نشستن زیاد می تواند به کبد کودکان آسیب برساند-راهبرد معاصر

نشستن زیاد می تواند به کبد کودکان آسیب برساند

یک مطالعه جدید ادعا می کند کودکانی که بیش از شش ساعت در روز می نشینند، در سنین جوانی در معرض خطر ابتلا به بیماری کبد چرب شدید و سیروز کبدی قرار دارند.
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۶ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 06
کد خبر: ۲۴۴۱۲۲

به گزارش راهبرد معاصر، محققان دریافتند کودکان در سن ۲۵ سالگی به ازای هر نیم ساعت کم تحرکی بیش از ۶ ساعت در روز، ۱۵ درصد بیشتر احتمال ابتلاء به بیماری کبد چرب را دارند.

 

با این حال، محققان یک اثر محافظتی از فعالیت بدنی سبک را نیز پیدا کردند.

 

محققان دریافتند به ازای هر نیم ساعت فعالیت سبک بیشتر از سه ساعت در روز، احتمال ابتلاء به بیماری شدید کبد چرب ۳۳ درصد کاهش می‌یابد.

 

دکتر «اندرو آگباجه»، دانشیار اپیدمیولوژی و سلامت کودکان از دانشگاه فنلاند شرقی، می‌گوید: «موثرترین پادزهر برای اثرات مخرب بی تحرکی دوران کودکی، فعالیت بدنی متوسط تا شدید ۶۰ دقیقه در روز نیست بلکه فعالیت بدنی با شدت سبک ۳ تا ۴ ساعت در روز است.»

 

به گفته محققان، نمونه‌هایی از فعالیت بدنی با شدت سبک عبارتند از بازی در فضای باز، دویدن کنار والدین در حال کارهای روزمره یا پیاده روی و دوچرخه سواری.

 

برای این مطالعه، محققان داده‌های نزدیک به ۲۷۰۰ کودک بریتانیایی از نظر فعالیت روزانه از سنین ۱۱ تا ۲۴ سال پیگیری کردند.

 

شرکت کنندگان در سنین ۱۷ و ۲۴ سالگی تحت سونوگرافی کبد قرار گرفتند تا کبد چرب را ارزیابی و شواهدی از زخم کبد را بررسی کنند.

 

به گفته محققان، تجمع چربی در کبد می‌تواند باعث ایجاد زخم در کبد شود که می‌تواند منجر به شرایط بالقوه کشنده مانند نارسایی کبد و سرطان کبد شود.

 

نتایج نشان می‌دهد که حدود ۲۰ درصد از شرکت کنندگان تا سن ۲۴ سالگی به بیماری کبد چرب مبتلا بودند.

 

آگباجه گفت: «این یافته تعجب آور بود زیرا خطر ابتلاء به بیماری کبد چرب تنها در هفت سال هشت برابر شد و متخصصان انتظار ندارند تا زمانی که افراد به اواسط ۴۰ سالگی برسند، شیوع بیماری کبد چرب به ۲۰ درصد برسد.»

 

محققان دریافتند نیمی از جوانان ۲۴ ساله مبتلا به بیماری کبد چرب، بیماری شدید داشتند. نتایج نشان داد که از هر ۴۰ فرد بالغ، یک نفر علائم اسکار کبدی داشته است و از هر ۱۰۰۰ نفر، سه نفر مبتلا به سیروز هستند.

 

آگباجه گفت: «عموم مردم باید از این خطر بی تحرکی بر سلامت کودکان، نوجوانان و جوانان آگاه باشند. بیماری کبد چرب پیشرفته و سیروز کبدی، که اسکار شدید و سخت شدن کبد است، می‌تواند خطر ابتلاء به سرطان کبد در آینده را افزایش دهد یا فرد نیاز به پیوند کبد داشته باشد.»/ مهر

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار