شناسایی حوزه‌های چهارگانه همکاری‌های معدنی ایران و آفریقا-راهبرد معاصر

شناسایی حوزه‌های چهارگانه همکاری‌های معدنی ایران و آفریقا

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو)، حوزه‌های چهارگانه همکاری‌های ایران و کشورهای آفریقایی را اعلام و بر افزایش همکاری‌های تجاری و اقتصادی تاکید کرد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۴ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۲۳۸۳۱۰

به گزارش راهبرد معاصر؛محمدرضا موثقی نیا امروز در پنل معدن و صنایع معدنی اجلاس ایران و آفریقا که با حضور وزرای معدنی کشورهای آفریقایی برگزار شد، ابتدا اظهار داشت: این پنل شروعی برای توسعه روابط دو طرف و تعیین مسیر آینده تقویت همکاری‌های پایدار معدنی ایران و آفریقا است.

به گفته معاون وزیر صمت، ایران رتبه پنجم ذخایر کانسنگ مس و رتبه دهم سنگ آهن رتبه دنیا را در اختیار دارد. 


وی ادامه داد: ایران طبق اهداف برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه، باید به رشد ۱۳ درصدی در معدن و ۸.۵ درصدی در بخش صنعت دست یابیم. 
وی تاکید کرد: این رشد مورد نظر برنامه‌ها و منابع متعددی در دانش. تجهیزات، مواد اولیه و... نیاز دارد.

موثقی نیا بیان کرد: در این راستا چهار حوزه شامل دانش فنی، سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری، مواد معدنی و همچنین آموزش است که نیازمند ایجاد ارتباط دو سویه با آفریقا است. 


رئیس هیات عامل ایمیدرو یادآور شد: ایران ذخایر بالای معدنی دارد با این حال در برخی حوزه‌ها نیاز به تامین مواد اولیه از خارج هستیم. 
موثقی نیا به توانمندی شرکت‌های ایرانی اشاره کرد و اظهار داشت: دانش فنی احداث زنجیره فولاد و مس را در اختیار داریم و آماده انتقال آن به کشورهای آفریقایی هستیم. 


موثقی نیا تاکید کرد: همان‌طور که اشاره شد حوزه آموزش، می‌تواند بخش چهارم همکاری‌های دو طرف باشد. امروزه پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی متعددی در ایران وجود دارد که می‌توانند خدمات به طرف‌های آفریقایی ارایه کنند.

وی تاکید کرد: باید در برنامه‌های آتی برای این موضوعات به توافقات اجرایی برسیم. 
موثقی نیا گفت: رئیس جمهوری اسلامی ایران در روز نخست اجلاس مشترک، بر افزایش همکاری‌ها به ۱۰ میلیارد دلار تاکید کرده است که در این زمینه تلاش می‌کنیم./ایرنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده