ولید المعلم: بکارگیری سلاح های شیمیایی توسط سوریه دروغی گزاف است-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

ولید المعلم: بکارگیری سلاح های شیمیایی توسط سوریه دروغی گزاف است

وزیر امور خارجه سوریه هرگونه اتهامی دال بر بکارگیری سلاح های شیمیایی توسط دولت متبوعش در استان ادلب را قویا رد نموده است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - 2019 September 28
کد خبر: ۲۳۴۲۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ وزیر امورخارجه آمریکا در کنفرانس خبری هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد: ایالات متحده به این نتیجه رسیده است که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در حملات ماه مه (خرداد) در حمله به شهر ادلب از گاز کلر استفاده کرده است.

 

مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا روز پنجشنبه با بیان اینکه فشارها به سوریه ادامه خواهد یافت، گفت: واشنگتن برای تحقیقات بیشتر در مورد تسلیحات شیمیایی سوریه ۴.۵ میلیون دلار اختصاص داده است.

 

امریکا پیش از این گفته بود که دولت سوریه مظنون به حمله استفاده از سلاح های شیمیایی در شهر ادلب در ماه مه است اما به دنبال اطلاعات بیشتر است.

 

اکنون وزیر خارجه سوریه  به میدان آمده و با رد این اتهامات می گوید: سخنان وزیر خارجه آمریکا درباره بکارگیری سلاح شیمیایی در استان ادلب یک دروغ بزرگ است.

 

ولید المعلم شامگاه جمعه (به وقت محلی) در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه روسیا الیوم درباره سخنان پمپئو گفت: اصلاً شخصی به نام پمپئو را نمی شناسد.

 

به گزارش اسپوتنیک، معاون وزیر خارجه روسیه نیز درباره اتهام های وزیر خارجه آمریکا به دولت سوریه گفت: مسکو از این اتهام زنی قبل از پایان تحقیقات متأسف است.

 

«سرگئی وریشینین» افزود: این اتهام زنی ها بر روند سیاسی در سوریه تأثیر منفی دارد.

 

ادعای پامپئو در حالی مطرح شده که اخیراً کمیسر کمیته بین‌المللی حقوق بشر در خاورمیانه به نقش گروه موسوم به «کلاه‌سفیدها» در متهم‌سازی دولت سوریه به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در این کشور اذعان کرده است.

 

«هیثم ابو سعید» کمیسر کمیته بین‌المللی حقوق بشر در خاورمیانه حدود دو هفته پیش گفت: «در گزارش نخستی که کمیته حقیقت‌یاب بین‌الملل برای کشف مواد شیمیایی در سوریه منتشر کرد، آمده بود که [سوریه] مواد شیمیایی در اختیار ندارد و همه ذخایر خود را به ارتش آمریکا و کشورهای ائتلاف بین‌المللی تحویل داده است.»

 

این مسئول حقوق بشری خاطر نشان کرد، پس از این تحقیقات یک بار دیگر به سوریه رفتند و «دیدیم که بخشی از این ذخایر به سوریه بازگردانده و به گروههایی تحویل داده شده که در آن زمان رصد شد و تحت عناوین انسان‌دوستانه فعالیت می‌کردند. آنان کلاه سفیدها بودند».

 

ابوهیثم با تأکید بر اینکه «کلاه سفیدها، نقش منفی در سوریه داشتند، حقایق، اخبار و فیلمها را جعل می‌کردند»، تصریح کرد : «این مسئله را کشف کردیم و آن را به نهادهای بین‌المللی فرستادیم، ولی فورا به ما فشار آوردند تا این کار را متوقف کنیم، ولی این اتفاق رخ نداد».

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: «زمانی که پی بردیم سوریه در غوطه شرقی و خان العسل از [سلاح] شیمیایی استفاده نکرده و فیلمهای منتشر شده، ساخت کلاه سفیدها بود، مشاهده کردیم که موضع رسمی انگلستان تأکید دارد که کلاه سفیدها این فیلمهای ساختگی را تدوین کردند».

 

کلاه سفیدها یک گروه تروریستی است که از سال۲۰۱۳ در سوریه نقش زیادی در حمایت از تروریست‌ها دارد. این گروه که توسط انگلیس و آمریکا حمایت مالی می‌شود، مدعی کمک به افراد غیر نظامی در سوریه است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده