اتحادیه دام سبک:نیازی به واردات گوشت قرمز نداریم-راهبرد معاصر

اتحادیه دام سبک:نیازی به واردات گوشت قرمز نداریم

مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: با توجه به انباشتگی دام سبک و سنگین نیازی به واردات گوشت قرمز نداریم.
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۴ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۲۴۱۳۱۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک  پیرامون وضعیت عرضه دام، واردات دام پایه پروار و گوشت و راهکارهای مناسب حمایتی جمعیت انباشت دام به بحث و گفت و گو پرداخت.

در حال حاضر وضعیت عرضه دام زنده چگونه است؟

صدردادرس: هم اکنون در حوزه عرضه دام مشکلی نداریم به طوریکه با افزایش عرضه و انباشتگی دام سبک و سنگین روبرو هستیم که دولت باید تمهیداتی در این خصوص اتخاذ کند، در غیراین صورت در دوره بعد دام پروار نمی شود.

دامدار برای آنکه دام در چرخه تولید باقی بماند، دولت باید حمایت های لازم را انجام دهد، در غیراین صورت واردات دام پایه پروار هم نتیجه ای ندارد چراکه اگر دامدار با زیان تولید مواجه باشد، استقبالی نمی کند و دام پایه پروار روی دستش می ماند.

آیا نیازی به واردات بره پایه پروار داریم؟

صدردادرس: اخیرا اخباری مبنی بر واردات بره پایه پروار شنیدیم که به لحاظ کارشناسی قابل قبول نیست چراکه هم اکنون فصل عرضه دام است که ورود بره پایه پروار، ضربه مهلکی به تولید می زند و همواره گله داران مولد را دچار زیان می کند. گفتنی است که گله داران مولد تنها راهشان فروش بره پایه پروار است که واردات منجر به حذف آنها از چرخه تولید می شود.

در کشورما ۲۴ نژاد گوسفند داریم که سرمایه ژنتیکی هستند که با واردات بره پایه پروار ضمانتی وجود ندارد که گله های موجود دچار اختلاف ژنتیکی نشوند.

علل نوسانات قیمت گوشت در نیمه دوم سال گذشته چیست؟

صدردادرس: بنابر آمار در نیمه دوم سال گذشته واردات جو نسبت به نیمه اول کاهش یافت به طوریکه طبق آمار گمرک در نیمه اول سال گذشته یک میلیون و ۱۲۳ هزارتن و نیمه دوم سال گذشته یک میلیون و ۵۹ هزارتن وارد شد. همچنین واردات جو در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ کاهش یافته است که این امر منجر به افزایش قیمت نهاده و در نهایت نوسان قیمت دام شده است.

براساس گزارش مرکز آمار جمعیت دام سنگین افزایش یافته است و همواره معادل مقداری که دام های صنعتی اضافه شده، از تعداد دام‌های بومی کم شده است. قیمت گوساله پایه پروار در گاوهای بومی به مراتب پایین از گاوهای صنعتی است. وقتی که قیمت گوساله پایه پروار بالارود، به طبع قیمت دام و گوشت بالا می رود که یکی دیگر از علل گرانی گوشت محسوب می شود.

تعیین قیمت منطقی شیرخام بر هزینه گاوداری چه اثری دارد؟

صدردادرس: سال گذشته فعالان حوزه شیر و گوشت بحثشان برآن بود که اگر قیمت شیر به درستی اعلام نشود به طوریکه هزینه یک واحدگاوداری پوشش بدهد، این کاهش قیمت اعمال می کند که روی گوساله پایه پروار اثر خود نشان می دهد، اما متاسفانه آن مقطع توجه نکردند به طوریکه موجب شد قیمت شیر کمتر از نرخ پیشنهادی اعلام شود.

امسال مسئولان باید توجه داشته باشند که اگر قیمت شیر دقیق محاسبه نشود و کماکان قیمت دستوری اعلام شود، این خطروجود دارد که هزینه گاوداری جبران نشود.

راهکارهای اساسی کنترل انباشتگی جمعیت دام کشور چیست؟

صدردادرس: صادرات یکی از راهکارهای تنظیم بازار گوشت وکنترل جمعیت دام است و مسئولان بارها اعلام کرده اند که واردات گوشت را در راستای تنظیم بازار گوشت انجام می دهند که این امر خطر حذف گله ها و ناامیدی دامداران را در بردارد.

بنابر آمار جمعیت دام سبک ۷۱ میلیون راس است که ۴۰ میلیون راس دام بالغ بالای یکسال و ۳۱ میلیون راس زیر یکسال داریم که با برنامه ریزی مناسب باید مازاد تولید را صادر کنیم یا به جای واردات برارتقای توان مردم سرمایه گذاری کنیم چراکه در شرایط فعلی به لحاظ تولید داخل نیازی به واردات نداریم.

آیا در حال حاضر قاچاق دام به آن سوی مرزها انجام می شود؟

صدردادرس: اگر قیمت دام در کشورهای جنوبی خلیج فارس و عراق با قیمت خرید دام در داخل کشور مزیت نسبی داشته باشد، قاچاق انجام می شود، اما اگر مزیت نسبی از بین رود، توجیه اقتصادی ندارد.

سال گذشته قیمت هرکیلو دام در حوزه خلیج فارس ۵ تا ۷ دلار بود و حال باید دید که آیا با احتساب قیمت آن سوی مرزها، هزینه تلفات و جابه جایی قاچاق دام برای قاچاقچی صرفه اقتصادی دارد./باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده