نکاتی درباره بودجه 716 میلیارد دلاری نظامی آمریکا برای سال 2019-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
به بهانه تصویب در سنا؛

نکاتی درباره بودجه 716 میلیارد دلاری نظامی آمریکا برای سال 2019

سنای آمریکا با پذیرش درخواست دونالد ترامپ برای تقویت و توسعه ارتش آمریکا، بودجه پیشنهادی ۷۱۶ میلیارد دلاری نظامی را تصویب کرد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - 2018 June 19
کد خبر: ۴۰۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ مجلس سنای آمریکا با پذیرش درخواست دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور برای تقویت و توسعه ارتش آمریکا، بودجه ۷۱۶ میلیارد دلاری نظامی برای سال 2019 را تصویب کرد. با تصویب این بودجه، هزینه‌های پنتاگون نسبت به بودجه سال ۲۰۱۸ هفت درصد افزایش می یابد. همچنین این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۷ هم ۱۳ درصد بالاتر است.


دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که قبل از روی کار آمدن، ارتش ایالات متحده را کم توان خوانده بود، با وعده به تقویت و بازسازی ارتش، به قدرت رسید. افزایش تعداد کشتی های نیروی دریایی آمریکا از ۲۷۴ فروند به ۳۵۰ فروند، افزودن ۶۰ هزار نیروی مازاد به ارتش و اختصاص دستکم یکصد هواپیمای رزمی دیگر به نیروی هوایی ایالات متحده، از جمله وعده های انتخاباتی ترامپ بود.


ترامپ همزمان با امضای لایحه پیشنهادی خود مبنی بر بودجه 716 میلیارد دلاری نظامی در 12 دسامبر 2017 ضمن تاریخی توصیف کردن این اقدام گفته بود: " این لایحه دفاعی باعث شتاب بخشیدن به بازگشت قدرت نظامی آمریکا به این کشور خواهد شد"


27 ژانویه 2018 روزنامه واشنگتن پست در گزارشی پیرامون بودجه 716 میلیارد دلاری می نویسد: " مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که افزایش هنگفت بودجه می‌تواند نگرانی‌های سال‌های اخیر درباره بروز کسری بودجه در ارتش آمریکا و ناتوانی این کشور از بازسازی نیروهای نظامی را کاهش دهد. بر این اساس، بودجه پیشنهادی رئیس جمهور آمریکا پیروزی برای «جیمزمتیس» وزیر دفاع این کشور محسوب می‌شود که از راهبردی رونمایی کرده که هدف آن تجهیز مجدد ارتش برای بازداشتن و در صورت لزوم نبرد بالقوه با قدرت‌های بزرگ مانند چین و روسیه است. رقم پیشنهادی ترامپ، بودجه سالانه پنتاگون و همچنین هزینه‌ جنگ‌های در حال انجام و حفظ زرادخانه اتمی آمریکا را شامل می‌شود."


در همین راستا، «تاد هریسون» کارشناس بودجه دفاعی در مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی در 4 فوریه 2018 به وب سایت کنگره آمریکا، هیل، می گوید: " رقم ۷۱۶ میلیارد دلار بدان معناست که دولت آمریکا خود را در مسیر افزایش قدرت ارتش قرار می دهد. رقم ۷۱۶ میلیارد دلار، رقمی مورد نیاز برای اجرای راهبرد دفاع ملی آمریکا است که ماه گذشته از سوی متیس ارائه شد که در شرح آن، از رجوع به رقابتی بزرگ با کشورهای چین و روسیه به عنوان رقبای آمریکا، یاد شده است. هر چند این مساله نگرانی اصلی آمریکا تلقی می شود، ارتش ایالات متحده باید با مسائل دیگری چون تروریسم نیز دست و پنجه نرم کند. این راهبرد به بیانی دیگر از ارتش می خواهد تمهیداتی بیش از آنچه اکنون در پیش گرفته است، اتخاذ کند، از این رو میزان هزینه ها افزایش می یابد. منصفانه است بگوییم چنانچه خواستار اجرای امور بیشتری هستید، به نیرویی بزرگ تر و هزینه هایی بیشتر از معمول، نیاز دارید."


با بررسی اظهارنظرهای مختلف پیرامون بودجه نظامی سال آینده آمریکا، به نظر می رسد با تصویب بودجه نظامی پیشنهادی ترامپ در سنای آمریکا و سپس اجرایی شدن آن، واشنگتن گام های جدیدی برای توسعه فعالیت های نظامی خود جهت رقابت با روسیه و چین، تقویت ارتش، سامانه‌‌های دفاع موشکی پیشرفته‌تر و آغاز نوسازی زاردخانه تسلیحات هسته‌ای بپردازد. نکته مهمی که باید بدان توجه کرد این است، با اجرایی شدن این بودجه، از یک طرف مسئله اشتغال سازی در داخل آمریکا و امتیاز دادن به کارخانه های اسلحه سازی همچون لایکت مارتین، بوئینگ و ... مدنظر است، از طرف دیگر این احتمال وجود دارد که واشنگتن به دنبال توسعه و افزایش پایگاه های خود در غرب آسیا، شرق آسیا و آمریکا جنوبی در راستای بلندپروازی های دونالد ترامپ باشد.


ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار