تضعیف قدرت نظامی آمریکا در هیاهوهای سیاسی-راهبرد معاصر
گزارش «نیویورک تایمز»؛

تضعیف قدرت نظامی آمریکا در هیاهوهای سیاسی

غفلت سیاسی به از بین رفتن توان نظامی آمریکا منجر شده و این در حالی است که ماشین جنگی دیگر کشورها همچنان رو به پیشرفت هستند.
تاریخ انتشار: شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - 01 June 2024

تضعیف قدرت نظامی آمریکا در هیاهوهای سیاسی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در چهار دهه گذشته غفلت سیاسی، همزمان با پیشرفت ماشین جنگی دیگر کشورها به از بین رفتن توان زرادخانه نظامی آمریکا منجر شده و بیشتر آمریکایی ها متوجه نیستند شبح جنگ با قدرت های بزرگ بازگشته است.

در چین، شی جین پینگ رئیس جمهور این کشور به روزرسانی توانمندی های نظامی را با هدف بهره برداری از نقاط ضعف ارتش ایالات متحده آغاز کرده


زمان بازسازی ارتش آمریکا فرا رسیده است. هنگامی که رهبران ارشد نظامی آمریکا در مقابل من و همکارانم در کمیته نیروهای مسلح سنا پشت درهای بسته شهادت دادند، گفتند «با خطرناک ترین فضای تهدید جهانی از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون مواجه هستیم». این تصویر نگران کننده وقتی تاریک تر و وحشتناک تر می شود که بدانیم نیروهای مسلح ما در معرض خطر استهلاک و کمبود تجهیزات قرار دارند. ما برای ساخت و نگهداری کشتی ها تلاش می کنیم، ناوگان جت های جنگنده به طرز خطرناکی کوچک و زیرساخت های نظامی قدیمی است. در مقابل، دشمنان آمریکا به فکر افزایش توان نظامی خود هستند.


در چین، شی جین پینگ رئیس جمهور این کشور به روزرسانی توانمندی های نظامی را با هدف بهره برداری از نقاط ضعف ارتش ایالات متحده آغاز کرده و اکنون از نظر حجم ناوگان نظامی از نیروی دریایی ایالات متحده پیشی گرفته است. شاید بتوان گفت، چینی ها اکنون بزرگترین زرادخانه موشکی جهان را ساخته و پیشرفت قابل توجهی در هوافضا داشته اند.


ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه جامعه خود را برای درگیری طولانی مدت با اروپا و غرب بسیج کرده است. ایران جنگ خود را علیه اسرائیل تشدید کرده و گروه‌های وفادار به آن حملات به کشتی‌ها و سربازان آمریکایی را افزایش داده اند. کره شمالی تلاش ها برای مذاکرات کنترل تسلیحات را نادیده گرفته و به سمت آمادگی در زمان جنگ حرکت کرده است.


بدتر از آن، اینکه دولت‌های یادشده از لحاظ مادی به یکدیگر کمک و با روش‌های جدیدی همکاری می‌کنند تا از سلطه ایالات متحده در قرن بیست و یکم جلوگیری کنند. ایران پهپادهای جنگی خود را به روسیه داده و چین در حال ارسال کمک فنی و لجستیکی برای کمک به جنگ اوکراین است. آنها همچنین با افزایش انتقال سلاح و دور زدن تحریم ها به یکدیگر کمک می کنند تا برای جنگ های آینده آماده شوند. هماهنگی بی‌سابقه آن‌ها، درگیری جهانی جدید را به طور فزاینده‌ای ممکن می‌سازد.


آینده فرضیه محور بر پایه درگیری جهانی ممکن است زودتر از آنچه بیشتر آمریکایی ها فکر می کنند، رخ دهد. طبق اجماع کارشناسان، ممکن است چند سال آینده در وضعیت ضعف شدید قرار بگیریم و آمادگی نظامی ما به پایین‌ترین میزان خود در دهه‌های اخیر برسد، در حالی که ارتش های جهان به ویژه چین در حال رسیدن به بالاترین توان نظامی خود هستند.

 

رهبران نظامی ما مجبور به انتخاب های غیرممکن هستند. نیروی دریایی تلاش می کند بودجه کافی برای کشتی های جدید، تعمیر و نگهداری معمول و تهیه مهمات تأمین کند


فرمانده نظامی ایالات متحده در هند و اقیانوس آرام آنچه را من معتقدم «بزرگترین فهرست اقلام بدون بودجه تاکنون برای خدمات و فرماندهی های جنگی در بودجه سال آینده» به مبلغ 11 میلیارد دلار است، منتشر کرد. کشورمان برای مجموعه‌ای از زیرساخت‌ها، دفاع موشکی و برنامه‌های هدف‌گیری که در نبرد اقیانوس آرام حیاتی است، درخواست بودجه کرده در حالی که چین چنین مشکلی ندارد، زیرا زرادخانه مافوق صوت مدرن جهانی اش را با ترکیبی از سایر موشک‌های کروز و تهاجمی کشنده انبار می‌کند.

 


رهبران نظامی ما مجبور به انتخاب های غیرممکن هستند. نیروی دریایی تلاش می کند بودجه کافی برای کشتی های جدید، تعمیر و نگهداری معمول و تهیه مهمات تأمین کند، ولی قادر به رسیدگی مؤثر به هر سه مورد نیست. به تازگی قراردادی برای فروش زیردریایی‌ها با استرالیا امضا کردیم، اما نتوانستیم به اندازه کافی بودجه پایه صنعتی زیردریایی خود را تأمین کنیم و ناوگان فرسوده را برای پاسخ به تهدیدات آماده نکرده‌ایم.

 
دو مورد از سه برنامه مهم نوسازی هسته‌ای با کمبود بودجه مواجه هستند و در خطر تأخیر در بهره برداری قرار دارند. ارتش با دست کم 180 میلیارد دلار کمبود هزینه برای تعمیر و نگهداری اولیه، از پادگان ها تا محدوده های آموزشی مواجه است. 

 

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار