امنیت منطقه در گرو پایان جنگ یمن/ سند ادعای حمله ایران به آرامکو را ارائه کنید/ اروپا در اجرای تعهداتش ناتوان است-راهبرد معاصر
جزئیات و زمان برگزاری مراسم اربعین شهید جمهور و همراهانش قالیباف بعد از مناظره: مشارکت اقتدار ملی ما است جلیلی: نباید روستا را به یک جایی که فقیر و محروم است نگاه کنید پزشکیان: می‌خواهم اخلاق سیاسی را سرلوحه کار خود قرار دهم زاکانی : همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را انجام می‌دهیم مشارکت حداکثری در انتخابات ضامن امنیت و استقلال کشور است قالیباف: باید دقت کنیم که در نقشۀ دشمن حرکت نکنیم آخرین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری میراحمدی: وزارت کشور برای برگزاری انتخابات آمادگی کامل دارد رهبر انقلاب: مهمترین اثر مشارکت بالا که به آن اصرار داریم سرافرازی جمهوری اسلامی است بررسی شاخص‌های رئیس جمهور تراز در بیانیه گام دوم انقلاب سرلشکر باقری طرح ملی مقابله با ناقلین مهاجم زیستی را ابلاغ کرد زاکانی: حق مردم از خان‌ها و خانچه‌ها باید گرفته شود تبلیغات انتخابات ساعت ۸ صبح پنج‌شنبه به اتمام می‌رسد پورمحمدی: من موافق رییس جمهور نظامی هستم
نشست خبری روحانی در نیویورک

امنیت منطقه در گرو پایان جنگ یمن/ سند ادعای حمله ایران به آرامکو را ارائه کنید/ اروپا در اجرای تعهداتش ناتوان است

رئیس جمهور در آخرین نشست خبری خود در نیویورک با تاکید بر اهمیت پایان جنگ یمن گفت: آمریکا و اروپا فروش سلاح به عربستان را پایان دهند.
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۹ - ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - 2019 September 26
کد خبر: ۲۳۳۷۸

به گزارش راهبرد معاصر، نشست خبری حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور با اصحاب رسانه در نیویورک دقایقی پیش آغاز شد. این نشست خبری آخرین برنامه سفر رئیس‌جمهور به نیویورک است.

روحانی در این نشست خبری اظهار داشت: در دیدارهایی که داشتیم نظر ما بر این بود در خلیج‌فارس تنها راه گفت‌وگوی سازنده بین کشورهای منطقه و همکاری برای امنیت و پایان‌یافتن جنگ یمن است که می‌تواند امنیت منطقه را تضمین کند. در برخی موارد در مذاکرات‌مان  موفقیت داشتیم و در برخی موارد نیز همچنان باید  موضوع را دنبال کنیم تا به ثمر برسد یعنی برخی تلاشهای به نتیجه نهایی نرسید و برخی تلاش‌های ما موفق بود. با کشورهایی که مذاکره می‌کردیم تلویحا درباره مسائل دوجانبه بین دو کشور بحث کردیم.

در ماجرای حمله به آرامکو، نه سر پیازیم، نه ته پیاز

وی در پاسخ به سوال که آیا ایران می‌تواند اسنادی ارائه می‌دهد که نشان‌دهنده این باشد که حملات آرامکو از سوی یمن بوده است؟ گفت: چرا ما باید حمله به تاسیسات آرامکو را جواب دهیم؟ ما چه کاره‌ایم که پاسخ دهیم؟ ما در زبان فارسی اینجا می‌گوییم «ما نه سر پیازیم و نه ته پیاز». جنگ خونین و غلطی در منطقه به نام تجاوز به یمن وجود دارد و مردم یمن حق دفاع مشروع دارند و دنیا می‌داند که نیروهای یمن هم موشک‌های بردبلند دارند و هم دارای پهپاد هستند و بارها هم به عربستان و امارات حمله کردند.

 

رئیس‌جمهور ادامه داد: آنهایی که به دیگران اتهام می‌زنند باید مدارک خود را ارائه دهند، کسی که ادعایی دارد باید مدارک ادعای خود را روشن کند. من از برخی رهبران اروپا که اظهارنظر نادرستی در این‌باره کرده بودند پرسیدم که در این زمینه چه مدارکی دارید؟ آنها گفتند مدرکی نداریم و فکر کردیم توانمندی نیروهای یمنی کمتر از این حمله است و من هم گفتم عدم اطلاع شما از یمن باعث می‌شود که به دیگران تهمت بزنید؟ گفتم مدارکتان را در این‌باره برای من بفرستید. به جای اتهام‌پراکنی به این و آن، دست‌به‌دست هم دهیم و شعله آتش را در منطقه خاموش کنیم. آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان که مداوم ارسال اسلحه را به عربستان و امارات برای کشتار مردم یمن انجام می‌دهند، متوقف کنند و به عربستان و امارات برای صلح فشار بیاورند و مردم و ارتش یمن نیز اعلام کردند که برای آتش‌بس کامل آمادگی دارند و فعالیت‌های خود را متوقف کرده به شرطی که عربستان و امارات هم فعالیت‌های خود را متوقف کنند. متاسفانه بعد از این اعلام همچنان شاهد حملات به یمن هستیم.

 

اگر آمریکا پیش‌شرط‌ها را بردارد، امکان مذاکره وجود دارد

روحانی در پاسخ به این سوال که آیا ایران امیدوار است ترامپ استیضاح شده و در انتخابات سال آینده پیروز نشود؟ تصریح کرد: امید ما این است دولت آمریکا سیاست درستی را انتخاب کند؛ هرکسی باشد اعم از جمهوری‌خواه و دموکرات و چه ترامپ. اگر آمریکا امروز بخواهد مذاکره کند و بعد از دو سال به توافقی رسیده و آن را امضا و اجرا کند و بعد اجرای آن را متوقف کند و بگوید از آن بدم می‌آید نمی‌شود. ما مذاکره کردیم و به نتیجه رسیدیم و هفت کشور در این توافق بودند و به نفع کسی نیست این توافق نقض شود. اینکه داخل آمریکا چه خبر است را می‌شنویم، ولی برای ما مهم نیست زیرا این مسئله داخلی آمریکاست و مردم و کنگره آمریکا باید در تصمیم بگیرند. برای ما مهم است اعتمادی که دولت آمریکا خدشه‌دار کرده را به جهان برگرداند و اگر تعهدی دارد پای تعهدش بماند.

 

وی در پاسخ به اینکه شما گفتید شرط مذاکره با آمریکا این است که آمریکا تحریم‌ها را بردارد و به برجام بیاید، خاطرنشان کرد: آنچه ما اعلام می‌کنیم سیاست ماست و آنچه می‌گوییم این است که آمریکا پیش شرطش را بردارد و او برای صحبت با ایران شرط کرده که باید تحریم‌های شدید و فشار حداکثری بر مردم وارد کند و بعد مذاکره کند. ما می‌گوییم این شرط غلط است و آمریکا باید دست از فشار منطقه بردارد و سیاست منطق و آنچه به نفع ملت آمریکا و جهان است را انتخاب کند. اگر این پیش‌شرط‌ها را بردارد امکان مذاکره با آمریکا وجود دارد.

 

روحانی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر تصمیم ترامپ برای جلوگیری از ورود مسئولان ایرانی و خانواده‌های آنها به آمریکا و اینکه احتمال انتقال سازمان ملل به کشور دیگری وجود دارد، گفت: مسئولان ایرانی از قبل هم با این مشکل روبرو مواجه بودند، به طور مثال یک گروه از دانشجویان دانشگاه شریف قصد حضور در یک مسابقه علمی را داشتند اما آمریکا روادید را به آنها نداد، جالب این است که این گروه برنده این رقابت ها شد.

 

وی ادامه داد:‌ در اینکه دولتی به این نقطه برسد که با علم، بهداشت و مردم عادی بجنگد، به نظر من استیصال آن دولت را نشان می‌دهد، واقعیت این است که مقامات ایرانی علاقه‌ای برای سفر به آمریکا ندارند، سفر نکردن ایرانیان به آمریکا به معنی آن نیست که ما با مردم این کشور مشکل داریم، بلکه ما با سیاست های دولتمردان واشنگتن مشکل داریم.

 

روحانی با بیان اینکه سفر مقامات دولت‌ها به سازمان ملل با سفر مردم عادی متفاوت است، اظهار کرد:‌ بسیاری از کشورها به ویژه مسئولان کشورهای جهان سوم و همسایگان آمریکا به خصوص مکزیک با مشکل ورود به سازمان ملل روبرو هستند.

 

وی درباره تغییر مکان سازمان ملل به کشور دیگر خاطر نشان کرد:‌ اگر تصمیمی در این مورد اتخاذ شود، ایران موافق به آن رای مثبت می دهد، سازمان ملل می تواند به مکانی امن‌تر، بهتر منتقل شود که مسئولان آن کشور صحه صدر و تنگ نظری نداشته باشند.

 

روحانی در پاسخ به این سوال که در مدت حضور خود در آمریکا آیا اخبار این کشور را دنبال کردید و آیا بهترین امید ایران این است که ترامپ استیضاح شود یا در انتخابات آینده پیروز نشود؟ اظهار کرد: بهترین آرزوی ما این است که دولت آمریکا سیاست‌های درست را انتخاب کند، حال چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه سر کار باشد، اگر آمریکا بخواهد امروز مذاکره کند و بعد از دوسال به توافق برسد و آن را اجرا کند و بعد از چندماه دوباره پشیمان شده و بگوید این توافق خوب نبود، ما در زبان فارسی آن را «دبه‌کردن» کردن می‌نامیم. هفت کشور به توافق رسیدیم و علاوه بر آن سازمان ملل نیز آن را تایید کرد. ما اخبار آمریکا را می‌شنیم ولی این مسائل مربوط به داخل آمریکاست و برای ما مهم نیست چون مردم و کنگره آمریکا هستند که باید تصمیم بگیرند. برای ما مهم است آمریکا اعتماد از دست‌رفته در جهان را بازگرداند و اگر توافقی با 6 کشور انجام داد، آن را نقض نکند.

 

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه شما اعلام کردید آمریکا برای صحبت با ایران باید تحریم‌ها را بردارد و به برجام بازگردد، تصریح کرد: هر زمانی ممکن است کشوری احساس کند که سیاست‌های قبلی‌اش اشتباه بوده و به راه درست برگردد؛ بنابراین آنچه ما می‌گوییم این است که آمریکا پیش‌شرط خود را بردارد که تحریم‌های شدید و فشار حداکثری بر ملت ایران را بردارد و بعد مذاکره کند. ما این پیش‌شرط را غلط می‌دانیم و تحریم‌ها باید برداشته شود و آمریکا از فشار حداکثری دست بردارد و سیاست مذاکره، منطق و سیاستی به نفع ملت‌های آمریکا و جهان را انتخاب کند و پیش‌شرط‌ها را بردارد و امکان مذاکره با آمریکا وجود دارد.

 

رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی بر اینکه آیا ایران به سایر اعضای برجام برای اجرای تعهدات مالی‌شان اعتماد دارد؟ تصریح کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام سایر اعضای این توافق جلسات مختلفی برگزار کردند و به ما قول دادند که می‌توانند برجام را ادامه دهند. ما علاقه نداشتیم که برجام ضربه‌ای ببیند و سخنان و طرح‌های مختلف طرف‌های باقیمانده در برجام را شنیدیم. آنها طرح‌های مختلفی از جمله کار کردن از طریق بانک مرکزی کشورها، بعد نیز spv و اینستکس را عنوان کردند ولی متاسفانه هیچ کدام از این‌ها به مقام عمل نرسید و اروپا نتوانسته اقدام عملی انجام دهد. امکان‌پذیر نیست که توافقی چندجانبه وجود داشته باشد ولی فقط ایران موظف به عمل به تعهداتش در قبال آن باشد.

 

توپ تبادل زندانیان در زمین آمریکاست

روحانی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی آزادی زندانیان آمریکایی تصریح کرد: می‌دانید که ما در گذشته به دفعات با مقامات آمریکایی برای آزادی زندانیان در دو طرف صحبت و مذاکره کردیم و گاهی هم در تبادل زندانیان موفق بودیم.‌ در دولت ترامپ هم یکی دو بار این بحث شروع شد و ما راجع به زندانیان صحبت کردیم و حتی یک زندانی دو تابعیتی آمریکایی – لبنانی آزاد شد ولی آمریکایی‌ها به جای اینکه به وعده خود عمل کنند، تنها به تشکر کردن، اکتفا کردند. ایران همیشه آماده مذاکره برای مبادله زندانیان است و الان توپ در زمین آمریکاست.

منبع: تسنیم
مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده