واکنش رئیس‌جمهور به نرخ بالای تورم: باید دولت را کوچک کنیم تا بتوانیم هزینه‌ها را کاهش دهیم طحان‌نظیف: داوطلبان انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان نیاز به استفعا ندارند کنایه عراقچی به سخنان نتانیاهو: رژیم اسرائیل منبع اصلی بی‌ثباتی است خطیب‌زاده: دادگاه نورنبرگ خاورمیانه برای محاکمه عاملان نسل‌کشی در فلسطین تشکیل شود قالیباف: کشورهای مسلمان در مقابل رژیم صهیونیستی از قدرت استفاده کنند ابوترابی: همه‌ی دستگاه‌ها هزینه‌ها را کاهش دهند/ لزوم اصلاح نظام بانکی بقائی: تحریم‌های آمریکا علیه ایرانیان، جنایت علیه بشریت است رئیس‌جمهور: اختلافات و دعواهای جناحی را کنار بگذاریم/قلدری در مسئولیت‌ها ممنوع! فرمانده سپاه تهران: در جنگ ۱۲روزه کل ناتو را شکست دادیم جدال دولت و مجلس بر سر تغییر ۴ وزیر پزشکیان پزشکیان: ‌بی‌عدالتی‌ها را از بین خواهیم برد/ ایرانی‌ها لیاقت بهترین زندگی را دارند زنگنه: پزشکیان رگ خواب مجلس را می‌داند حسن پور: آمریکایی ها از هیچ ظلمی علیه ملت ایران دریغ نکرده اند سازمان اطلاعات سپاه: دستگیری تعدادی از پرسنل مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه صحت ندارد پزشکیان در گفت‌و‌گو با مکرون: آمریکا و اروپا باید با اثبات صداقت خود اعتماد ایران را جلب کنند

تاکید بذرپاش بر مشارکت مردم در ساخت مسکن و توسعه ناوگان حمل‌ونقل

وزیر راه و شهرسازی مشارکت مردم در ساخت مسکن و توسعه ناوگان حمل‌ونقل را در راس برنامه‌های سال ۱۴۰۳ دانست.
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۱ - ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 22
کد خبر: ۲۳۳۷۲۱

به گزارش راهبرد معاصر، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد درباره نامگذاری سال ۱۴۰۳ (جهش تولید با مشارکت مردم) و تحقق آن در حوزه راه و مسکن اظهار کرد: جهش و رشد تولید یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که باید در دستور کار همه دولت‌ها باشد و بی توجهی به آن اثرات غیر قابل جبران بر بازار کار و اقتصاد کلان کشور خواهد گذاشت.

 

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در سال ۱۴۰۲ رشد مثبت ۴.۸ درصدی را در مدت ۹ ماه، در بخش مسکن شاهد بودیم در حالی که رشد تولید بخش مسکن در سال ۹۹و۹۸ منفی ۱۳ و منفی ۱۵ درصد را شاهد بودیم و این امر آثار منفی نیز بر بازار کار بر جای گذاشت.

 

بذرپاش با تاکید بر مولد بودن بخش مسکن و تأثیر آن بر صنایع مختلف و اقتصاد کشور گفت: به این میزان رشد قانع نیستیم و با توجه به شعار سال و تاکید مقام معظم رهبری بر مشارکت مردم، این موضوع نیز در این بخش بیشتر از پیش مورد تاکید قرار خواهد گرفت.

 

وی مشارکت مردم در ساخت مسکن را یک راهبرد اصلی در این حوزه دانست و افزود: متوسط زمان ساخت مسکن با مداخله بیشتر دولت عملاً بیش از ۳ سال طول خواهد کشید که در مسکن مهر این زمان تا بیش از ۱۱ سال نیز طول کشید، در حالی که با استفاده از روش مشارکت مردم این زمان را به حدود یک سال و نیم رساندیم.

 

بذرپاش ادامه داد: با کوتاه شدن زمان ساخت، با توجه بر کم‌تر شدن آثار تورم در این حوزه، هزینه پروژه‌ها نیز کاهش می‌یابد و از جمله آثار حضور مردم در میدان ساخت مسکن این است که کیفیت نیز افزایش می‌یابد.

 

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ساخت حدود ۲ میلیون و نیم واحد مسکونی در سال گذشته آغاز شده و در سال ۱۴۰۳ با تزریق سرمایه مردمی ساخت مسکن با سرعت بیشتری، انجام خواهد شد.

 

بذرپاش با بیان این اینکه راهبرد ما ورود بخش خصوصی و عمومی به فرایند ساخت است، افزود: دولت اموری مثل تأمین زمین، خدمات زیربنایی، تسهیلات بانکی و … را فراهم می‌کند تا ساخت با سلیقه مردم انجام شود.

 

وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: در بخش حمل‌ونقل نیز اصلی‌ترین دستور کار ما در سال ۱۴۰۳ توسعه ناوگان و نوسازی ناوگان در همه بخش‌های حمل ونقل است تا بتوانیم ناترازی عرضه و تقاضا را کاهش دهیم.

 

وی ادامه داد: در صنعت ریلی، واگذاری حوزه بار به بخش خصوصی و عمومی و شرکت‌های صاحب بار در دستور کار راه آهن قرار گرفته است. در حوزه مسافری نیز مجوزهای لازم برای شرکت‌های فعال در این حوزه از سوی وزارت راه و شهرسازی صادر می‌شود تا ناوگان حمل‌ونقل مسافری با استفاده از سرمایه بخش خصوصی توسعه یابد.

 

وی با اشاره به رشد بیش از ۵۵ درصدی ترانزیت در سال گذشته یادآور شد: ترانزیت به عنوان یک ثروت ملی باید به اندازه نفت درآمدزایی کند و این رقم با توسعه سخت افزاری و نرم افزای، در توافقات با کشورهای همسایه و منطقه که در حال انجام است، افزایش خواهد یافت./ مهر

ارسال نظر
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار