به گزارش راهبرد معاصر؛ علیرضا زاکانی، شهردار تهران در آیین آغاز عملیات اجرایی احداث خط ۹ مترو تهران که چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه با حضور جمعی از مدیران شهری برگزار شد، اظهار کرد: در مجموعه مدیریت شهری با همکاری همه قوا، دستگاهها و نهادها یک راه جدیدی را آغاز کردیم. راه جدیدی که در آن افقهای دور و دست نایافتنی را با حرکت در مسیر انجام کارهای بزرگ دست یافتنی کردیم.
وی ادامه داد: امروز ۳۲ ماه و ۱۵ روز است که در خدمت مردم تهران هستیم وقتی در ابتدای این دوره به نظرات مردم مراجعه میکردیم صدر خواسته هایشان رفع آلودگی هوا و ترافیک بود. درواقع هم یک موضوع زیست محیطی و هم یک موضوع شهری را از ما طلب میکردند. این دو ویژگی در مقام بیان راحت، اما در مقام عمل سخت است که تهرانی را تصور کنیم که آلودگی هوا و ترافیک نداشته باشد. برای چنین منظوری یک سلسله اقدامات طراحی و این دو ویژگی و خواسته مردم هدف گذاری شد. در نهایت بخشی از آن اقدامات و توجه به این دو خواسته مد نظر قرار گرفت و بستهای از اقدامات انجام شد.
زاکانی خاطرنشان کرد: در همین رابطه توجه ما به حوزه فضای سبز یک توجه رکنی و اساسی شد.
شهردار تهران با تاکید بر اینکه در همین ۳ زمستان که در مدیریت شهری ششم پشت سر گذاشتیم ما موفق شدیم که ۶۴۵ هزار هکتار فضای سبز داخل شهر را توسعه بدهیم، بیان داشت: این کار در سالیان گذشته نظیری نداشته و برای این انجام شد که فضای سبز باعث رفع آلودگی هوا میشد. خیلی نکات متفاوتی در رسانهها در این مورد بیان میشود، اما باید گفت که اطلاعات درستی به جامعه منتقل نمیکنند؛ مثلا یکی از روزنامهها مطلبی درباره قطع درختان خیابان ولیعصر منتشر کرد که مربوط به سال ۹۷ بود و از اساس بنیانی نداشت البته پاسخ داده شد، اما کسانی که این را بیان میکنند، علاقهای به شنیدن حرف حق ندارند.
وی گفت: دومین ویژگی هدف گذاری شریانهای شهر چه آزاد راه چه بزرگراه و چه اصلاحات تقاطعی بود که از ۳۲ ماه پیش در دستور قرار گرفت و ما یک آزاد راه ۲ بزرگراه و ۹۸ اصلاح تقاطعی را هدف گذاری کردیم و تا امروز ۳/۷ کیلومتر از بزرگراه بروجردی افتتاح و مابقی امسال افتتاح خواهد شد. بال غربی یادگار امام نیز امسال افتتاح خواهد شد و پیوستگی آن به بروجردی ازادگان و ساوه امکانی مانند بزرگراه امام علی را در غرب تهران اجرا میکند.
زاکانی با بیان اینکه فاز اول آزادراه شهید شوشتری به طول ۹/۲ کیلومتر در انتهای سال افتتاح خواهد شد و با اتمام آن یک و نیم درصد ترافیک تهران کاهش پیدا خواهد کرد، اظهار کرد: همچنین ساخت تونل ۹ کیلومتری شهید متوسلیان نیز بزودی آغاز خواهد شد و میتوانیم شبکه شریانی بزرگراهی شهر را جوری تنظیم کنیم که منجر به روانی حرکت خودروها و کاهش ترافیک و الایندگی بشود. ۹۸ اصلاح تقاطعی در دست ما بود. این تعداد عملا ۷۹۳ کیلومتر راه مردم را به ۵۳ کیلومتر بدل میکند و یک میلیون لیتر مصرف بنزین را در یک روز کاهش میدهد.
شهردار تهران عنوان کرد: بنابراین بسته اول ما بسته فضای سبز و بسته دوم شریانهای شهری و ایجاد زمینه رفت و آمد تسهیل شده و کاهش مسیر سفر بود. اما مرحله سوم تحول در حوزه حمل و نقل عمومی بود. امروز ۳۴ درصد جا به جایی مسافر با حمل و نقل عمومی است. این معادله باید برعکس بشود و ۳۰ درصد حمل و نقل مردم باید با حمل و نقل شخصی باشد. ما اتفاقاتی که باید در سال ۱۴۲۰ رخ میداد را ده سال جلو کشیدیم و پایان ساخت خطوط جدید مترو را حداکثر تا ۱۴۱۰ قرار دادیم.
وی با بیان اینکه امروز طول متروی ما ۳۰۳ کیلومتر و ۱۵۹ ایستگاه است، اما این ما را قانع نمیکند، گفت: مبتنی بر عملکرد گذشتگان عملکرد خود را مشخص نمیکنیم و مبتنی بر نیاز مردم گامهای خود را برمی داریم. در این حوزه بزرگترین چالش ما تامین مالی بود. بخشی از منابع را از طریق تصفیه دیون خودمان حاصل کردیم. در شروع کار ما شهرداری با تعهدات مالی سالهای گذشته مواجه بود که طبق ادعای نظام بانکی ۱۶۹/۹ همت بود.
زاکانی با تاکید بر اینکه سال ۹۹ کل درآمد شهرداری ۲۷ همت بود، گفت: یعنی شهرداری با تمام وجودش در باتلاق گیر کرده بود. ما این بدهی را تبدیل به فرصت کردیم. سال گذشته ۱۲۴ همت تعیین تکلیف شد و با کاهش مطالبات بانکی عدد ۶۹ همت را نهایی کردیم و ۲۸/۹ را سال گذشته و مابقی را امسال نهایی میکنیم. برای چنین مقصودی ما تمام خطوط مترو را هدف گذاری کردیم که همه خطوط فعال بشود؛ لذا کار در خطوط هفت گانه با یک سرعتی آغاز شد و علاوه بر آن ساخت ۴ خط جدید کلنگ زنی شد. البته ساخت خط ۱۱ طی هفتههای آتی به جمع این ۴ خط اضافه خواهد شد. برخی از مسئولین دورههای قبل گفتند که این عملکرد برای ما متحیر کننده است.
شهردار تهران با تاکید بر اینکه ساخت خط ۱۰ را قرارگاه خاتم با منابع شهرداری شروع کرد، اما ساخت خطوط ۸ و ۹ و ۱۱ با شیوه جدیدی شروع شد که یک سطح آن شرکت ایرانی و چینی و یک سطح آن شهرداری است، گفت: شهرداری به عنوان کارفرما و طرف ایرانی و چینی به عنوان پیمانکار در این پروژهها قرار دارد. این یکی از دستاوردهای سفر به چین بود. برای ساخت هر ایستگاه ۳ همت پول مورد نیاز است. ۴ خط جدید ۱۷۰ کیلومتر و ۱۳۰ ایستگاه مترو است. منتهی خط ۱۰ مابقی خطوط را با منابع چین و با کارکرد چین و ایران و با همت یک شرکت ایرانی جلو میبریم. همین خط ۹ حدود ۵۲ کیلومتر و ۳۷ ایستگاه است. این خط با تمام خطوط متروی ۱۱گانه به جز خط ۵ تبادل دارد و کیفیت و مطلوبیت را بالا خواهد برد.
وی ادامه داد: این ۱۳۰ کیلومتر را اگر در ۳ ضرب کنید عددی حدود ۴۰۰ همت محاسبه میشود و با یک شیوه نوین کار را با طرف چینی جلو خواهیم برد. الان به دنبال این هستیم که مابقی خطوط ۷گانه را با همین روش تکمیل و تمام شهر را به کارگاه تبدیل کنیم.
زاکانی با تاکید بر اینکه کاری که در ۲۵ سال گذشته در حوزه واگن متوقف مانده بود را اجرایی میکنیم، بیان داشت: با همکاری طرف چینی و ایرانی موضوع بی ار تی را پیش گرفتیم. ترامواهای چرخ لاستیکی با قیمت کمتر نسبت به مترو، دو سوم مسافرین مترو را جا به جا میکند. مجوز ساخت ۲ خط تراموا را اخذ کردیم و امیدواریم امسال یکی از خطوط تراموا را آغاز کنیم چرا که ساختش کمتر از یک سال زمان خواهد برد.
وی ادامه داد: گام بعدی ما بسته برقی سازی و بعد هم هوشمند کردن سفرهای شهری است. این بسته کلی است که برای رفع آلودگی و رفع ترافیک طراحی شده و الزاماتی مانند هوشمند سازی و بستر سازی مناسب دارد. امسال یک سال بی نظیر نسبت به سالهای پیشین برای عبور از هوای آلوده و مزاحمتهای ترافیکی برای مردم است.
زاکانی گفت: در خط ۹ طرف ایرانی با طرف چینی کار را آغاز کرد و امید داریم تا سال ۱۴۱۰ این کار انجام بشود و مردم بتوانند از یک هوای پاک و فضای سبز بهرهمند بشوند. ناظر به حوزه مسکن کارهای گستردهای را شروع خواهیم کرد و این الگویی برای سایر شهرها خواهد شد.
علیرضا زاکانی شهردار تهران در حاشیه آیین آغاز احداث عملیات عمرانی خط ۹ مترو تهران در جمع خبرنگاران گفت: ویژگی خط ۹ چند چیز است؛ یکی دروازه عملکردی خط است که بتوانیم با ۱۰ خط دیگر ارتباط و پیوستگی دارد و ۱۰ منطقه را تحت پوشش قرار میدهد.
وی ادامه داد: ویژگی دوم طول و تعداد ایستگاههای این خط است. ویژگی بسیار مهم این خط این است که با مدلهای جدید تامین مالی میشود. همچنین در این شیوه با همکاری طرف چینی کار را جلو خواهیم برد و امکانی فراهم شده است تا بدون پیش پرداخت و بعد از انجام ۵ درصد از عملیات از طریق تهاتر کار را جلو ببریم. این به معنای سود برای ماست.
زاکانی گفت: چیزی حدود دو میلیون مسافر روزانه با مترو جا به جا میشوند. واگنهای جدید از امسال وارد خطوط میشود و حدود سه و نیم سال طول میکشد تا این تعداد تکمیل بشود. وقتی چنین تصویری را در ذهن خود مرور میکنید متوجه خواهید شد که این یعنی قدر السهم استفاده از مترو در ساعت پر تردد به بیش از دو برابر تبدیل میشود.
شهردار تهران ادامه داد: ما وقتی مترو را تحویل گرفتیم ۲۵۴ کیلومتر تحویل گرفتیم. هدف گذاری ما برای ۴۹۸ کیلومتر خط و ۳۳۰ ایستگاه است که امیدواریم تا ۵ سال آینده محقق بشود.
وی با بیان اینکه شروع خط ۹ از چیتگر و انتهای آن دولت آباد است، گفت: در خصوص آزاد راه شوشتری در حال تفاهم با محیط زیست هستیم و اتفاقاتی که امروز در جریان است اتفاقاتی است که در نبود این آزاد راه مردم شرق را متاثر میکند.
زاکانی در پایان گفت: تونل متوسلیان ۹ کیلومتر است و از بالای میدان سپاه آغاز میشود و دو خط فعال و یک خط اضطرار و سه خروجی دارد./باشگاه خبرنگاران جوان