دورخیز آمریکا برای فشار بر ایرباس-راهبرد معاصر

دورخیز آمریکا برای فشار بر ایرباس

آمریکا اعلام کرده که از ۱۸ اکتبر تعرفه گمرکی برای واردات هواپیما از اروپا را ده درصد افزایش می‌دهد. تصمیم جدید آمریکا، بیش از هر شرکتی، شرکت هواپیمایی ایرباس را هدف قرار می‌دهد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۳ - ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 03
کد خبر: ۲۳۸۶۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ سازمان تجارت جهانی به بخشی از دعوای ۱۵ ساله میان ایالات متحده و اتحادیه اروپا خاتمه داد و میلیاردها یورو یارانه این اتحادیه به شرکت هواپیماسازی ایرباس را غیرقانونی اعلام کرد.

 

بر پایه تصمیم روز چهارشنیه، دوم اکتبر سازمان تجارت جهانی، آمریکا اجازه دارد تعرفه گمرکی برای واردات هواپیماهای اروپایی را تا صد در صد افزایش دهد.

 

آمریکا اعلام کرده که از ۱۸ اکتبر تعرفه گمرکی برای واردات هواپیما از اروپا را ده درصد افزایش می‌دهد. این افزایش شامل قطعات هواپیما نمی‌شود.

 

گرچه شرکت هواپیمایی ایرباس در کانون دور جدید جنگ تجاری میان ایالات متحده و اتحادیه اروپا قرار دارد، افزایش تعرفه‌های گمرکی شامل برخی دیگر از کالاهای اروپایی نیز می‌شود که ارزش آنها هفت و نیم میلیارد دلار گزارش شده است.دفتر نمایندگی بازرگانی ایالات متحده فهرستی از تعرفه‌های تازه بر صدها کالای اروپایی را منتشر کرده‌است.

 

این کالاها شامل محصولات و فراوردهای مختلفی می‌شوند، با این حال در بیشتر موارد تنها شمال چند کشور اروپایی و نه تمامی کشورهای قاره شده‌است.

 

در این فهرست تعرفه‌های تازه‌ای برای نمونه بر قطعات دوربین عکاسی ساخت آلمان، پتو یا لباس‌های پشمی تولید بریتانیا، زیتون فرانسوی و اسپانیایی و قهوه آلمانی وضع شده‌است.

 

از دیگر محصولاتی که تعرفه‌های تازه شامل آن‌ها شده می‌توان به پنیر ایتالیایی، ویسکی مالت اسکاچ یا شراب فرانسوی اشاره کرد.

 

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تصمیم سازمان تجارت جهانی علیه یارانه‌های اتحادیه اروپا به شرکت هواپیماسازی ایرباس را یک پیروزی بزرگ برای ایالات متحده خوانده است.

 

ترامپ می‌گوید سازمان تجارت جهانی می‌داند که او از این نهاد خوشش نمی‌آید و برای همین تلاش می‌کند رضایتش را جلب کند.

 

بر همین اساس کمیسر بازرگانی اتحادیه اروپا در مورد افزایش تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای اروپایی هشدار داده و گفته که چنین تصمیمی می‌تواند سال آینده شامل میلیاردها دلار محصولات آمریکایی نیز بشود.

 

چنانچه سازمان تجارت جهانی ابتدای سال ۲۰۲۰ رای مشابهی علیه شرکت بوئینگ صادر کند جنگ تجاری ایالات متحده و اتحادیه اروپا وارد مرحله جدیدی خواهد شد.

 

فرانسه، آمریکا را تهدید به تحریم کرد

«برونو لومر» وزیر دارایی فرانسه، آمریکا را تهدید کرد که در صورتی که تلاشی برای حل اختلافات درباره "ایرباس" انجام ندهد، کشورش و اتحادیه اروپا آماده هستند در اقدامی تلافی جویانه، واردات کالاهای آمریکایی را تحریم کنند.

 

به گزارش خبرگزاری "رویترز"، این مقام فرانسوی امروز (پنجشنبه) گفت: چنانچه آمریکا دست همکاری اروپا بر حل اختلاف تجاری در مورد ایرباس را رد کند، فرانسه و اتحادیه اروپا آماده هستند با «تحریم» به آمریکا واکنش نشان دهند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار