پیام‌های معنادارِ تحولی بزرگ در صنعت نفت ایران-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

پیام‌های معنادارِ تحولی بزرگ در صنعت نفت ایران

مؤسسه بین المللی انرژی در جدیدترین گزارش خود از رکورد زنی قابل توجه تولید و صادرات نفت ایران خبر داد، موضوعی که حامل سیگنال‌های معناداری است و به طور خاص اهرم فشار تحریم علیه ایران را تا حد زیادی از کار می‌اندازد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۹ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 25
کد خبر: ۲۴۲۰۷۳

پیام‌های معنادار تحولی بزرگ در صنعت نفت ایران

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ مؤسسه بین المللی انرژی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد، تولید نفت ایران در ماه آوریل به رکورد قابل توجه 3 میلیون و 300 هزار بشکه در روز رسیده است؛ عددی که در مقایسه با آمارهای فروش نفت ایران در ماه مارس سال جاری میلادی، از افزایش 50 هزار بشکه ای خبر می دهد و البته که بیشترین میزان تولید نفت کشورمان از زمان خروج یکجانبه دولت آمریکا از توافق برجام در سال 2018 میلادی است. 


در این چارچوب به تناسب افزایش تولید نفت، کشورمان در بخش صادرات نیز شاهد افزایش بوده است؛ روندی که در در ماه های گذشته نیز برقرار بوده و از رشد تدریجی و قابل توجه در حوزه انرژی خبر می دهد.

 

رویکرد اقتصاد مقاومتی در برابر فشارهای جهان غرب سبب شده است میزان تأثیرپذیری ایران از توافق برجام کاهش قابل ملاحظه ای داشته باشد


در این راستا برخی نشریات معتبر بین المللی تحلیل و تفسیرهای مختلفی را با محوریت افزایش تولید نفت ایران منتشر و برخی به طور خاص تأکید کرده اند، ایران توانسته است از حیث اقتصادی و به طور خاص در صنعت انرژی، تحولات قابل تأملی رقم بزند که این موضوع به شدت برای قدرت های غربی که به دنبال اعمال فشار بر تهران هستند، خسارت بار است.

 


به نظر می آید تحولات اخیر دست کم حامل دو پیام عمده و محوری است:

نخست، اینکه افزایش تولید نفت ایران در سایه تداوم تحریم های غرب علیه کشورمان، سیگنال های معناداری را از تقویت بنیان های قدرت ایران و البته تضعیف قابل توجه ساختار تحریم های خارجی علیه کشورمان مخابره می کند؛ معادله ای که در نوع خود یکی از اصلی ترین اهرم های به اصطلاح تنبیهی و تقابلی قدرت های غربی در رابطه با کشورمان را خنثی کرده و به همین دلیل است شاهدیم شمار قابل توجهی از تحلیلگران غربی می گویند، اجرای بندهای مرتبط با رفع تحریم های نفتی ایران در قالب توافق برجام، دیگر موضوعیت ندارد و طرف غربی نمی تواند از آنها به مثابه برگ برنده علیه کشورمان استفاده کند. 


در این چارچوب، رویکرد اقتصاد مقاومتی ایران در برابر فشارهای جهان غرب، سبب شده است میزان تأثیرپذیری ایران از توافقی نظیر برجام و به دنبال آن، بدعهدی های قدرت های غربی کاهش قابل ملاحظه ای داشته باشد و حتی به مؤلفه فرعی تبدیل شود. موضوعی که به هیچ عنوان مطلوب جریان های رقیب و مخالف ایران نیست.

 
دوم، اینکه افزایش تولید و صادرات نفت ایران در سایه اتکا به توانمندی های داخلی محقق شده؛ موضوعی که جهان غرب سال هاست در کشورهای در حال توسعه سعی در مقابله با آن و تزریق روحیه وابستگی به این دسته از کشورها و نخبگان و افکار عمومی آنها دارد.

 
با وجود این، رویکرد مقاومتی ایران و کسب دستاوردهای قابل توجه در زمینه صنعت نفت و افزایش تولید انرژی کشورمان، از ایران الگوی قابل توجه در عرصه بین المللی ساخته است که می تواند نقشه راه روشنی برای دیگر ملت های آزاده دنیا ترسیم کند. 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده