ایلان ماسک چه نقشی در انتخابات آمریکا دارد؟-راهبرد معاصر
گزارش «وال‌استریت ژورنال»؛

ایلان ماسک چه نقشی در انتخابات آمریکا دارد؟

میلیاردر آمریکایی نقش مؤثری در انتخابات ریاست جمهوری آتی کشورش دارد و رابطه‌اش با رئیس جمهور سابق این کشور رو به افزایش است.
تاریخ انتشار: يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - 02 June 2024

ایلان ماسک چه نقشی در انتخابات آمریکا دارد؟

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا قصد دارد در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آتی به ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی و مالک شبکه اجتماعی ایکس و تسلا نقش مشاور بدهد، زیرا با تأثیرگذاری اش نقش مهمی در کمپین نفوذ ترامپ در جامعه نخبگانی ایفا می کند.


این سمت تاکنون به طور کامل مورد توافق قرار نگرفته و ممکن است هیچ اتفاقی نیفتد، اما این دو نفر درباره راه‌هایی برای دادن نقش رسمی و تأثیرگذاری بر سیاست‌های مربوط به امنیت مرزها و اقتصاد رایزنی هایی انجام داده اند. درواقع امنیت مرزها و اقتصاد دو موضوعی هستند که ماسک این روزها درباره آنها زیاد می گوید. درواقع یکی از نخستین فعالیت‌های تبلیغاتی ترامپ تاکنون مکالمه صوتی در شبکه اجتماعی X با مالک آن بود.

ماسک و متحدان سیاسی اش میزبان گردهمایی رؤسای تجاری قدرتمند کشور هستند تا متقاعدشان کنند از کمپین انتخاب مجدد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا حمایت نکنند


به گفته برخی افراد، ماسک به همراه نلسون پلتز، میلیاردر و سرمایه‌گذار آمریکایی طرحی را که برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌ای مبتنی بر داده‌ها برای جلوگیری از تقلب در انتخابات ایجاد کرده بودند، به ترامپ ارائه کردند. علاوه بر این، ماسک به طور رسمی اعلام کرد برنامه زنده ویژه‌ای را برای ترامپ در بستر X میزبانی خواهد کرد.


پلتز و ماسک به ترامپ درباره کمپین نفوذ که پیش تر در محافل نخبگانی جریان داشت، توضیح دادند، زیرا ماسک و متحدان سیاسی اش میزبان گردهمایی رؤسای تجاری قدرتمند کشور هستند تا متقاعدشان کنند از کمپین انتخاب مجدد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا حمایت نکنند.


تیم سیاست داخلی بایدن و مدیران سیاسی اش رغبت زیادی یا در واقع هیچ تمایلی به جلب نظر ماسک نداشته‌اند. دلیل اصلی آن ها نیز موضع گیری سرسختانه و منتقدانه طیف روشنفکر فعال در عرصه رسانه، فناوری و سرمایه‌گذاری آمریکا در برابر ماسک است.


دو سال پیش ترامپ و ماسک به طور علنی به یکدیگر توهین کردند، اما در ماه‌های اخیر دو طرف روابط دوستانه‌ای برقرار کرده‌اند و با نزدیک شدن به انتخابات، چندین بار در ماه تلفنی با یکدیگر صحبت می‌کنند. رئیس جمهور سابق آمریکا ظاهراً تابستان سال جاری از ماسک پرسیده بود، آیا مایل به خرید شبکه اجتماعی Truth Social است یا خیر. هرچند این گفت‌وگو سرانجامی نداشت و معامله‌ای شکل نگرفت.


دو طرف درباره موضوعات مهاجرت، فناوری و علم، ازجمله توانمندی های نیروی فضایی ایالات متحده گفت و گو کردند. برخی منابع گفتند، دیدگاه ها و منافع ماسک و ترامپ با هم سازگارتر شده است، زیرا ماسک به طور مستقیم با تلفن همراهش با ترامپ تماس می گیرد. مدیر اجرایی شبکه اجتماعی X چندی پیش در واکنش به ادعای رئیس جمهور آمریکا درباره بازداشت ترامپ اعلام کرد، اگر وی بازداشت شود، با قاطعیت در انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکا پیروز خواهد شد.


ترامپ می داند ماسک توانایی نفوذ یا دفع رأی دهندگان آمریکایی دارد و با توجه به روابط عمیقی که شرکت هایش با دولت دارند، می تواند برایش پیروزی یا شکست بزرگی رقم بزند. امروز، ماسک از مالکیت خود بر شبکه اجتماعی X استفاده می‌کند تا تئوری‌های توطئه را درباره اینکه دموکرات‌ها عمداً میلیون‌ها مهاجر غیرقانونی را برای شرکت در انتخابات وارد می‌کنند، منتشر کند. وی بایدن را به خیانت متهم کرد و مدعی شد، اگر دموکرات‌ها کنترل کاخ سفید و کنگره را در نوامبر به دست آورند، ایالات متحده به دولتی به شدت سوسیالیستی و تک حزبی تبدیل خواهد شد.


ماسک یکی از ثروتمندترین مردان جهان است، ولی به نظر می آید دست کم اکنون تمایلی به خرج کردن پول ندارد. ماسک و غول‌های همفکرش قصد دارند به جای چک‌نویسی، نخبگان تجاری آمریکا را برای مخالفت با بایدن به وسیله برپایی مهمانی‌های شام مجلل تشویق کنند.

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار