راستینه:کاندیداهای مجلس برنامه ارائه دهند-راهبرد معاصر
توضیحات سردار جلالی درباره تشکیل «فرماندهی ارشد پدافند غیرعامل نفتی» لایحه عفاف و حجاب آماده ابلاغ برای اجرا است هدیه رهبر انقلاب به یکی از غرفه‌داران نمایشگاه کتاب+ عکس محسن رضایی: در بخش اقتصاد نیاز به تحول جدی داریم سردار سلامی: ملت ما تحریم را به فرصتی برای پیشرفت تبدیل کرد طحان نظیف: مجلس قوی قانونی را تصویب می کند که با اسناد بالادستی تطابق دارد منتخبان اولویت‌های مجلس دوازدهم را در فراکسیون گام دوم مطرح کردند رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب بازدید کردند+ عکس سردار حسنی آهنگر: عملیات «وعده صادق» بزرگترین پیشران برای نقطه عطف آینده دانست رئیس جمهور قانون تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی را ابلاغ کرد رهبر انقلاب: یکی از وظایف بزرگمان این است که ائمه را به دنیا معرفی کنیم دریادار سیاری: تغییر سبک زندگی از برنامه‌های دشمن در حوزه جنگ نرم است وعده صادق، اصلاح‌طلبان و امان نامه رضا پهلوی واکنش مجلس به پیشنهاد تعطیلی شنبه و کاهش ساعت کاری کارمندان صعود ۸ پله‌ای دانشگاه شریف در رتبه‌بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۴

راستینه:کاندیداهای مجلس برنامه ارائه دهند

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مورد راهکارهای افزایش مشارکت در انتخابات پیش‌رو، گفت: مردم ما به دنبال راهکار برای حل مسأله هستند، بهتر است این راهکارها توسط کاندیداها مطرح شود و مردم شناخت کافی نسبت به برنامه‌های آنها پیدا کنند.
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۲۹ دی ۱۴۰۲ - 2024 January 19
کد خبر: ۲۲۴۰۴۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ «احمد راستینه» در مورد راهکارهای افزایش مشارکت در انتخابات پیش‌رو، انتخابات را میراث ملی بر اساس قانون اساسی خواند و گفت: معمولا حد نصاب مشارکت‌ها در انتخابات ارتقاء سیاسی یک جامعه را نشان می‌دهد، مزید بر اینکه هر چه مشارکت بالاتر باشد ظرفی‌های بیشتری برای حل مشکلات مردم فراهم می‌شود.

وی اضافه کرد: مجلس قوی می‌تواند در یک تعامل پایدار و موثر با قوای دیگر مسائل و مشکلات کشور را بهتر حل کند.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس تاکید کرد: برخی احزاب و جریان های سیاسی در کشور باید بدانند که با سیاه‌نمایی، خلاف‌گویی و ناامید کردن مردم کاری را پیش نمی‌برند و این رویه کمکی به حل مسائل جامعه نمی‌کند.

راستینه با بیان اینکه نگاه واقع بینانه به مسائل جامعه و تبیین صحیح و درست آنها در کنار مشخص کردن افق‌های روشن برای آینده کشور می‌تواند علاوه بر امید آفرینی به حل مسائل و مشکلات کشور کمک کند، افزود: مردم ما به دنبال راهکار برای حل مسأله هستند، بهتر است این راهکارها توسط کاندیداها مطرح شود و مردم شناخت کافی نسبت به برنامه‌های آنها پیدا کنند.

وی تبیین دستاوردهای نظام را یکی از راهکارهای تقویت مشارکت عنوان کرد و گفت: اتفاقات خوبی در تکمیل زیر ساخت‌ها و پروژه‌ها در شهرها و روستاها مختلف در طول این چند سال به خصوص در دو سال دولتِ مردمی اتفاق افتاده است. وظیفه دولتمردان، نخبگان و فعالان رسانه‌ای است که این دستاوردها را برای مردم تبیین کنند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد:بعضا دیده می‌شود که در بدنه قوه مجریه هم افرادی به دلایلی که قابل تأمل است نسبت به عدم تبیین درست دستاوردهای دولت کوتاهی می‌کنند.

راستینه با بیان اینکه دولت اراده‌ای برای حل مشکلات کشور دارد، گفت: توجه به مسائل و مشکلات مردم باعث ایجاد امید، شور و نشاط برای نقش آفرینی مردم در انتخابات می شود و به تقویت مشارکت حداکثری کمک می‌کند.

به گزارش ایرنا، انتخابات مجلس دوازدهم و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری همزمان جمعه ـ ۱۱ اسفندماه ـ سال جاری برگزار می‌شود.

ثبت‌نام انتخابات مجلس شورای اسلامی در این دوره برای اولین بار و به ابتکار دولت سیزدهم به صورت کاملا الکترونیک برگزار شد و تمامی داوطلبان، توانستند نام‌نویسی خود را به صورت الکترونیکی قطعی کنند.

در این دوره، به منظور شفافیت مالی که در قانون انتخابات بر آن تاکید شده است، داوطلبان حتما باید یک شماره حساب غیرتجاری در سامانه بارگذاری کنند که الزاماً از این شماره حساب برای هزینه‌های انتخاباتی استفاده شود.

پس از اعلام نتایج از سوی هیأت‌های اجرایی، داوطلبانی که صلاحیت آنها احراز نشد به هیأت‌های نظارت اعتراض کردند و بنا بر نظر شورای نگهبان: بیش از ۲۱ هزار پرونده از واجدین شرایط در هیأت‌های نظارت استانی مورد بررسی قرار گرفت که بیش از ۵۲ درصد از این افراد تایید صلاحیت شدند. با این حال داوطلبانی که باز به نتایج هیأت‌های نظارت معترض بودند حق اعتراض به شورای نگهبان برای آنها محفوظ بود از این رو ۹ هزار و ۴۹۷ نفر ثبت اعتراض کردند و براساس قانون زمان اظهارنظر شورای نگهبان یک ماه (۳۰ روز) است.

سرانجام کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی به مدت یک هفته از ۳ تا ۹ اسفند می توانند تبلیغات انتخاتی کنند و ۱۰ اسفند ممنوعیت تبلیغاتی اعلام و ۱۱ اسفند ماه نیز انتخابات در سراسر کشور برگزار می‌شود.

انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری هم که هر ۸ سال یکبار برگزار می شود، ۱۱ اسفندماه سال جاری همزمان با انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور برگزار می‌شود.

پرونده ثبت نام از داوطلبان خبرگان به مدت یک هفته از روز ۱۴ آبان تا ۲۰ آبان انجام و با نام‌نویسی حدود ۵۰۰ نفر بسته شد.

۴ و ۵ بهمن نتایج بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان اعلام می‌شود و تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی مجلس خبرگان رهبری شانزده روز قبل از روز اخذ رأی آغاز و تا بیست و چهار ساعت قبل از اخذ رأی ادامه خواهد داشت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیر سه شنبه(۲۶ دی ماه) در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور حضور در انتخابات را هم وظیفه و هم حقّ مردم دانستند و گفتند: حضور مردم در انتخابات به معنای حقیقی کلمه لازم است؛ البته انتخابات صرفاً تکلیف نیست بلکه حق مردم است که بتوانند قانون‌گذاران، مجریان قانون و یا اعضای مجلس خبرگان را انتخاب کنند.

رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه جهاد تبیین در تشویق مردم به حضور در صحنه مؤثر است، صرف دعوت زبانی را کافی ندانستند و افزودند: عمل، روی خوش، زبان پاسخگو و حضور در جمع‌های گوناگون مردم بخصوص جمع‌های جوانان ضروری است./ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده