نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان همگی خود را برنده نامیدند-راهبرد معاصر

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان همگی خود را برنده نامیدند

عبدالله عبدالله، اشرف غنی احمدزی و گلبدین حکمتیار از جمله نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هستند که پیش از اتمام رای گیری اعلام پیروزی نموده اند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 01
کد خبر: ۲۳۷۰۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ با اعلام پیروزی این دو انتظار می‌رود بحران انتخاباتی ۵ سال پیش که هر دوی این نامزدها مدعی پیروزی در انتخابات شدند، تکرار شود.

 

بر اساس قانون انتخابات در افغانستان اگر هیچ نامزدی قادر به کسب بیش از نیمی از آرای ماخوذه نشود انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

 

در این انتخابات ۱۳ نامزد که مهمترین آنها اشرف غنی، رئیس جمهوری کنونی و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت بودند، شرکت داشتند که به دلیل تهدیدات امنیتی با مشارکت اندک مردم برگزار شد.

 

عبدالله عبدالله رئيس اجرایی دولت کنونی افغانستان امروز در یک نشست خبری در کابل اظهار داشت: "انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم نخواهد رفت. تیم «ثبات و همگرایی» از آرای بالایی برخورددار است. می‌توانم بگویم برنده انتخابات هستیم".

 

وی تصریح کرد: "کمیسیون انتخابات باید آرای بدون بایومتریک را لغو کند. آرای پاک مردم سرنوشت انتخابات را تعیین خواهد کرد".

 

این نامزد انتخابات خاطر نشان کرد که میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری در شرایط امنیتی کنونی کشورش "قابل ملاحظه" بوده است.

 

وی مدعی شد که ‍"شماری از مقام‌های دولتی به طور مستقیم در روند انتخابات مداخله کرده اند که باید با آنها برخورد قانونی صورت گیرد".

 

در همین راستا، حبیب الرحمان ننگ، رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات انتخابات افغانستان در واکنش به اظهارات عبدالله عبدالله اعلام کرد: "هیچ نامزدی حق ندارد خود را برنده انتخابات اعلام کند؛ زیرا اعلام نتایج تنها از صلاحیت‌های کمیسیون انتخابات افغانستان است".

 

حوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان در پایان روند رای‌گیری انتخابات ریاست جمهور افغانستان که در 28 سپتامبر جاری تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد، اعلام کرد: "نود و هشت درصد حوزه‌های کابل و ولایات به روی رای دهندگان باز بود. با وجود تهدیدات، شهروندان کشورمان پای صندوق‌های رفتند و شجاعت شان قابل تقدیر است".

 

در حالی که نه میلیون و 600 هزار واجد شرایط رای دهی در افغانستان برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده بودند، اما گزارش‌ها حاکی است که میزان مشارکت شهروندان در این انتخابات پایین بوده و حدودا 2.5 تا 3 میلیون نفر به پای صندوق‌های رای رفته اند.

 

بر اساس آمار "موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان" این کشور دارای 13 میلیون واجد شرایط رای بوده اما تا پیش از آغاز انتخابات روز شنبه گذشته 9.6 میلیون نفر برای شرکت در این انتخابات ثبت نام کرده‌ بودند.

 


«امرالله صالح» شامگاه دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی حضور یافت و اعلام کرد که حق قضاوت برد و باخت در انتخابات ریاست جمهوری مختص کمیسیون انتخابات است و باید منتظر قضاوت آن باشیم.

 

وی گفت: تیم های دور چهارم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نباید حق قضاوت های مشروع کمیسیون انتخابات را خیابانی سازند و باید اجازه دهند که کمیسیون، تصمیم نهایی را اعلام کند.

 

صالح تصریح کرد که تیم ها باید به اراده ملت بزرگ افغانستان احترام گذاشته، قاعده بازی را رعایت و به قانون تن دهند.معاون اول تیم «دولت ساز» ملت افغانستان و نیروهای امنیتی را برنده اصلی انتخابات دانست که با وجود تهدید های امنیتی به پای صندوق های رأی رفتند.

 

وی، انتخابات را گامی مهم در راستای پیشبرد روند صلح افغانستان با طالبان خواند.صالح از مردم افغانستان و نسل جوان این کشور خواست که اجازه ندهند کسانی که به گفته وی یک حلقه تجرید شده، از احساسات آنها سوء استفاده کنند.

 

معاون اول تیم دولت ساز، گفت که آنها در دوران کمپین انتخابات ریاست جمهوری بیشترین قربانی را داده اند و مدیون مردم افغانستان هستند.

 

وی اظهار کرد که 30 نفر در برنامه انتخاباتی آنها در حمله دفتر خودش، 31 نفر در شهر چاریکار مرکز استان پروان، پنج نفر در شهرستان «نجراب» استان «کاپیسا» کشته و حدود 120 تن دیگر زخمی شده اند.

 

صالح در پایان سخنان خود به صورت تلویحی تیم دولت ساز را پیروز خواند و گفت: ما با گرفتن قدرت، خادمین اصلی مردم خواهیم بود و قربانی های مردم را فراموش نخواهیم کرد.

 

کمیسیون انتخابات افغانستان گفته است نتایج انتخابات تا سه هفته دیگر مشخص نخواهد شد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده