پیروزی بنی گانتس در انتخابات کنست قطعی شد-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
با اعلام نتایج نهایی انتخابات؛

پیروزی بنی گانتس در انتخابات کنست قطعی شد

بنابر اعلام نتایج نهایی انتخابات از سوی کمیته انتخابات سرزمین های اشغالی، ائتلاف آبی سفید با کسب ۳۳ کرسی موفق به کسب بیشترین آرا شده است، امری که احتمالا به معرفی بنی گانتس به عنوان نخست وزیر اسرائیل منجر خواهد شد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - 2019 September 23
کد خبر: ۲۳۱۰۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ پس از کش و قوس های فراوان و وعده وعیدهای نتانیاهو، سرانجام کمیته مرکزی انتخابات در سرزمین های اشغالی، نتیجه نهایی انتخابات را اعلام نمود.

 

بر اساس نتایج منتشر شده، حزب آبی سفید معروف به ائتلاف ژنرال‌ها به ریاست بنی گانتس به 33 کرسی، حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو به 31 کرسی، فهرست مشترک عربی به 13 کرسی، حزب شاس به 9 کرسی، اسرائیل خانه ما به ریاست آویگدور لیبرمن به 8 کرسی، یهودوت هتوراه به 8 کرسی، یامینا به هفت کرسی، حزب کار-جشر به 6 کرسی و اردوگاه دموکراتیک به 5 کرسی دست یافته‌ اند.

 

بنی گانتس رئیس حزب آبی سفید در پایان اعلام نتایج نهایی گفته است حزبش پیروز شده و حزب بزرگتر است. وی افزود بنیامین نتانیاهو رئیس حزب لیکود و نخست وزیر در کسب فراکسیون اکثریت که به آن چشم دوخته(کسب 61 کرسی کنست) ناکام مانده است که ما را مجبور به مشارکت در انتخابات کرد.

 

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر کنونی و رئیس حزب لیکود که در سخت‌ترین شرایط خود به سر می‌برد، در واکنش به نتایج نهایی گفته است هم گفته است هیچ گزینه‌ای در برابر ما جز تشکیل دولت وحدت فراگیر تا حد امکان وجود ندارد، دولتی که از تمام طرف‌ها تشکیل شود.

 

حمایت اعراب از بنی گانتس

احزاب عرب اسرائیل در تصمیمی کم سابقه اعلام کرده اند که با هدف پایان دادن به یک دهه نخست وزیری بنیامین نتانیاهو، به جناح چپ-میانه به رهبری بنی گانتس، رقیب اصلی نتانیاهو، می پیوندند. این اقدام احتمال این که بنی گانتس از طرف رئیس جمهوری اسرائیل مامور تشکیل دولت آینده بشود را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده است.

 

احزاب عرب به طور سنتی از جناح های صهیونیست - که اسرائیل را تنها کشور یهودیان می دانند - حمایت نمی کنند، به همین دلیل در عرصه سیاسی در حاشیه بوده اند. آخرین باری که احزاب عرب از یک جناح صهیونیست حمایت کردند، سال ۱۹۹۲ میلادی بود.

 

ایمن عوده، رهبر ائتلاف احزاب عرب، روز یکشنبه (۲۲ سپتامبر) با انتشار یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز آمریکا این تصمیم را مهم ترین گام برای جلوگیری از یک دوره نخست وزیری تازه بنیامین نتانیاهو خواند. او نوشت: "این باید پایان کار سیاسی او باشد."

 

حزب لیکود با انتشار بیاینه ای این اقدام را محکوم کرده است. در این بیانیه آمده است: "همان طور که ما هشدار داده بودیم احزاب عرب که با اسرائیل به عنوان یک کشور یهودی و دموکراتیک مخالفند و تروریست ها را ستایش می کنند گانتس را به نخست وزیری پیشنهاد کردند."

 

احزاب عرب بر تاسیس کشور فلسطین بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ تاکید دارند و می گویند شهروندان عرب اسرائیل باید به عنوان یک اقلیت ملی رسما مورد شناسایی قرار بگیرند. این احزاب هویت یهودی کشور اسرائیل را به چالش می کشند و بر مبارزه با آن چه تبعیض و نابرابری علیه اقلیت عرب توصیف می کنند تاکید دارند. آنها می گوید اسرائیل باید کشور تمام شهروندانی باشد که در آن زندگی می کنند نه کشور یهودیان آن طور که دولت و اکثریت یهودی بر آن تاکید دارد.

 

احمد طیبی، رهبر حزب حرکت عربی برای تغییر (تعال) هم گفت هرچند علاقه زیادی به بنی گانتس ندارد و منتقد اوست اما "ما به رای دهندگان خودمان قول دادیم که هر چه در توان داریم انجام بدهیم تا این که نتانیاهو را سرنگون کنیم."

 

در کارزارهای انتخاباتی امسال اسرائیل، بنیامین نتانیاهو بارها شعار "بیبی" یا "طیبی" داد. رهبر حزب لیکود به هوادارانش می گفت که اگر او (که در سرزمین های اشغالی به بیبی شهرت دارد) پیروز نشود افرادی چون طیبی (احمد طیبی) قدرت را در دست خواهند گرفت.

 

رووین ریولین، رئیس جمهوری اسرائیل، روز یکشنبه دیدار با رهبران احزاب مختلف را آغاز کرد تا شخصی که برای تشکیل دولت ائتلافی بخت بیشتری داشته باشد را مامور این کار کند. برخی ناظران معتقدند که حمایت احزاب عرب از بنی گانتس باعث می شود که او به احتمال زیاد پیش از نتانیاهو مامور تشکیل دولت بعدی بشود.

 

دفتر ریولین: با حمایت «لیست مشترک» اعراب، گانتز یک رأی از نتانیاهو پیش است

دفتر «رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی شامگاه یکشنبه اعلام کرد آراء ائتلاف «لیست مشترک» اعراب در حمایت از «بنی گانتز» رهبر ائتلاف آبی‌وسفید به صورت کامل محسوب می‌شود حتی اگر عده‌ای نیز مخالف باشند.

 

پیشتر و پس از آنکه «أیمن عوده» رهبر ائتلاف لیست مشترک در انتخابات سراسری فلسطین اشغالی حمایت خود از نخست‌وزیری گانتز را اعلام کرد، حزب «بَلد» به عنوان یکی از اعضای این ائتلاف (با حداقل سه عضو) گفت با این تصمیم مخالف است.

 

به نوشته روزنامه «جروزالم پست» بعد از این اظهار نظر بود که دفتر رئیس رژیم صهیونیستی گفت ائتلاف لیست مشترک حائز ۱۳ کرسی در انتخابات چند روز پیش شده و حمایت رهبر آن از گانتز به معنی ۱۳ رأی برای او بوده و تمام کرسی‌ها به صورت کامل به نفع گانتز شمرده می‌شود.

 

با این حساب ائتلاف گانتز به تعداد یک رأی از ائتلاف «بنیامین نتانیاهو» رهبر حزب لیکود پیش می‌افتد و احتمال دارد ریولین، گانتز را به عنوان نخست‌وزیر بعدی مامور تشکیل کابینه کند.

 

جروزالم‌پست ساعتی بعد از انتشار این خبر، بدون ارائه توضیحی این خبر را از خروجی خود حذف کرده است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار