هشدار درباره تبعات قطع ارتباط فلسطین با سیستم بانکی جهانی-راهبرد معاصر

هشدار درباره تبعات قطع ارتباط فلسطین با سیستم بانکی جهانی

طبق گفته برخی مقامات آمریکا، عدم تمدید معافیت بانکی برای تشکیلات خودگردان فلسطین نه تنها به ضرر منافع فلسطین خواهد بود، بلکه منافع رژیم صهیونیستی را هم به خطر انداخته و امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند.
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۷ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 24
کد خبر: ۲۴۲۱۷۵

به گزارش راهبرد معاصر،  مقامات غربی در مورد یک فاجعه اقتصادی در کرانه باختری در صورت عدم تمدید معافیت بانکی برای تشکیلات خودگردان فلسطین هشدار دادند.


این معافیت بانکی که رژیم صهیونیستی بر اساس آن با بانک‌های فلسطین روابط مالی دارد، در اول ژوئیه منقضی می‌شود. بر اساس این معافیت، مبادلات مالی حیاتی برای پرداخت هزینه خدمات و دستمزدها به تشکیلات خودگردان فلسطین و همچنین تسهیلات لازم برای واردات مواد غذایی، آب و برق به مناطق اشغال شده فلسطین انجام می‌شود.


سه مقام ارشد غربی در گفتگو با فاینانشال تایمز اظهار کردند بدون این معافیت، بانک‌های رژیم صهیونیستی معاملات خود با موسسات مالی فلسطین را متوقف می‌کنند که توانایی تشکیلات خودگردان برای فعالیت را محدود کرده و فعالیت اقتصادی در کرانه باختری را مختل خواهد کرد.

 

طبق گفته یکی از مقامات آمریکا، عدم تمدید این معافیت نه تنها به ضرر منافع فلسطین خواهد بود، بلکه منافع رژیم صهیونیستی را هم به خطر انداخته و امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند.


وی تاکید کرد دسترسی مردم به مواد غذایی، برق و آب در شرایط فعلی مخصوصاً در کرانه باختری نباید تهدید شود.


اکثر معاملات مالی در فلسطین با واحد پول رژیم صهیونیستی انجام می‌شود و اکثر موسسات مالی در این کشور باید این ارز را از بانک مرکزی و سایر بانک‌های دولتی رژیم صهیونیستی تامین کنند.


طبق اطلاعات دولت آمریکا، حدود 8 میلیارد دلار تجارت بین رژیم صهیونیستی و کرانه باختری سالانه از این کانال‌ها انجام می‌شود که شامل 2.3 میلیارد دلار هزینه مواد غذایی، 540 میلیون دلار هزینه برق و 145 میلیون دلار هزینه آب و خدمات فاضلاب می‌شود.


طبق قراردادی که در سال 2016 بسته ش،  این معافیت سالانه تمدید می‌شود. اما وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در سال جاری میلادی معافیت را سه ماه تمدید کرد که در اول آوریل منقضی شد.


وی ماه گذشته اعلام کرد اگر شورای امنیت سازمان ملل تشکیلات خودگردان فلسطین را به رسمیت بشناسد یا دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت رهبران و سربازان رژیم صهیونیستی را صادر کند، این معافیت را تمدید نخواهد کرد./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده