اولین ربات انسان‌نمای طبل‌زن دنیا را بشناسید توزیع دارو در موکب‌های مرز مهران ممنوع شد جزئیات انسداد مسیر‌های تونل توحید برای امشب دادستان تهران: شرکت‌های هواپیمایی مسئول تخلف در زمینه قیمت بلیت هستند هشدار سطح نارنجی برای سه استان شرقی کشور/ آماده باش کامل دستگاه‌های امدادی و خدماتی باستان‌شناسان به «قدیمی‌ترین سکونت‌گاه انسان در ایران» بازگشتند مهلت ۱۵ روزه دادستانی برای ساماندهی کالا‌های خطرناک دستگیری ۱۰ نفر از عاملان نزاع مسلحانه تربت‌حیدریه بازداشت جیب‌بر‌های زن پاکستانی توسط پلیس ایران/ زوار مراقب جیب‌بر‌ها باشند تخلف دو شرکت بزرگ توزیع برنج محرز شد شهادت محیط‌بان پارک ملی گلستان در درگیری با شکارچیان غیرمجاز انتشار تصویر جاسوس موساد که امروز اعدام شد/ روزبه وادی که بود؟ ماجرای مشکل حقوقی املاک آموزش و پرورش چیست؟ گرمازدگی باعث آسیب به اندام‌های حیاتی می‌شود محرومیت ۵۰ درصد موالید کشور از شیر مادر کشف ۳ ریزپرنده و کلت جنگی از سوداگر مرگ در پیشوا

وضعیت نگران‌کننده مدارس فرسوده

در حالی که ۱۹درصد مدارس فرسوده کشور ۳میلیون دانش‎‌آموز را در خود جای داده‌اند و بیشترین مدارس فرسوده در شهر تهران قرار دارد، میزان تخصیص اعتبارات مربوط به تخریب و بازسازی مدارس فرسوده تنها حدود ۱۰درصد است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - 2024 January 22
کد خبر: ۲۲۴۵۵۷

به گزارش راهبرد معاصر، حدود 19 درصد مدارس کشور نیازمند مقاوم‌سازی و تخریب و بازسازی هستند و هم‌اکنون حدود 3 میلیون دانش‌آموز در مدارس تخریبی در حال تحصیل هستند.

 

تهران بیشترین مدارس فرسوده کشور را در خود جای داده است؛ علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران خرداد سال 1401 گفته بود: تقریباً 40 درصد مدارس دولتی شهر تهران دچار فرسودگی است، فضاهای آموزشی تهران به‌لحاظ فرسودگی در شرایط خوبی قرار ندارند و نیازمند بازسازی، نوسازی و اقدامات مؤثر در این زمینه‌اند.

 

به‌گفته مجید عبداللهی؛ معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور، استان‌های کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، تهران، سمنان، اردبیل، گیلان، زنجان، کرمان، یزد، همدان، خوزستان، اصفهان و مرکزی 14 استان در اولویت مقاوم‌سازی یا تخریب و بازسازی مدارس هستند.

 

در چنین شرایطی، اعتبارات سازمان نوسازی مدارس در بودجه سال 1402 در بخش تخریب و بازسازی مدارس غیراستاندارد تنها حدود 10 درصد تخصیص یافته که در واقع به‌معنای توقف برنامه‌هاست.

 

برخی اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی معتقدند: اگر با اعتبارات فعلی بخواهیم بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس فرسوده را انجام دهیم به بیش از 300 سال زمان نیاز داریم یعنی عملاً هیچ امیدی به مقاوم‌سازی مدارس تخریبی وجود ندارد.

 

مجموع اعتبارات هزینه‌ای سازمان نوسازی مدارس در سال 1402 حدود 188 میلیارد تومان و مجموع اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای این سازمان 7.8 هزار میلیارد تومان است.

 

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره میزان تحقق اعتبارات سازمان نوسازی مدارس؛ 22.1 درصد از کل اعتبارات هزینه‌ای ابلاغی به سازمان نوسازی مدارس تخصیص داده شده که این میزان 81 میلیارد تومان کمتر از مأخذ هشت‌دوازدهم بوده است.

 

وضعیت اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای سازمان نوسازی مدارس نشان می‌دهد که عملاً با تخصیص اندک به این سازمان حدود 25 درصد پروژه‌های مهم مدرسه‌سازی یا بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس در وضعیت بحرانی قرار دارد.

 

سازمان نوسازی مدارس تا این لحظه نسبت به عدم تخصیص بودجه و تأثیر منفی آن بر روند تخریب و بازسازی مدارس فرسوده، واکنشی نداشته است.

 

در جدول زیر وضعیت تخصیص اعتبارات سازمان نوسازی مدارس را مشاهده می‌کنید:

بیشترین اعتبار تخصیص‌یافته مربوط به احداث، تکمیل و تعمیر سرویس‌های بهداشتی و آبخوری مدارس با 31 درصد میزان تحقق است.

 

این در حالی است که طبق آمار رسمی اعلام‌شده در سال 1401، در مجموع 106.491 مدرسه دولتی در کل کشور چنین وضعیتی را شاهد هستیم:

7017 مدرسه (11.19 درصد) فاقد آب آشامیدنی لوله‌کشی شهری یا روستایی.

15265 مدرسه (24.35 درصد) فاقد آبخوری مجزا از روشویی.

5268 مدرسه (8.4 درصد) فاقد چشمه توالت.

کمترین میزان تخصیص هم مربوط به تخریب و بازسازی مدارس فرسوده است./ تسنیم 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
آخرین اخبار