گزینه‌های پوچ اوکراین/ زلنسکی تنها در برابر لشکر پوتین-راهبرد معاصر
گزارش نشریه «UnHerd»؛

گزینه‌های پوچ اوکراین/ زلنسکی تنها در برابر لشکر پوتین

اوکراین به شدت به همه نیروها و تجهیزاتی که می‌توانند در حال حاضر در میدان کمک کنند، نیاز دارد. گرچه فروپاشی کامل اوکراین قریب الوقوع به نظر نمی‌آید، ولی گزینه‌های موجود در کی یف برابر توان نظامی روسیه هر روز محدودتر از گذشته می‌شوند.
تاریخ انتشار: شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 04 May 2024

گزینه‌های پوچ اوکراین/ زلنسکی تنها در برابر لشکر پوتین

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ تحولات میدانی اوکراین با پیشروی نیروهای روسی به سمت مناطق راهبردی ادامه دارد، در حالی که ارتش اوکراین دچار فرسایش شده است. شکست نیروهای اوکراینی در دفع پیشروی ارتش روسیه که ارتباط مستقیم با کاهش تدارکات نظامی غرب دارد، آن ها را در وضعیت سختی قرار می دهد.

وضعیت در میدان در بدترین حالت ممکن از مارس 2022 است. برتری عددی روس ها و تعداد حملاتشان به طور مداوم در حال افزایش است


اوایل ماه جاری کایرلو بودانف، رئیس اطلاعات نظامی اوکراین هشدار داد، از اواسط ماه می به بعد این کشور با وضعیت میدانی دشوار، نه فاجعه‌آمیز مواجه خواهد شد، زیرا نیروهای روسی با پیروزی های خود در ماه فوریه در آودیوکا روحیه زیادی پیدا کرده اند. نیروهای اوکراینی پیش‌بینی می‌کنند فشاری از طرف روسیه در شرق برای تصرف بیشتر دونباس انجام شود. آنها همچنین متوجه افزایش تحرکات روسیه در نقاط شمالی و اطراف خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین شده‌اند. تصرف چنین مکان مهمی پیروزی روانی بزرگ خواهد بود، اما روسیه تقریباً به‌طور قطع نیرو و وسایل نقلیه مکانیزه کافی برای حمله قاطع به این شهر ندارد.


در حالی که پیشروی روسیه برای تصرف شهر مهم راهبردی چاسیو یار، واقع در غرب آودیوکا به آرامی انجام می شود، نیروهای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اطراف شهر اوکریتین به موفقیت نادری دست یافتند، از خطوط دفاعی کی یف عبور کردند و در مقابل نیروهای اوکراینی قرار گرفتند. هدف روسیه برای این عملیات احتمالا شهرهای کوستیانتینیفکا، پایگاه منطقه ای حیاتی برای نیروهای اوکراینی از سال 2014 و پایگاه بزرگ و مرکز لجستیک در پوکروفسک خواهد بود.


در همین زمینه کنراد موزیکا، تحلیلگر لهستانی گفت: وضعیت بسیار بد به نظر می‌آید و انتظار نمی‌رود در هفته‌های آینده بهبود یابد. به نقطه‌ای رسیده‌ایم که وضعیت بسیار بد شده است. وضعیت در میدان در بدترین حالت ممکن از مارس 2022 است. برتری عددی روس ها و تعداد حملاتشان به طور مداوم در حال افزایش است.


با وجود اینکه اوکراینی‌ها غرب را به دلیل کاهش ذخایر مهمات که به توپخانه روسیه اجازه می‌دهد بر شدت آتش خود چندین برابر بیشتر از اوکراین بیفزاید، مقصر می دانند؛ اما در این بحران مسئولیت اصلی با کی یف است. برخلاف توصیه آمریکا، اوکراین بسیاری از تجهیزات و نیروی انسانی ارزشمند خود را در دفاع غیرمنطقی از باخموت و آودیوکا تلف کرد، سپس مدت ها پس از آنکه مشخص شد عملیات با شکست پایان می یابد، به حمله غلط تابستانی خود در جنوب ادامه داد.


راهبرد فرسایشی اوکراین در میدان نبرد که نتوانست نیروهای جدید و کافی را از میان جمعیتی که نمی‌خواهند برای جبران خسارت بسیج شوند، جذب کند؛ ارتش این کشور را از بین می‌برد. این در حالی است که حملات روسیه ادامه دارد و کی یف در تلاش برای پر کردن شکاف های موجود است که باعث می شود ارتش این کشور کارایی رزمی خود را از دست بدهد.


در حالی که غرب می تواند برای سال های طولانی مهمات کافی برای تثبیت جبهه نبرد تولید کند، نمی خواهد این تسلیحات را برای اوکراینی ها تولید کند.

راهبرد فرسایشی اوکراین در میدان نبرد که نتوانست نیروهای جدید و کافی را از میان جمعیتی که نمی‌خواهند برای جبران خسارت بسیج شوند، جذب کند؛ ارتش این کشور را از بین می‌برد


بدتر از آن، اینکه هنوز مشخص نیست آیا پیشروی مداوم روسیه در دونباس، تلاش اصلی است یا اینکه حمله بزرگتری شاید در شمال شرق در تابستان امسال رخ دهد و ظاهراً روس ها قصد دارند ذخیره عملیاتی جدیدی از ارتش خود را برای آن عملیات حفظ کنند. نبرد آینده برای کنترل خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین در حالی شکل خواهد گرفت که این شهر پهناور به زعم اوکراینی ها چالش بزرگی برای ارتش روسیه ایجاد خواهد کرد؛ ارتشی که تاکنون عملیات خود را در مناطق شهری کند دنبال کرده است.


همین تهدید به تنهایی اوکراین را مجبور می کند نیروهای بسیاری در جاهای دیگر برای محافظت از خطوط شهری مستقر کند. بهترین سناریویی که به وسیله تحلیلگران دلسوز اوکراین ارائه می‌شود، تضعیف پیشروی روسیه و همزمان جذب و آمادگی نیروهای جدید برای حمله تهاجمی در آینده است، هرچند این سناریو در حال حاضر بعید به نظر می‌آید.


اوکراین به شدت به همه نیروها و تجهیزاتی که می توانند در حال حاضر در میدان کمک کنند، نیاز دارد. گرچه فروپاشی کامل اوکراین قریب الوقوع به نظر نمی آید، ولی گزینه های موجود در کی یف برابر توان نظامی روسیه هر روز محدودتر از گذشته می شوند. اگر نیروهای خسته اوکراینی نتوانند به زودی تهاجم روسیه را تضعیف کنند، درخواست ها برای مداخله مستقیم غرب افزایش خواهد یافت.

 

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
احمد صالحی، کارشناس مسائل پولی و بانکی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد: / ۲ روز پیش

سیاست‌های غلط گذشته، عامل رکود اقتصادی