اختلال یادگیری دانش‌آموزان اول دبستان زیر ذره‌بین آموزش‌وپرورش-راهبرد معاصر
ساعت آغاز فعالیت مدارس چهارمحال و بختیاری اعلام شد مدارس ۱‌۱ شهرستان کرمانشاه فردا تعطیل شد کدام شغل‌ها در آینده با افزایش تقاضا روبه رو می‌شوند؟ فردا آخرین مهلت ثبت‌نام در نوبت اول کنکور ۱۴۰۴ / ثبت‌نام ۵۶۰ هزار نفر بلاتکلیفی ۱۶ میلیون دانش آموز برای روز شنبه یکم دی ماه ۱۴۰۳ توضیح دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص حواشی برگزاری جشن یلدا  امکان تعطیلی کلاس درس بعد از امتحانات نوبت اول  هواشناسی ایران ۱۴۰۳/۹/۳۰؛ تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور ورود سامانه بارشی به کشور از امروز / یلدای برفی در استان‌های غربی تردد روان در محور‌های چالوس و هراز/ محدودیت تردد وجود ندارد هوای پایتخت در وضعیت «نارنجی» اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محور‌های مازندران معاون نظارت ستاد ملی جمعیت: سالانه ۵۳۰ هزار سقط جنین غیرقانونی انجام می‌شود دانشگاه‌ها مجاز به برگزاری کلاس‌های مجازی شدند ثبت نام بیش از ۴۴۰ هزار نفر در کنکور | اول دی؛ آخرین مهلت نام‌نویسی

اختلال یادگیری دانش‌آموزان اول دبستان زیر ذره‌بین آموزش‌وپرورش

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های وزارت آموزش و پرورش گفت: پایش دانش‌آموزان به لحاظ تحصیلی شرایطی دارد که غربالگری اختلالات یادگیری یکی از آنها است، اختلال یادگیری باعث شکست تحصیلی و ترک تحصیل زودهنگام می‌شود.
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 03
کد خبر: ۲۳۴۵۶۳

به گزارش راهبرد معاصر، غربالگری سلامت روان دانش‌آموزان برای نخستین بار در پایه‌های اول، دوم و پنجم ابتدایی و هفتم، هشتم و دهم متوسطه با حضور 70 هزار رابط مشاور در مدارس اجرا می‌شود.

 

غربالگری سلامت روان شامل شناسایی، مداخله و درمان دانش‌آموزان نیازمند به حمایت است که در صورت نیاز به دریافت مداخلات مورد نیاز به مراکز تخصصی ارجاع داده می‌شوند.

 

آزمون غربالگری روانشناختی شامل بیش فعالی، پرخاشگری، افسردگی، سوء استفاده و آسیب به خود و... است که دانش‌آموزان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

 

در پایه اول دبستان نیز تمرکز بر رصد اختلال یادگیری دانش‌آموزان است.

 

در همین ارتباط امیر تجلی‌نیا؛ مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم گفت: وزارت آموزش و پرورش طبق قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مکلف است تمام دانش‌آموزان را در سامانه نماد به لحاظ رفتاری و تحصیلی مورد پایش قرار دهد.

 

وی افزود: پایش دانش‌آموزان به لحاظ تحصیلی شرایطی دارد که غربالگری اختلالات یادگیری یکی از آنها است؛ اختلال یادگیری باعث شکست تحصیلی و ترک تحصیل زودهنگام شده و اگر به موقع درمان نشود زندگی فرد در آینده را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد.

 

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت: برای نخستین بار در کشور آزمون غربالگری علمی طراحی شده است و سه نوع اختلال یادگیری را با 15 خرده مقیاس بررسی می‌کند.

 

وی در تشریح جزئیات غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان عنوان کرد: مجموع کار شامل طراحی آزمون، مصاحبه تکمیلی برای 15 خرده مقیاس و مداخلات سطح بندی شده است. مصاحبه تکمیلی با والدین و دانش‌آموزان انجام می‌شود و اگر اختلال یادگیری تأیید شد، مداخلات سطح بندی شده ارائه می‌شود.

 

دشوار بودن تشخیص قطعی اختلال یادگیری تا سوم دبستان

تجلی نیا ادامه داد: مداخلات سطح بندی شده ویژه والدین، آموزگاران، رابط مشاوره و مشاوران آموزش و پرورش است تا بدانند در تعامل با دانش‌آموزان دارای اختلالات یادگیری چه اقداماتی انجام دهند البته قبل از پایه سوم دبستان تشخیص قطعی اختلال یادگیری دشوار است.

 

رصد اختلال یادگیری کلاس اولی‌ها

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی گفت: آزمون اختلالات یادگیری برای بهار 1403 ویژه پایه اول دبستان اجرا می‌شود؛ در نیمه دوم سال تحصیلی جاری دانش‌آموزان پایه اول، سوم و پنجم دبستان باید غربالگری شوند که کار غربالگری روانشناختی دانش‌آموزان پایه‌های سوم و پنجم دبستان با بررسی 8 خرده مقیاس در اسفند ماه اجرا شد و از معلمان این دوپایه تحصیلی می‌خواهیم که غربالگری را با دقت انجام دهند.

 

وی افزود: غربالگری دانش‌آموزان پایه اول دبستان بعد از تعطیلات نوروز آغاز می‌شود و به منظور ارائه مداخلات موثر، اختلالات یادگیری را پیش بینی می‌کنیم.

 

تجلی‌نیا بیان کرد: دانش‌آموزان 6 پایه از 12 پایه تحصیلی، غربالگری می‌شوند و به تدریج تمام دانش‌آموزان در گذر از پایه‌های تحصیلی، غربالگری خواهند شد.

 

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی در پایان گفت: نماد سه ورودی دارد، ورودی نخست، غربالگری یا پیمایش که در 6 پایه تحصیلی انجام می‌شود و این پایه‌ها ثابت است. ورودی دوم، ثبت نشانگان است یعنی اگر آموزگار، مربی، مشاور و مدیر تغییراتی در دانش‌آموز مشاهده کردند می‌توانند آن را ثبت کنند و ورودی سوم، فوریت‌های روانی و اجتماعی است یعنی آموزگار، مربی و مشاور اتفاقات و موارد خاصی که رخ می‌دهد را ثبت می‌کنند.

 

وی ادامه داد: پس از ثبت این موارد، مشاور مدرسه موضوع را بررسی و در صورت نیاز به پیگیری آن را به مراکز تعیین شده ارجاع می‌دهد اگر مدرسه مشاور نداشته باشد این وظیفه بر عهده رابطان مشاور است که توسط مدیر مدرسه معرفی می‌شود./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده