ائتلاف قصاب کابل با طالبان-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

ائتلاف قصاب کابل با طالبان

گلبدین حکمتیار که شماری از افغان ها به او لقب قصاب کابل را عطا نموده اند از ائتلافش با طالبان جهت عدم حمله به یکدیگر سخن به میان آورده اند.
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۱ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 15
کد خبر: ۲۲۳۵۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ گلبدین حکمتیار جنگ‌سالار، سیاستمدار و نخست‌وزیر سابق افغانستان است. وی یکی از رهبران اصلی مجاهدین افغانستان در جنگ با شوروی بود. پس از سقوط حکومت محمد نجیب الله وی طی توافقنامه پیشاور به سمت نخست‌وزیری رسید اما اختلافات میان رهبران منجر به جنگ‌های کابل در دهه ۱۹۹۰ شد. بسیاری از مخالفین حکمتیار وی را عامل کشتار بسیاری از مردم افغانستان و تخریب شهرهای مختلف افغانستان در دوره جنگ‌های داخلی می‌دانند.

 

حکمتیار روز شنبه در مصاحبه با تلویزیون طلوع افغانستان گفت، قصاب کابل لقبی است که یک خبرنگار فرانسوی پس از حمله نیروهای حزب اسلامی به سربازان فرانسوی در تگاب کاپیسا و کشته و زخمی شدن بیش از ۴۳ تن از آنها به من داد و من به این لقب افتخار می کنم.

 

حکمتیار در این مصاحبه از توافق پنهانی حزب اسلامی با طالبان نیز پرده برداشت و گفت، دو طرف توافق کردیم از بیان اظهارات خصمانه و انجام اقدامات تحریک آمیز علیه همدیگر خودداری کنیم.  

 

وی در توضیح تفاوت‌ های حزب اسلامی و گروه طالبان گفت، این گروه یک روند نو است و دیرتر وارد جنگ علیه نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) شد. طالبان به افرادشان دستور دادند از حمله به نیروهای خارجی خودداری کنند اما، حزب اسلامی به نیروهایش دستور داد تمام تمرکز خود علیه نیروهای خارجی معطوف کنند.   ما تنها راه نجات افغانستان را برگزاری انتخابات شفاف می‌ دانیم اما، طالبان تا کنون درباره انتخابات سخنی نگفته اند.

 

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که به گفته سخنگوی دولت این کشور بر مساله صلح با طالبان ارجحیت دارد، ۲۸ سپتامبر(۶ مهر) امسال برگزار می شود.

 

حزب اسلامی افغانستان از زمان تاسیس در سال ۱۹۷۷، با همه حکومت هایی که در افغانستان به قدرت رسیدند- حکومت محمد داوودخان نخستین رئیس‌ جمهوری افغانستان، حکومت سوسیالیستی حزب دمکراتیک خلق، دولت مجاهدین به رهبری برهان‌ الدین ربانی، حکومت طالبان و دولت حامد کرزی، جنگیده است.

 

البته، این حزب در اکثر سال های جنگ مذاکراتی با دولت هایی که علیه آنها می‌جنگید، داشت اما، هیچ‌ یک از این مذاکرات به پایان دادن به جنگ منجر نشد.

 

حزب اسلامی گلبدین حکمتیار از قدرتمندترین سازمان‌ های مجاهدین افغان در طول جنگ شوروی در افغانستان بود و از طریق پاکستان کمک‌ های بسیاری از آمریکا و عربستان و دیگر کشورهای مخالف شوروی دریافت می‌ کرد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار