رشد 100 درصدی صادرات ایران به آفریقا-راهبرد معاصر

رشد 100 درصدی صادرات ایران به آفریقا

قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم شاهد رشد ۱۰۰ درصدی صادرات ایران به آفریقا بودیم که سفر رئیس جمهور به آفریقا می تواند مقدمه‌ای برای حل مشکلات زیر ساختی روابط تجاری با این قاره و نهایتا گسترش روابط تجاری با آفریقا شود.
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۱ - ۱۹ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 10
کد خبر: ۱۹۳۷۰۱
 

به گزارش راهبرد معاصر؛ قائم مقام باشگاه تجارت ایران و آفریقا گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم شاهد رشد ۱۰۰ درصدی صادرات ایران به آفریقا بودیم که سفر رئیس جمهور به آفریقا می تواند مقدمه‌ای برای حل مشکلات زیر ساختی روابط تجاری با این قاره  سید روح‌الله لطیفی در آستانه سفر رییس جمهور به سه کشور کنیا ، اوگاندا و زیمباوه گفت: سفر بالاترین مقام اجرایی کشور مان پس از ۱۰ سال ، نشان‌دهنده اهمیت قاره آفریقا در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برای حضور در بازار های بکر و استفاده از همه ظرفیت های سیاسی ، اقتصادی و تجاری در راستای منافع ملی با نگاه احترام متقابل است .

وی افزود : با روی کار آمدن دولت سیزدهم شاهد رشد ۱۰۰ درصدی صادرات به آفریقا بودیم که این سفر می‌تواند مقدمه‌ای برای حل مشکلات زیر ساختی روابط تجاری با این قاره و نهایتا گسترش روابط تجاری با آفریقا شود.

قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا در مورد موانع گسترش روابط تجاری با آفریقا بیان داشت: دولت باید برای تسهیل تجارت و بازار رسانی کالاهای ایرانی به  حل موانع حمل و نقل به آفریقا و جابجایی پول ورود کند تا در کنار راه حل‌های محدود بخش خصوصی ، ظرفیت‌های بیشتری در این زمینه فراهم شود تا ریسک تجارت با آفریقا و بالعکس کاهش یابد و در کنار این دو موضوع زیر ساخت‌های لازم برای معرفی بازارهای هدف، کالاهای ایرانی ، نیاز سنجی بازار هدف را در کنار تقویت مزیت‌های تولیدات ایرانی را ایجاد کند و کاهش تعرفه برای ورود کالاهای ایرانی به بازار های آفریقایی را با امضای موافقت نامه تجارت ترجیحی در مذاکرات و  دیپلماسی فعال خود  دنبال کند.

وی اظهار داشت: افزایش تعداد رایزنان بازرگانی در آفریقا، ابتکار راه اندازی مراکز تجاری در کشورهای هدف ، برگزاری نمایشگاه و حمایت از تجار ایرانی برای حضور در نمایشگاه‌ها، رفع محدودیت واردات طلا به کشور و پذیرش شمش طلا در قبال ارز صادراتی از جمله اقدامات دولت سیزدهم در کنار دیپلماسی فعال آن برای بهبود روابط تجاری به ویژه در خصوص آفریقا بوده که ثمرات آن در سال‌های دیگر بیشتر نمایان خواهد شد.

قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا در خصوص میزان تجارت ایران با سه کشور کنیا ، اوگاندا و زیمباوه بیان داشت: در سال قبل بیش از ۱۲۸.۵ هزار تن کالا به ارزش ۷۳ میلیون و ۷۸۱ هزار دلار ، تجارت ایران با این سه کشور بود که  ۱۲۴ هزار و ۲۱۴ تن کالای ایرانی به ارزش ۵۴ میلیون و ۶۶۷ هزار دلار ، سهم صادرات ایران و چهار هزار و ۳۵۱ تن کالا به ارزش ۱۹ میلیون و ۱۱۴ هزار دلار ، سهم واردات ما از این سه کشور بوده است .

وی افزود : صادرات ایران به کنیا ۵۳.۲ میلیون دلار، به اوگاندا ۱.۲ میلیون دلار و به زیمباوه ۲۳۶ هزار دلار بوده و قیر با ۴۱ میلیون دلار ، ۷۵ درصد ارزش صادرات ایران  به این سه کشور را به خود اختصاص داده است و بعد از آن روغن صنعتی با ۳.۷ میلیون دلار، سایر فراورده های نفتی با ۲.۳ میلیون دلار  و رشته های خوراکی  با ۱.۹ میلیون دلار و پلی اتیلن با ۹۵۵ هزار دلار قرار دارند.

لطیفی گفت: عسل ، پسته ، کشمش، میوه خشک، زعفران ، کنسرو ماهی، شیرینی و شکلات، بیسکوئیت ، رب گوجه، مکمل غذایی، گچ و سیمان، دارو ، واکسن و تجهیزات پزشکی، اوره، محصولات آرایشی، کائوچو، چمدان، فرش و گلیم، کفش و کلاه، ظروف شیشه ای ، ماشین آلات صنعتی ، سیم و کابل ، تراکتور، مبل ، سایبان و شیرآلات از دیگر کالاهای صادراتی ایران به سه کشور کنیا ، اوگاندا و زیمباوه بودند که ۹۷درصد صادرات انجام شده به مقصد کنیا بوده است.

قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا در خصوص واردات از این سه کشور گفت: در سال ۱۴۰۱ کنیا ۱۷.۳ میلیون دلار ، زیمباوه  ۱.۴ میلیون دلار و اوگاندا  یک میلیون دلار کالا به کشورمان فروختند  که ۸۵ درصد آن صادرات کنیا به ایران بوده است .

وی افزود: چای با سهم ۸۴ درصدی به ارزش ۱۶ میلیون دلار، در صدر کالاهای وارداتی از این سه کشور قرار دارد و بعد از آن توتون با یک میلیون دلار و قهوه با ۸۸۶ هزار دلار در جایگاه بعدی هستند و آب آناناس، نباتات معطر، مرکب چاپ، ورق رول تولید ظروف، کانتینر و میمون برای تحقیقات پزشکی از دیگر کالاهای وارداتی از این سه کشور بودند.

لطیفی افزود: بازار ۱۱۵ میلیون نفری کنیا ، اوگاندا و زیمباوه ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است که امیدواریم با سفر رییس جمهور به آن گام مهمی برای ارتقای سطح روابط برداشته شود به ویژه اینکه سوخت ، تجهیزات پزشکی و دارو ، گردشگری ، حمل و نقل  و انتقال دانش و سرمایه گذاری مشترک در خدمات فنی و مهندسی ، پالایشگاه، استخراج و بهره برداری از نفت و گاز و محصولات غذایی، بهره برداری از معادن، کشت فراسرزمینی و تولید نهاده‌ها،  ظرفیت‌های بالایی برای فعالیت تجاری و اقتصادی بین ایران و این سه کشور خواهد داشت. /فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار