خوشنامی کالای ایرانی در بازارهای قاره آفریقا-راهبرد معاصر

خوشنامی کالای ایرانی در بازارهای قاره آفریقا

 مشاور امور بین الملل اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا با بیان اینکه کشور کالای ایرانی در بازارهای قاره آفریقا خوشنام است گفت: در این قاره فرصت‌های راهبردی خوبی برای تجارت و صادرات وجود دارد که بازرگانان ایرانی می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۵ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 24
کد خبر: ۲۵۱۴۹۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ امیر حامد رضایی چهارشنبه در همایش راهکارهای توسعه تجارت ایران و آفریقا با رویکرد به ظرفیت‌های خوزستان در محل اتاق بازرگانی اهواز بیان کرد: بازرگانان و تجار ایرانی می‌توانند با استفاده از ظرفیت ارتباط خوب سیاسی و تجاری کشور ایران با آفریقا برای توسعه صادرات و مراودات تجاری استفاده کنند.

وی با بیان اینکه قاره آفریقا فرصت بسیار خوبی برای تجارت بازرگانان ایرانی است افزود: بانک‌جهانی پیش بینی کرده که کشورهای قاره آفریقا در چند سال آینده از رشد اقتصادی خوبی برخوردار شوند.

رضایی با بیان اینکه بازرگانان به خوبی از ظرفیت صادرات به قاره آفریقا استفاده نکردند اظهار کرد: مجموع ارزش صادرات و واردات به کشورهای آفریقایی یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار برآورد شده که سهم ایران از این میزان گردش مالی تنها یک‌میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار است. 

مشاور امور بین الملل اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا بیان کرد: فرصت‌های راهبردی متعددی برای توسعه تجارت خارجی ایران در آفریقا وجود دارد که برای استفاده از این فرصت‌ها گسترش شبکه ارتباطی و آمادگی مالی کافی برای ورود به بازار تجارت این قاره نیاز است.

خوزستان از ظرفیت‌های خوبی برای توسعه مبادلات تجاری ایران با قاره آفریقا برخوردار است

مشاور امور بازرگانی اتاق مشترک ایران و آفریقا در ادامه این همایش با بیان اینکه خوزستان دومین استان بعد از تهران در تولید ناخالص ملی است اظهارکرد: این استان می‌تواند در کشورهای آفریقایی فعالیت‌های تجاری بسیار خوبی به دلیل ارتباط پررنگ سیاسی ایران و آفریقا داشته باشد.


محمد علی پور دلجو با اشاره به فرصت‌های سرمایه گذاری در قاره آفریقا افزود: از ۲۰ فلز ارزشمند دنیا ۱۷ فلز در این قاره وجود دارد و رشد اقتصادی بالای پنج درصد از جمله مزیت‌های اقتصادی و تجاری این قاره است.

وی گفت: آفریقای جنوبی یک کشور صنعتی است و فعالان اقتصادی خوزستان می‌تواند در حوزه نفت و پتروشیمی سرمایه‌گذاری و تجارت کند.

پور دلجو قاره آفریقا را هدفی امن و راهبردی برای واردات برخی مواد اولیه صنعت فولاد کشور و استان عنوان کرد و افزود: همچنین این قاره هدف مناسبی برای واردات چوب به کشور است و خوزستان با داشتن صنایع بزرگ تبدیلی چوب می‌تواند بدون هیچ مشکل و یا نگرانی از این قاره چوب وارد کند.

به گزارش ایرنا، پیش از این نایب رییس اول اتاق بازرگانی اهواز اشاره کرد به دلیل نزدیکی‌ فرهنگی و دینی ایران و برخی از کشورهای آفریقایی، این بازار باید مورد توجه قرار گیرد؛ طبق آخرین آمار ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲، ارزش صادرات ایران به کشورهای آفریقایی معادل ۶۲۰ میلیون دلار بوده است.

قاره آفریقا بعد از آسیا، دومین قاره بزرگ و دومین قاره پرجمعیت جهان و سرشار از فرصت‌‍های اقتصادی و تجاری است، سهم ایران از این بازاریکهزار میلیارد دلاری، کمتر از یک و نیم میلیارد دلار است./ایرنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده