آتش‌بار سنگین حزب‌الله علیه شمال سرزمین‌های اشغالی-راهبرد معاصر

آتش‌بار سنگین حزب‌الله علیه شمال سرزمین‌های اشغالی

مسئولان و محافل صهیونیستی با اعتراف به شکست چندبعدی این رژیم در جنگ کنونی اعلام کردند ارتش اسرائیل مقابل حزب‌الله درمانده شده، آمادگی جنگ با آن را ندارد و اگر اشتباهی از تل‌آویو سر بزند همه اسرائیل زیر آتش حزب‌الله خواهد بود.
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 08
کد خبر: ۲۴۴۳۱۳

به گزارش راهبرد معاصر، عمده مطالب منتشر شده در رسانه‌های عبری طی دو هفته گذشته مربوط به خطرات گسترش جنگ با لبنان بوده و این رسانه‌ها تاکید می‌کنند که چنین جنگی، اسرائیل را به لبه پرتگاه خواهد برد و نابودی آن را تسریع می‌کند.

 

در شرایطی که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی هفته گذشته تهدیدات و لفاظی‌های تکراری خود درباره گسترش حملات ارتش اسرائیل در جبهه شمالی علیه لبنان را مطرح کرد، محافل و مسئولان و تحلیلگران صهیونیست معتقدند اکنون به هیچ وجه زمان مناسبی برای جنگ گسترده در شمال نیست و بهایی که اسرائیل مجبور است در این جنگ بپردازد می‌تواند نابودی آن باشد.

 

اسرائیل به سمت یک شکست چند بعدی پیش می‌رود

در این زمینه «آموس هرئیل» تحلیلگر امور نظامی روزنامه عبری هاآرتص گفت: جنگ با حزب الله چالش وحشتناکی برای جبهه داخلی اسرائیل به وجود خواهد آورد؛ زیرا در چنین جنگی شمال و مرکز اسرائیل (فلسطین اشغالی) با خطر بزرگی مواجه خواهند شد که قبل از این ندیده بودند.

 

وی افزود: ما در حالی که وارد نهمین ماه جنگ می‌شویم هیچ خبر خوبی برای اسرائیل وجود ندارد، زیرا طبق گفتگوهایی که طی دو هفته گذشته با مقامات نهادهای امنیتی و نظامی اسرائیل انجام شد شواهد حاکی از آن است که اسرائیل به سمت یک شکست چند بعدی پیش می‌رود.

 

این کارشناس صهیونیست تصریح کرد: امروز اسرائیل از منظر راهبردی در همه عرصه‌ها گرفتار شده که بزرگترین و مهم‌ترین آن صحنه رویارویی با حزب الله لبنان است؛ جایی که اکنون اسرائیل در برابر خطر یک آتش بزرگ قرار دارد.

 

وی با اشاره به احتمال بالای شکست دوباره در مذاکرات تبادل اسرا با حماس تاکید کرد: برای یک لحظه بعد از سخنرانی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به نظر می‌رسید که اسرائیل از این گل و لای نجات پیدا کند اما این اتفاق نیفتاد. همچنین باید اشاره کنیم حملات نظامی که اکنون ارتش اسرائیل آن را متمرکز بر رفح و اردوگاه‌های مرکزی غزه کرده است، منجر به پیروزی اسرائیل در آینده قابل پیش‌بینی نخواهد شد.

 

همه اسرائیل زیر آتش حزب الله

از سوی دیگر «ایهود اولمرت» نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در گفتگو با شبکه 13 این رژیم درباره وضعیت آشفته جبهه شمالی فلسطین اشغالی اظهار داشت که حزب الله می‌تواند ضربه‌ای بی سابقه به اسرائیل بزند.

 

وی افزود: راه پایان دادن به جنگ با حزب الله، از طریق مذاکره با دولت لبنان با میانجی‌گری آمریکا و فرانسه است و افراطی‌های کابینه اسرائیل خواستار یک جنگ پوچ و دیوانه وار هستند.

 

«تامیر هایمن» رئیس سابق شعبه اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی (امان) نیز به نوبه خود اعلام کرد اتفاقاتی که در شمال رخ می‌دهد بسیار خطرناک است و آواره شدن اسرائیلی‌ها از شهرک‌های شمالی بزرگترین دستاوردی است که حزب الله کسب کرد.

 

وی در گفتگو با شبکه 12 رژیم اشغالگر تاکید کرد: اگر مقامات سیاسی اسرائیل بخواهند با حزب الله تسویه حساب کنند همه اسرائیل زیر آتش حزب الله خواهد بود.

 

روزنامه عبری معارف نیز در گزارشی به همین منظور اعلام کرد باید به یک حقیقت اعتراف کنیم و آن هم این است که ارتش اسرائیل قدرت کافی برای جنگ گسترده با لبنان را ندارد. سوال این است که ارتش اسرائیل که در مدت 8 ماه نتوانست حماس را شکست دهد چگونه می‌خواهد حزب الله را شکست بدهد.

 

این رسانه صهیونیستی تصریح کرد: اسرائیل در وضعیت کنونی خود چگونه می‌تواند با دشمنی قدرتمندتر از حماس، آن هم در حالی که هنوز جنگ در غزه را به پایان نرسانده و نیروهای ارتش خسته و فرسوده شده‌اند و انگیزه جامعه داخلی اسرائیل هم روز به روز در حال ضعیف‌تر شدن است، وارد جنگ شود؟

 

در ادامه این گزارش آمده است: این تهدیدات اسرائیل که بیش از 25 سال است تکرار می‌شود، صرفاً حرف‌های توخالی است. واقعیت آن است که اسرائیل زیاد حرف می‌زند و کمتر عمل می‌کند و بنابراین ما زمانی که فقط حرف بزنیم دشمن تصویری از ضعف در ما می‌بیند.

 

نصرالله نقاط ضعف اسرائیل را خوب می‌شناسد

روزنامه صهیونیستی معاریو تاکید کرد: (سید) حسن نصرالله دبیرکل حزب الله می‌داند که اسرائیل در بهترین شرایط خود نیست و یحیی السنوار، رئیس حماس در نوار غزه هم این نقاط ضعف اسرائیل را خوب می‌داند.

 

این رسانه عبری تصریح کرد: وعده‌هایی که مقامات به اسرائیلی‌ها می‌دهند مبنی بر اینکه می‌توانند لبنان را نابود کنند، تنها یک توهم است.

 

ارتش واقعیت را به اسرائیلی‌ها نمی‌گوید

از طرف دیگر دیگر رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که ارتش اسرائیل بدون هیچ گونه چشم انداز و استراتژی سیاسی در جبهه‌های شمالی و جنوبی عمل می‌کند و فقط طبق دستورات نتانیاهو پیش می‌رود.

 

این رسانه‌ها تاکید کردند: ادامه جنگ فرسایشی در نوار غزه، درماندگی ارتش اسرائیل مقابل حزب الله در شمال، موشک‌هایی که از یمن و عراق به سمت اسرائیل (فلسطین اشغالی) شلیک می‌شود و افزایش عملیات‌های فلسطینی‌ها در کرانه باختری، موجب افزایش انتقادات علیه ارتش اسرائیل شده است.

 

شبکه 12 رژیم صهیونیستی در این زمینه با اشاره به انتقادات تندی که در داخل ارتش اسرائیل علیه فرماندهی آن وجود دارد اعلام کرد که به نظر می‌رسد ارتش اسرائیل از شکست 7 اکتبر درس عبرت نگرفته است.

 

این رسانه عبری افزود: فرهنگ سازمانی اسرائیل همچنان ناقص است، اطلاعات به صورت شفاف مخابره نمی‌شود و ارتش اسرائیل حقیقت را به اسرائیلی‌ها نمی‌گوید. روندی که ارتش اسرائیل پیش گرفته مملو از هرج و مرج و جنجال است و این را می‌توان در رفتار نیروهای ذخیره ارتش به وضوح مشاهده کرد. یکی از بزرگترین چالش‌های ارتش اسرائیل بحث انضباط است و به نظر می‌رسد که ارتش در این زمینه نه تنها پیشرفتی نداشته بلکه وضعیت آن بدتر هم شده است.

 

در ادامه این گزارش آمده است: نظامیان و فرماندهان ارتش اسرائیل هر کاری که می‌خواهند انجام می‌دهند و تحقیقات حتی در حوادث جدی که تلفات جانی برای ارتش به همراه داشته است، به شکل سطحی انجام می‌شود. علاوه بر آن ارتش اسرائیل هیچ گزارشی درباره اشتباهات خود در غزه و سایر عرصه‌ها ارائه نمی‌کند.

 

موشک‌های حزب‌الله، اسرائیل را فلج می‌کند

«رونی بار آون» وزیر دارایی پیشین رژیم صهیونیستی اعلام کرد: اسرائیل اگر به روندی که طی ماه‌های گذشته در پیش گرفته ادامه دهد خسارت زیادی متحمل خواهد شد. واقعیت آن است که ما در حال از دست دادن اسرائیل هستیم، نیمی از شمال تحت کنترل حزب الله قرار دارد و واقعیت در منطقه جنوبی نیز تغییری نکرده است.

 

«حاییم تومر» مسئول سابق سرویس جاسوسی موساد هم به نوبه خود در این زمینه اعلام کرد: اگر جنگی رخ دهد موشک‌های حزب‌الله، اسرائیل را فلج خواهد کرد از جمله فرودگاه بن گوریون و حیفا را. جنگ گسترده با حزب الله اسرائیل را بسیار ضعیف می‌کند. اطلاعات تاکتیکی حزب‌الله بهتر از اسرائیل است و این حزب می‌تواند تهدیدی برای اسرائیل ایجاد کند که تصورش را هم نمی‌کنیم.

 

وی افزود: جنگ گسترده (با حزب‌الله)، سرنوشت عکا، حیفا و طبریا و حتی شاید تل‌آویو را هم مانند کریات شمونه خواهد کرد. علاوه بر آن حزب‌الله موشک‌های دقیقی دارد که می‌تواند به سرعت میدان‌های گازی اسرائیل را منفجر کند./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار