ادعای آژانس: ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به ۳۰ برابر حد مقرر در برجام رسیده است-راهبرد معاصر

ادعای آژانس: ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به ۳۰ برابر حد مقرر در برجام رسیده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی مدعی شد مجموع ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به ۳۰ برابر حد مقرر در توافق برجام رسیده است.
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۱ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 27
کد خبر: ۲۴۲۷۶۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ در گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به رصد رویترز رسیده، آمده که مطابق با تخمین‌ها ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران با افزایشی ۶۷۵.۸ کیلوگرمی از زمان گزارش قبلی به ۶۲۰۱.۳ کیلوگرم رسیده است.

مطابق با گزارش‌ها، ذخایر اوارنیوم با غنای ۲۰ درصد ایران با افزایشی ۳۹.۱ کیلوگرمی به ۷۵۱.۳ کیلوگرم رسیده است.

آژانس اتمی ادعا کرد که ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد ایران با افزایشی ۲۰.۶ کیلوگرمی به ۱۴۲.۱ کیلوگرم رسیده است.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین از تصمیم ایران مبنی بر عدم تغییر موضع خود در برابر لغو مجوز چند نفر از بازرسان باتجربه این آژانس ابراز تاسف کرده است.

آژانس اتمی در این گزارش آورده مسائل پادمانی مرتبط با پیدا شدن ذرات اورانیوم در برخی سایت‌های اعلام نشده همچنان حل‌وفصل نشده است.

گروسی در این گزارش مدعی شده که از سال گذشته هیچ پیشرفتی در راستای اجرای «بیانیه مشترک» ایران و آژانس چهارم مارس ۲۰۲۳ حاصل نشده است.

دیدبان هسته‌ای سازمان ملل در این گزارش ادعا کرده که بیانیه‌های عمومی ایران در خصوص توانایی‌های فنی این کشور در ساخت تسلیحات هسته‌ای یا ایجاد تغییرات احتمالی در دکترین هسته‌ای خود تنها باعث افزایش نگرانی‌ها درخصوص صحت اظهارات ایران خواهد شد.

گروسی در این گزارش خواستار تداوم گفتگو‌ها و تبادل نظرات در سطح بالا با دولت جدید ایران شده است. / ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده