برگزاری «دربی» پایتخت در امنیت کامل چه پیام هایی داشت؟-راهبرد معاصر

برگزاری «دربی» پایتخت در امنیت کامل چه پیام هایی داشت؟

سواد رسانه ای جامعه در شرایط کنونی به حدی بالا رفته است که دیگر یک کانال تلگرامی نمی تواند با تهییج افکار عمومی و القاعات دروغ از احساسات جوانان سوء استفاده کرده و امنیت روانی جامعه را برهم بزند.
مرتضی عسگری؛ کارشناس مسائل اجتماعی
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - 2019 September 24
کد خبر: ۲۳۱۳۶

به گزارش راهبرد معاصر: در روزهای اخیر برخی از جریانان داخلی و سلبریتی با همراهی جریان ضد انقلاب  تلاش کردند تا از بستر دربی پایتخت  زمینه ایجاد یک چالش امنیتی  را فراهم کنند که باز هم شکست خوردند. سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت بعد از پایان دربی با اعلام برگزاری دربی در امنیت کامل به ایسنا گفت: «از همکاری خوب تماشاگران با پلیس ممنونیم و خوشبختانه این بار نیز تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های معاندین برای هرگونه اخلال در این دیدار نقش بر آب شد».

 

«برگزاری دربی در امنیت کامل » جمله ای بود که برخی از جریانات سیاسی داخل که هنوز در تحلیل جامعه شناختی مردم  ایران دچار اشتباهات راهبری هستند و صد البته جریان ضد انقلاب انتظار شنیدنش را نداشتند، چراکه با حجم عملیات روانی چند روزه خود منتظر رسیدن  تصاویر و ویئوهایی از اعتراضات گسترده دربی بودند ، انتظاری که ظاهرا تا اواخر شب طول کشید و دریغ از یک حرکت هنجارشکنانه و خلاف قانون.

 

 این امنیت با معنا و بصیرت عمومی دارای پیام های روشنی برای متوهمان داخلی و سناریو نویسان جریان ضد انقلاب بود که از جمله این پیام ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1 ) فاصله زیاد سلبریتی ­ها با متن مردم

بعد از فوت سحر خدایاری که در رسانه ها به عنوان «دختر آبی» شناخته شد، برخی از سلبریتی ها با هدف خط دهی به موج احساسات عمومی طرح تحریم حضور در ورزشگاه ها به ویژه در بازی دربی را مطرح کردند که با توجه به فشارهای فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا)  این طرح می توانست به تحریم فوتبال ایران منجر شده و یک معضل دیگری به مشکلات کنونی جامعه و ورزش کشور اضافه کند.

 

 اما حضور پرشور همراه با شعور طرفداران دو تیم در ورزشگاه، یک «نه بزرگ» به دعوت سلبریتی هایی بود که علارغم تظاهر به مردمی بودن، سالهاست با رفتار ولنگارانه و زندگی لاکچری، از متن مردم فاصله گرفته اند.  حضور بیش از 50 هزار نفر در ورزشگاه در حالی که اغلب سلبریتی ها خواستار تحریم حضور در ورزشگاه بودند گواهی بر  این ادعاست.

 

2) آگاهی مردم از پشت پرده حمایت ها از دختر آبی

برخی از جریانات سیاسی داخل بعد از خودسوزی و فوت «سحرخدایاری»، علارغم ابراز همدردی با جامعه، دچار نوعی «ذوق زدگی سیاسی» شده بودند، چرا که مرگ یک دختر جوان را فرصت و بستری  می دیدند که می توانستند با ضریب­دهی به جو روانی حاکم بر جامعه و معرفی خود به عنوان حامی حقوق زنان و ... ، به عملکرد ضعیف خود در سال­های اخیر سرپوش گذاشته و  با توجه به درپیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی از آن  بهره برداری سیاسی و جناحی کنند.

 

برخی از افراد این جریان در شبکه های اجتماعی و  اظهارات خود با مطرح کردن ریشه های  برخی از انقلاب ها شمال آفریقا، به صورت تلویحی دستور آغاز موج جدید از اعتراضات در جامعه با محوریت «دخترآبی» را صادر کردند و بی شک امیدواری زیادی به کلید خوردن این اعتراضات از دربی تهران داشتند. آرامش حاکم در دربی نودم بیانگر عدم شناخت صحیح تئورسین های این جریانات از مردم و انقلاب اسلامی است.

 

3) شکست دیگری برای جریان ضد انقلاب

آنچه مبرهن است تلاش جریان ضد انقلاب در رسانه ها و شبکه های اجتماعی برای ایجاد یک چالش امنیتی با کلید واژه «دختر آبی» در ایران بود. معاندان جمهوری اسلامی که موضوع خودسوزی و فوت «سحر خدایاری» را بهانه ای برای آغاز عملیات ساختارشکنانه می دانستند، برای تماشاگران استادیوم آزادی نسخه  اجرایی عملیات را با بیان جزئیات پیش بینی کرده بودند. و در خیال خود انتظار داشتند با شروع اعتراضات در بازی دربی، دامنه آن به خیابان های مرکزی شهر و سپس به سایر شهرستان ها تعمیم داده شود. اما وقتی دیدند حتی یک مورد از چند ده روش عملیاتی (هنجارشکنانه) آنها توسط طرفداران فهیم دو تیم در قبل، حین و بعد از بازی اجرا نشد، همچون گذشته به مردم هتاکی کرده  – چرا جامعه اینقدر  بی غیرت شده - و  با دروغ پراکنی مسئولان را مورد هجمه قرار دادند. شاید در ظاهر محور این عملیات روانی توسط چند کانال تلگرامی و  شبکه های اجتماعی طراحی می شد اما  قطعا این تقسیم وظایف در جبهه ضدانقلاب با شروع اعتراضات احتمالی و ورود طیف وسیعی از شبکه های رسانه ای جبهه استکبار وارد فاز گسترده تری  می شد که البته با هوشیاری مردم این سناریو نیز به جمع توطئه­های شکست خورده قبلی پیوست.

 

4) بصیرت و  سواد رسانه­ ای جامعه

 یکی از پیام های اصلی برگزاری دربی در امنیت کامل آن هم در شرایطی که از چند روز قبل جریان ضد انقلاب در رسانه­ها و شبکه های اجتماعی فضاسازی گسترده ای برای «تشنج آفرینی» انجام داده بود، بالا بودن بصیرت و سواد رسانه­ای مردم است. شناخت جریانات و عملیات روانی رسانه ای به عنوان بهترین راهکار برای مقابله با فضا سازی رسانه­ای محسوب می شود. سواد رسانه ای بصیرتی به مخاطب رسانه می بخشد که می تواند علاوه بر شناخت خبر، خود را در مقابل عملیات روانی رسانه ها ایمن نگه دارد .

به نظر می رسد سواد رسانه ای جامعه در شرایط کنونی به حدی بالا رفته است که دیگر یک کانال تلگرامی نمی تواند با تهییج افکار عمومی و القاعات دروغ از احساسات جوانان سوء استفاده کرده و امنیت روانی جامعه را برهم بزند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار