تجارت با ترکمنستان نیازمند تدبیر دستگاه دیپلماسی-راهبرد معاصر
فعالان اقتصادی حوزه آسیای میانه در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کردند:

تجارت با ترکمنستان نیازمند تدبیر دستگاه دیپلماسی

فعالان اقتصادی حوزه آسیای میانه با بیان اینکه بخش مهمی از مشکلات پیش روی تجار در این حوزه روابط اقتصادی با ترکمنستان انتقال حواله‌های پولی است، گفتند: از وزارت صنعت، معدن و تجارت و دستگاه دیپلماسی کشور انتظار می‌رود در راستای توسعه صادرات اهتمام ویژه‌ای داشته باشند، زیرا تحریم‌های بانکی کار را برای جابجایی پول دشوار کرده است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۲۳۶۹۶۲

لزوم چاره اندیشی دستگاه دیپلماسی برای تجارت با ترکمنستان

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ آیت الله خامنه ای (حفظه الله)، رهبر معظم انقلاب اسلامی در نخستین روز سال ۱۴۰۳، که به شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» مزین شده است، از مسئولان دولتی خواستند در زمینه مسائل خارجی بایست تفاهم‌نامه‌هایی که با کشورهای طرف ارتباط اقتصادی امضا می شوند و چندان تأثیری ندارند، به قراردادهای حقوقی قابل اجرا تبدیل شوند.


بر این اساس، جمهوری اسلامی ایران از سال 1400 تاکنون در دولت سیزدهم با ترکمنستان و دیگر کشورها تفاهمنامه هایی امضا کرده است که ظاهراً تاکنون به سند رسمی تبدیل نشده اند و خبری درباره ادامه توافقات مشاهده نشده است. ایران و ترکمنستان خرداد 1401 در  دیدار آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان و همتای ترکمنستانی ۹ یادداشت تفاهم در زمینه های مختلف امضا کردند که اگر عملیاتی شوند، گام مهمی در راستای تفاهم تجاری – اقتصادی با همسایه شمال شرقی ایران خواهد بود.

باید در زمینه دور زدن تحریم های بانکی و ارتباط با صرافی های داخل ترکمنستان اقدامات جدی انجام شود


روح الله شاهینی، فعال اقتصادی در آسیای میانه درباره عمده مشکلات پیش روی صادرات و تجارت خارجی با ترکمنستان به «راهبرد معاصر» گفت: با وجود اینکه آمار سال گذشته از حجم تجارت خارجی به ویژه در زمینه صادرات بیانگر بهبود اوضاع است، اما به این معنا نیست مشکلات پیش روی تجارت با ترکمنستان رفع شده، زیرا بخشی از صادرات کالای ایرانی به ترکمنستان ناشی از عرضه و تقاضاست و فراهم شدن زیرساخت های اساسی در حوزه بازرگانی و صادرات پایدار تأثیر چندانی ندارد.


وی افزود: کشورهایی مانند قزاقستان و ترکمنستان برخی اقلام مقرون به صرفه وارداتی را از ایران خریداری می کنند. با وجود این، بخش مهمی از مشکلات پیش روی تجار در این حوزه انتقال حواله های پولی است.


فعال اقتصادی در آسیای میانه عنوان کرد: باید در زمینه دور زدن تحریم های بانکی و ارتباط با صرافی های داخل ترکمنستان اقدامات جدی انجام شود. از وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی انتظار می رود در راستای توسعه صادرات اهتمام ویژه ای داشته باشند، زیرا تحریم های بانکی کار را برای جابجایی پول دشوار کرده است.

 
عبدالغفار دوگونچی، فعال اقتصادی در ترکمنستان نیز به «راهبرد معاصر» گفت: با وجود اینکه ایران و ترکمنستان مایل به توسعه تجارت خارجی هستند، به دلیل چالش هایی مانند بازگشت تعهدات ارزی، توسعه نیافتن حمل و نقل و چالش هایی در صدور روادید این موضوع معطل مانده است.


وی افزود: هرچند ترکمنستان مایل به واردات بسیاری از اقلام از ایران است، اما تا زمانی که زیرساخت های لازم به ویژه در زمینه حمل و نقل تأمین و مجوزها صادر نشود، نمی توان کاری از پیش برد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار