به گزارش راهبرد معاصر، احمد وحیدی وزیر کشور ظهر امروز (دوشنبه، ۲۵ دی) در همایش ملی تقدیر از شوراهای آموزش و پرورش سراسر کشور که در سالن پیامبر اعظم این نهاد برگزار شد، ضمن اشاره به اهمیت موضوع آموزش و پرورش گفت: آینده کشور، انقلاب و مرز و بوم درگیر آن چیزی است که امروز در مدارس میگذرد. یعنی هر آنچه امروز در مدارس اتفاق میافتد شکل دهنده آینده است و نه فقط شکلدهنده آینده است بلکه آینده تمدن ساز ما را شکل میدهد.
وی افزود: تمدن ما انسان محور است. البته باید فناوری تجهیزات و تکنولوژی را دنبال کنیم و رتبههای خوبی هم در این زمینه داریم ولی برجستگی اصلی تمدن ما انسان محور بودن است. این انسانها در چنین مسیرهایی ساخته میشوند.
وزیر کشور تصریح کرد: مهمترین بحث انسان هم نوع نگاه اسلام عزیز به انسان و انسان شناسی است که در اسلام وجود دارد. مهمترین کار ما یافتن چگونگی شکوفا کردن ظرفیتهای انسانها است. الفاظی مانند آموزش و پرورش، وزارت علوم و آموزش عالی تقسیمات اعتباری بوده و چارهای از انجام آن است. اما آنچه باید اتفاق بیفتد شکوفا کردن ظرفیتهای انسانی است.
وی ادامه داد: هیچ مکتب و اندیشه سیاسی یا غیر سیاسی در جهان همچون مکتبهای الهی و اسلام به شکوفا کردن ظرفیتهای انسانی توجه ندارد. وظیفه ما بسترسازی برای شکوفایی است، اگر این شکوفایی اتفاق بیفتد ما مشکلی نداریم و همه چیز در سایه آن تحقق مییابد. بخشی از این شکوفهها این است که خودشناسی و نحوه شکوفایی ظرفیتهایشان را به افراد بیاموزیم.
وحیدی ضمن انتقاد از تعریف یک مسیر بسته در فرآیند آموزشی، گفت: ما باید راه شکوفایی ظرفیتها را فراهم کنیم، اگر دانش آموز یا دانشجو را در یک مسیر بسته هدایت کردیم امکان شکوفایی ظرفیت آنها وجود ندارد. اگر انسانها به نقطهای برسند که چنین ضرورتی را احساس کنند، راه را یافته و آن را طی خواهند کرد.
وی افزود: ما باید اعتراف کنیم در یک مدرک گرایی و تقسیمات اداری متوقف شدهایم و گاهی این قالبها بر محتوا حاکم شده است. به طور مثال کنکور یک روش است اما چنان تسلط پیدا کرده که بر همه روح و روان حاکم شده است. البته اقدامات اصلاحی خوبی که در دوران آقای صحرایی در وزارت آموزش و پرورش رخ داده، یک راه برون رفت از این جریان بسته که طراحان و تایید کنندگان آن چه کسانی بودهاند، ایجاد شده است.
وحیدی با بیان اینکه همه وظیفه ما شکوفا ساختن ظرفیت انسانهاست، تصریح کرد: خداوند انسان را بدین منظور خلق کرد تا ظرفیتهایش شکوفا شده و به نقطه عالی دست پیدا کند. این همان کاری است که ما در مدارس و محلهای یادگیری و تربیت اتفاق بیفتد. لذا؛ مدارس و دانشگاههای ما باید بتوانند این مهم را محقق کنند.
وی ادامه داد: هنگامی که ظرفیت انسانها شکوفا شد آنگاه انسانهای با هویت و با خودشناسی خوب درگیر مسائلی امروز درگیر آن هستیم، نمیشوند. علت بروز برخی از آسیبهای اجتماعی این است که انسانها هویت خود را گم میکنند یا از هویت اصلی خود فاصله میگیرند.
وزیر کشور تاکید کرد: اگر هویتهای قوی، پایا و ماندگار در وجود انسان چنان که اسلام عزیز و انقلاب اسلامی برای ما هویتسازی میکند؛ انقلاب اسلامی هویت ما را دگرگون ساخت و آن را در قالب هویت انقلابی که امروز بخشی از هویت ما را شکل میدهد، ایجاد شود؛ دیگر نگران بروز آسیبهای اجتماعی، هدررفت عمر افراد و رواج برخی مسائل نخواهیم بود. چرا که قدرت این هویت به نحوی است که مقابل چنین اتفاقهایی میایستد.
وی ادامه داد: غرب در منجلابی از بیهویتی پوچی به سر میبرد و در تلاش است تا این آسیبها را با انواع روشها به جامعه ما تزریق و مایل است تا ما را هم مانند خود درگیر چنین آسیبهایی کند. اینجاست که هویت سازی قوی معنا پیدا میکند و چنین تهاجماتی دیگر معنا نخواهد داشت. این هویتهای قوی در فضایی از رشد، آموزش و پرورش شکل میگیرد، البته همه آن لزوماً در کلاس درس رخ نمیدهد ولی بخشی از آن در فضاهایی است که این اتفاقات را مشاهده میکنند.
وحیدی با اشاره به رشد هویتی انسانها در دفاع مقدس اظهار کرد: در دفاع مقدس افرادی رشد پیدا کردند که با سن کم به رشد دست پیدا کردند و به نقطهای رسیدند که حضرت امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب با آن شان و عظمت خود جملاتی را در تمجید و تحسین آنها را گفتند. اکنون فضای دفاع مقدس را نداریم اما باید فضاهای واقعی را باید در کنار فضاهای کلاسی ایجاد کنیم تا افراد بتوانند در این فضاها رشد کنند و بتوانند هویت واقعی خود را بسازند و در راستای آن حرکت کنند.
وی ادامه داد: هدف انقلاب اسلامی انسان سازی است. البته این هدف صرفاً معطوف به ما نیست بلکه سعادت بشری نیز مطرح است و دستیابی به سعادت بشری غیر از این روش نخواهد بود. بنابراین؛ باید بدانیم آموزش و پرورش به مفهوم کلی یعنی کاری که تمام نظام و انقلاب اسلامی به دنبال تحقق آن به شکل صحیح است. این فصل از زندگی فصل بسیار مهمی در این ساخت و ساز است. البته افرادی بودند که در سنین بالاتر به رشد دست پیدا کردند اما شیوه اصولی آن، ساخت و ساز انسانها از دوران کودکی است.
وزیر کشور تاکید کرد: اکنون که فصل طلایی کودکی، نوجوانی و جوانی در اختیار ما قرار دارد؛ باید بیشترین هزینهها و سرمایهگذاریها در این مقاطع انجام بدهیم. البته این سرمایهگذاری صرفاً در حوزه مادی نیست.
وی با اشاره به اهمیت حوزه آموزش و پرورش برای انسانها افزود: باید بهترین معلم را برای دانش آموزان کلاس اول ابتدایی انتخاب کنیم. چرا که اهمیت معلم کلاس دوازدهم به این میزان نیست چون دانش آموز کلاس دوازدهم بسیاری از راهها را طی کرده و قادر به انجام فعالیتهای خود است./ فارس