به گزارش راهبرد معاصر؛ یکی از مباحثی که در قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی مورد توجه قرار گرفته، بحث عدالت در تبلیغات نامزدهاست.
بر اساس این قانون، دستگاهها و نهادهای دولتی موظف شدهاند امکاناتشان از جمله سالنهای اجتماعات و غیره را در اختیار کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار دهند تا نامزدها با کمترین هزینه به تبلیغات بپردازند و حرکت بهسوی عدالت تبلیغاتی صورت بگیرد، کمهزینه بودن و رایگان بودنِ این خدمات از جمله موارد مهم و قابل توجه است.
یکی از ظرفیتهایی که توسط سازمان صداوسیما برای نامزدهای انتخابات در نظر گرفته شده، 200 کانال تلوبیونی محلی است که میتوانند از آن برای تبیین برنامههای خود بهره ببرند.
همچنین «سامانه آرا» از دیگر ظرفیتهایی است که برای کاندیداهای رسیدن به مجلس دوازدهم در نظر گرفته است، در ادامه با چگونگی کارکرد این سامانه آشنا میشوید:
بر اساس فهرست اعلامشده توسط وزارت کشور برای هر یک از کاندیداهای تأییدصلاحیتشده در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس یک شناسه اختصاصی بر بستر تلوبیون ایجاد شده است که همزمان با آغاز تبلیغات انتخاباتی به یک صفحه چندمنظوره تبدیل میشود.
در پنل مدیریتی هر نامزد انتخابات، امکان مدیریت کلیپهای تبلیغاتی، مدیریت اخبار، مدیریت اطلاعات و صفحات، پشتیبانی و سؤالات متداول، پیامهای نامزد و مشاهده پروفایل وجود دارد. با واردکردن عنوان، توضیحات، بارگذاری و تعیین کلیپ منتخب، امکان بارگذاری کلیپ جدید وجود دارد.
نامزدها میتوانند از ظرفیت 10ساعته ویدیویی خود در این سامانه نهایت استفاده را داشته باشند و با ساخت یک شبکه اینترنتی اختصاص لینک اختصاصی شبکه خود را دراختیار مخاطبین خود قرار دهند، همچنین امکان اشتراکگذاری لینک مربوط به هر نامزد در صفحات مجازی، بنرهای تبلیغاتی و از طریق پیامک و پیامرسانها بهسادهترین شکل ممکن وجود دارد.
نخستین سامانه جامع تبلیغات انتخاباتی در کشور همزمان با آغاز فرصت تبلیغات یعنی بامداد سوم اسفند برای تمام کاربران فضای مجازی در دسترس قرار میگیرد و تا پایان روز نهم اسفند امکان استفاده از آن وجود دارد.
این سامانه با اینترنت رایگان برای مخاطبین در اختیار قرار میگیرد. ویدیوهای رسمی انتخاباتی نامزدها و مناظرههای انتخاباتی از شبکههای استانی و اختصاصی انتخابات نیز هم بهصورت خودکار در حساب کاربردیِ هر نامزد منتشر خواهد شد.
بر اساس این گزارش بهگفتۀ وزیر ارتباطات، یکی از کارهایی که امسال برای اولینبار صورت میگیرد بسته ویژه تبلیغاتی نامزدها در بستر سکوها و پیامرسانهای داخلی است. کاندیداها میتوانند برای بهرهمندی از این بسته تبلیغاتی خدماتی به پنجره ملی خدمات دولتی هوشمند مراجعه کنند و آنجا گزینهای پیشبینی شده است که میتوانند درخواستشان را ثبت کنند.
پیامرسانها یک بستۀ رایگان و یک بسته با تخفیف در نظر گرفتهاند، همچنین برای دوره تبلیغات یک کانال با تیک آبی برای هر نامزد اختصاص میدهند یا کانالی که خودشان دارند تیک آبی خواهد گرفت و میتوانند بیانات، مواضع، برنامهها و نظرات خود را با جامعه مخاطبیشان به اشتراک بگذارند.
دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری جمعه 11 اسفندماه برگزار خواهد شد./ تسنیم