پزشکیان در آیین دریافت استوارنامه سفیر جدید نیوزیلند: زورگویی در قاعده گفت‌و‌گو نمی‌گنجد روند بررسی برنامه‌های «مدنی‌زاده» در کمیسیون اقتصادی مجلس سخنگوی دولت: دولت اعتراض کامیونداران را به رسمیت می‌شناسد نحوه جذب منابع انسانی در آموزش و پرورش اصلاح شد نیروی زمینی ارتش ۵ پایگاه موشکی در ساختار خود پیش‌بینی کرد مهاجرانی: ایران با حفظ منافع ملی مذاکره را ترک نخواهد کرد / تمام سناریو‌های ما روی میز است محمود احمدی نژاد عازم اروپا شد + جزئیات دستورات معاون اول رئیس‌جمهور برای اطفای حریق در پارک ملی گلستان الحاق ۱۰ فروند بالگرد باز آماد شده به هوانیروز ارتش قالیباف: بولیوار صدای استقلال را از دل ملت‌های تحت ستم بیرون کشید قالیباف قانون اصلاح پرداخت فوق‌العاده خاص را ابلاغ کرد دستور رییس جمهور برای پرداخت حقوق کارمندان مبتنی‌بر عملکرد سخنگوی هیات رئیسه مجلس: مدنی‌زاده به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد به مجلس معرفی شد نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس: قصور بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج محرز است سلیمی، نماینده مجلس: امضای سرپرست وزارت اقتصاد از فردا بی‌اعتبار است

دولت برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی لایحه دهد

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: دولت بعدی برای تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی به مجلس لایحه ارائه دهد در غیر این صورت مجلس بعدی با تدوین طرحی این موضوع را پیگیری خواهد کرد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 11
کد خبر: ۲۴۰۱۹۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی  درباره اهمیت تفکیک وزارت راه و شهرسازی به 2 وزارتخانه مسکن و راه، گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله چین، روسیه، کره‌جنوبی و غیره این وزارتخانه تفکیک و به دو وزارتخانه تبدیل شده و در دو حوزه مسکن و راه و ترابری فعالیت دارند پس تجربه جهانی در این باره وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد.

 

وی با بیان اینکه در کشورمان نیز پیش از سال 90 دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی داشتیم که پس از آن این 2 با هم ادغام و وزارتخانه راه و شهرسازی تشکیل شد، گفت: در وزارتخانه راه و شهرسازی بیش از 20 معاونت و سازمان وجود دارد که اگر وزیر بخواهد با معاونینش جلسه برگزار کند یک ماه طول می‌کشد تا با همه آنها نشست برگزار کند و موضوعات هر حوزه را بررسی کند.

 

عضو کمیسیون عمران درباره اهمیت تفکیک این وزارتخانه، بیان کرد: حیطه وظایف وزارتخانه راه و شهرسازی بسیار گسترده و شامل موارد مهمی در حوزه مسکن و حمل و نقل زمینی، دریایی، ریلی، هوایی و کریدورهای بین‌المللی است.

 

یوسفی با اشاره به وضعیت نامناسب مسکن در کشور، گفت: وضعیت اجاره بها و خرید مسکن به گونه‌ای است که بسیاری از مردم گلایه‌مند هستند و باید حوزه مسکن ساماندهی شود. البته در حال حاضر وضعیت مسکن نسبت به گذشته بهتر شده است که لازم است با تشکیل یک وزارتخانه جداگانه در این حوزه تمرکز بیشتری داشت.

 

یوسفی بیان کرد: از سوی دیگر حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، دریایی و هوایی وضعیت خوبی ندارد. بسیاری از لوکوموتیوها فرسوده و واگن‌های قطارهای کشور هم بعضاً مستعمل و قدیمی است که باید فکری به حال این بخش هم کرد.

 

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: بهتر است دولت بعدی لایحه‌ای جهت تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی ارائه دهد و در صورت که دولت این کار را نکند مجلس طرحی را برای تفکیک این وزارتخانه تدوین و پیگیری خواهد کرد.

 

جمعی از نمایندگان مجلس طرحی را برای تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی به 2 وزارتخانه مسکن و راه و ترابری تدوین کرده بودند که گزارش کمیسیون عمران در شهریور ماه سال (1400) در دستورکار مجلس قرار گرفت اما با توجه به اینکه سال اول تشکیل دولت سیزدهم بود رئیس جمهور با ارسال نامه‌ای به مجلس خواستار این شد که بررسی طرح مذکور یک سال به تعویق بیفتد پس از آن هم چند بار بحث در دستورکار قرار گرفتن طرح مطرح شد اما در نهایت طرح تفکیک وزارتخانه در دستورکار قرار نگرفت و مسکوت ماند./تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده