینه هدررفت انرژی متحمل شده‌ایم، ادامه داد: انرژی سرمایه کشور است و باید آن را تبدیل به ثروت کنیم و باید روی آن سرمایه گذاری کنیم. ما باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که این منفعت بزرگ که در اختیارمان است، با مشارکت مردم حل شود و این به این معناست که وقتی می خواهیم این فرهنگ‌سازی را انجام دهیم که انرژی هدر نرود، به واقع اولین کسانی که در این بخش نقش کلیدی دارند، مردم هستند به شرط اینکه ما بدانیم این منفعت اول باید به مردم برسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما صرفاً نباید کشور را اداره کنیم، بلکه طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید یک تحول رقم بزنیم. برنامه هفتم باید برنامه تحول باشد تا بتواند آینده‌ای روشن و ملموس رقم بزند.

وی اظهار کرد: ما برنامه هفتم را واقع‌بینانه تنظیم کردیم تا مانند دیگر برنامه‌ها که فقط حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد آن محقق شد، نباشد و کامل محقق شود./فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده