به گزارش راهبرد معاصر؛ تاریخچه و قدمت سرویس های ارزش افزوده به سال ۹۰ برمیگردد و موج اول آن در شبکه ۲G و بر بستر پیامک بود. پیامک هایی که با این عنوان برایتان گاها ارسال شده است. مثلا فلان عدد را بفرست و عضو سرویس پیامک فوتبالی بشو و… پیامک هایی از این قبیل.
بعد از اشباع شدن فضای پیامکی ، اپلیکیشن ها به این فضا ورود پیدا کردند تا بتوانند سهمی قابل توجه و درست و حسابی از این بازار را داشته باشند که گاها موفق و گاها ناموفق بوده اند. اما چند ماهی میشود که بحث استفاده از خدمات ارزش افزوده یا Value Added Service – VAS بسیار داغ شده، خصوصا میان کاربران و مشتریان اپراتور ها که اکثرا قربانی هزینه های هنگفتی شده اند که دلیل آن را به درستی نمیدانند.
خدمات ارزش افزوده تلفن همراه یا Value Added Service که به اختصار به آن VAS گفته میشود، از جدیدترین پارامترهای نوین صنعت مخابرات میباشد.
درواقع سرویس ارزش افزوده نوعی خدمات پیامکی است که با ایجاد بستری مناسب سعی در افزایش ارتباط و تعامل میان اپراتور و مشترک را دارد. از جمله اهداف مهم این سرویس که میتوان به آن اشاره کرد، افزایش اطلاعات عمومی جامعه و ایجاد یک نوع سرگرمی سالم برای افراد جامعه میباشد. اصول طراحی این نوع خدمات به گونهای است که مخاطب در ازای اطلاعاتی که دریافت میکند هزینهای پرداخت خواهد کرد.
سیدجمال هادیان با بیان اینکه خدمات ارزش افزوده خدماتی بسیار مفصل است که اپراتورها در دنیا ارائه میدهند اظهار کرد: سازوکار "وس" در همه دنیا بهصورت عمومی و هم اختصاصی در سازمانها استفاده میشود، اما سوءاستفاده از کماطلاعی مخاطبان در هیچ کجا رایج نیست.
وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که این خدمات داشته، این است که وقتی شما به عضویت آن درمیآمدید، خروج از آن کار بسیار مشکل و پیچیدهای بود، از این جهت که کسی نتواند و یا کمتر رغبت کند از این سرویسها خارج شود. اما اکنون وزیر ارتباطات به رگولاتوری دستور داده با بررسی کامل، همه خدمات طی فرایندی قطع شود، سپس دوباره از کسانی که میخواهند این خدمات را دریافت کنند، نظر بخواهند، یک بار آنها موافقتشان را اعلام کنند و بار دوم نیز تاییدشان را بگیرند و وقتی مطمئن شدند، آنگاه خدمات ارائه شود.
برآورد درآمد ۲۰۰۰ میلیارد تومانی خدمات ارزش افزوده
رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه به گفته مسئول سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان گردش مالی این خدمات است، بدون اینکه محتوای مناسب یا خدمات مناسب به کاربران ارائه دهند، افزود: این موضوع واقعا یک اجحاف بزرگ به مردم است و وزارت ارتباطات هم طبق وظیفه قانونی خود، برای احقاق حقوق مردم ایستاده تا روش ارائه و اطلاعرسانی این خدمات اصلاح یا کلا تعطیل شود و حاضر نیست به خاطر ملاحظهکاری یا مسائل سیاسی، از این حق مردم کوتاه بیاید.
هادیان ادامه داد: برای بخشی از این هزینه، شائبههایی وجود دارد که در راههای غیرمتعارفی صرف میشود. اگر هم این روزها حملات شدیدی در برخی از رسانهها به وزارت ارتباطات میبینیم، به این دلیل است که شاید احتمال قطع "وس" برای برخی افراد دردناک باشد، یعنی منبع درآمد اصلی را قطع کند و در نتیجه یکی از واکنشها به قطع درآمدهای ناسالم، تلاشهای تخریبی رسانهای است.
رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به وجود منافع مالی از خدمات ارزش افزوده برای وزارت ارتباطات و اپراتورها، اظهار کرد: در این خدمات، هیچ منفعت مادی برای وزارت ارتباطات مترتب نیست و تنها برای اپراتورها و ارائهدهندگان این خدمات و اگر محتوای مناسبی داشته باشد، برای مردم منفعت دارد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: شاید خیلیها اطلاع نداشته باشند که میتوانند همواره از #۸۰۰* برای اطلاع از اینکه عضو چه سرویس ارزش افزودهای هستند استفاده کنند و درنتیجه اگر اطلاع داشته باشند، میتوانند بلافاصله خدمات ناخواسته را لغو کنند. البته لغو آن در برخی موارد مشکل است و دالانهای پیچدرپیچی گذاشته شده تا خروج از این سیستم دشوار باشد، اما امیدوارم این موضوع حل شود.
به گفته هادیان، وزیر ارتباطات دستور بررسی این موضوع و اصلاح روند موجود را ابلاغ کرده تا در مرحله نخست، سیستم عضویت و ارائه خدمات اصلاح شود و این خدمات به نحو عادلانه و مطلوب ادامه یابد و در غیر این صورت این خدمات کاملا متوقف خواهد شد.
معماری شبکه ملی اطلاعات قابل ارائه است
رئیس روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در پاسخ به انتقاداتی که درباره میزان پیشرفت پروژه شبکه ملی اطلاعات مطرح میشود، اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات شامل سه لایه است؛ لایه زیرساخت که فنی است و وظیفه اصلی وزارت ارتباطات محسوب میشود و تقریبا به نقطه قابل قبول رسیده است. لایه دوم، خدمات است که بخشی بر عهده وزارت ارتباطات و بخشی دیگر به عهده بخش خصوصی و دولتی است که باید سامانههای مختلف را بر شبکه ملی اطلاعات مستقر کنند.
هادیان با بیان اینکه پاشنه آشیل شبکه ملی اطلاعات، حوزه تولید محتواست، اظهار کرد: با وجود اینکه ما در کشور، ۸۴ نهاد حاکمیتی تولید محتوا داریم و علاوه بر آن، صدها موسسه خصوصی وجود دارد که در حوزه تولید محتوا فعالند اما به لحاظ محتوا کمتر از دو درصد محتوای فارسی متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی را در شبکه ملی اطلاعات داریم. این در حالی است که نهادهای تولیدکننده محتوا میتوانند با یک همافزایی، این چند درصد را چندبرابر کرده و محتوای مناسب هم برای شبکه تولید کنند.
وی افزود: برای اینکه شبکه ملی اطلاعات برای مردم و حاکمیت بیشتر ملموس باشد، نیاز است نهضت تولید محتوا راه بیفتد و حلقههای تولید محتوا در زیست بومی منسجم قرار گیرند.
استفاده از همه تمامی ظرفیت وزارت ارتباطات برای اربعین
رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اقداماتی که برای اربعین ۹۸ در نظر گرفته شده، گفت: وزیر ارتباطات یکی از مشاورانشان را مسئول پیگیری مسائل ارتباطی اربعین کردند و امسال هم مثل سال گذشته، تمام ظرفیتهای فنی وزارت ارتباطات و زیرمجموعههای آن برای ارائه خدمات ارتباطی به زائران اربعین بسیج شدهاند و اگر لازم باشد در مناطق پرازدحام از بالنهای ارتباطی هم استفاده خواهد شد.
هادیان درباره حواشی اخیر در مدیریت اپراتور رایتل هم گفت: بهتر است اصحاب رسانه در مسئولیتهای اجرایی غیرمرتبط قرار نگیرند چراکه جایگاه آنان، نقد مدیران است نه نشستن بر مناصب مدیریتی. در برخی از این انتصابات شبهه جذب و جانبداری وجود دارد که دور از شان و جایگاه و استقلال اصحاب رسانه و مطبوعات است. این درد جامعه است که افراد متخصص، متبحر و باتجربه از گردونه مدیریت کنار باشند اما افراد با گرایشها یا کارکردهای سیاسی جناحی بر مناصب تخصصی بنشینند.
وی افزود: بدون تردید اداره یک اپراتور علاوه بر دانش اختصاصی و تجربه، تبحر، آداب مدیریت هم میخواهد و باید در چارچوب قانون و ضوابط و فارغ از مسائل سیاسی انجام شود و با شلوغکاری رسانهای هم نمیشود از این موضوعات گذر کرد.