تصویر روز ناسا: زادگاه خورشید در ۵ میلیارد سال پیش-راهبرد معاصر

تصویر روز ناسا: زادگاه خورشید در ۵ میلیارد سال پیش

نشانه‌های تاریک و سحابی‌های درخشان در این نمای تلسکوپی از آسمان نیم‌کره جنوبی، نشانه‌های واضحی از ستارگان جوان و مناطق فعال ستاره‌زا است که شرایطی شبیه زادگاه خورشید در میلیارد‌ها سال پیش دارد.
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۲ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 27
کد خبر: ۲۴۲۸۰۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ نشانه‌های تاریک و سحابی‌های درخشان در این نمای تلسکوپی از آسمان نیم‌کره جنوبی، نشانه‌های واضحی از ستارگان جوان و مناطق فعال ستاره‌زا است. خورشید ما هم بین ۴٫۵ تا ۵ میلیارد سال پیش در چنین شرایطی متولد شده است.

تصویر، اجرامی را نشان می‌دهد که فقط ۶۵۰ سال نوری از ما فاصله دارند و در مرز حباب محلی و مجموعه ابر مولکولی آفتاب‌پرست (Chamaeleon) واقع شده‌اند.

مناطق دارای ستاره‌های جوان به‌عنوان سحابی‌های بازتابی غبارآلود از فهرست سدربلاد (منتشرشده در سال ۱۹۴۶ / ۱۳۲۵) شناسایی شده‌اند و شامل Ced ۱۱۰، سحابی به شکل C درست در بالا - راست از مرکز و Ced ۱۱۱ مایل به آبی در زیر آن است.

تصویر روز ناسا: زادگاه خورشید در ۵ میلیارد سال پیش

از دیگر اجرام مشخص در این تصویر، جرم V شکل با رنگ نارنجی است که سحابی فروسرخ آفتاب‌پرست (Cha IRN) نام دارد و با جریان مواد خروجی از ستاره‌ای کم‌جرمی تراشیده شده که به‌تازگی شکل گرفته است.

این تصویر خوش‌ترکیب ۱٫۵ درجه پهنا دارد که با توجه به فاصله ابر مولکولی آفتاب‌پرست یک (Cha I) به آن معنی است که پهنای تصویری که می‌بینید، حدود ۱۷ سال‌نوری است. / تصویر روز ناسا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده