راه اندازی سامانه ویژه خرید محصولات دانش بنیان-راهبرد معاصر

راه اندازی سامانه ویژه خرید محصولات دانش بنیان

سامانه جریان اقتصادی نوین، مخصوص خرید و فروش محصولات شرکتهای دانش بنیان در وزارت علوم رونمایی شد.
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۶ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 10
کد خبر: ۲۴۴۷۸۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ سامانه جریان اقتصادی نوین (جان) مخصوص خرید و فروش محصولات شرکتهای دانش بنیان با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، حسن زمانیان، رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، سجاد محمدعلی نژاد معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم و  برخی  از رؤسای دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در وزارت علوم رونمایی شد.

این سامانه از سوی معاونت فناوری وزارت علوم و با حمایت سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی راه اندازی شده و تمامی واحدهای فناور، شرکت‌های دانش‌بنیان می توانند محصولات خود را در این سامانه ثبت و به فروش برسانند.

این سامانه قرار است با اتصال به سامانه توانیران وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن جلوگیری از تخصیص ارز دولتی برای واردات محصولات مشابه، باعث رونق تولید محصولات داخلی و حمایت از فناوری‌های داخلی شود.

حسن زمانیان، رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در این مراسم  گفت: سامانه نان با هدف رفع نیاز کشور و صنعت راه اندازی شده‌ است. اکنون تعداد زیادی شرکت دانش بنیان در کشور راه اندازی شده‌ است که سامانه جان باعث حمایت و کمک ابن شرکتها در راستای تولید و رفع نیاز بازار است.

وی گفت: اکنون‌ یک درصد از از سیاستهای حوزه علم و فناوری معطوف با نیاز بازار است. ایران در شاخص پیچیدگی‌های اقتصادی از رشد خوبی برخوردار شده است و سامانه جان باعث ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت خواهد شد.

زمانیان با بیان اینکه سامانه جان با هدف  فروش محصولات دانش بنیان  در کشور طراحی شده‌ است، گفت: تاکنون تعداد کل محصولات ارائه شده در سامانه جان بیش از 7 هزار عدد است.

راه اندازی سکوی هوشمندسازی در آموزش عالی

محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم نیز در مراسم‌ رونمایی از این سامانه ضمن گرامیداشت یاد شهید رییسی که در جریان طراحی این سامانه قرار داشت و قرار بود این سامانه در حضور وی رونمایی شود، گفت: سامانه‌های هوشمند و دانش فناوری امروز به بشر این امکان را داده است که در کمترین زمان و با کمترین هزینه به اهداف خود برسد.

وی افزود: تأسیس و ایجاد سامانه‌های مختلف در این دوره از وزارت علوم نیز در راستای افزایش بهره وری در آموزش عالی، تحقیقات و فناوری بوده است.

وزیر علوم با بیان اینکه ایجاد این سامانه‌ها در راستای رفع برخی از خلاءها بوده است، گفت: یکی از این خلأها در حوزه بهره برداری و کاربردی سازی نتایج رساله‌ها و پایان نامه‌ها بوده است. در همین راستا یکی از نقدهایی که به ما می‌شد این بود که چرا تحقیقات در دانشگاه‌ها، تقاضا محور نیست و چرا از رساله‌ها و پایان نامه‌ها در راستای رفع نیازهای کشور بهره برداری نمی‌شود.

وی تصریح کرد: در بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که عرضه و تقاضا در بخش تحقیقات نداریم. اساتید، محققان و پژوهشگران با نیازهای کشور و مسائل روز کشور آشنا نیستند و به همین منظور سامانه ایده‌ها و نیازها با عنوان نان راه اندازی شد و در برنامه هفتم توسعه دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی مکلف شدند مسائل و نیازهای خود را در سامانه نان ثبت کنند. تاکنون در سامانه نان 20 هزار نیاز و ایده ثبت شده است.

زلفی گل سامانه نان را بخشی از پازل هوشمند سازی آموزش عالی عنوان کرد و افزود: امروز با راه اندازی سامانه جان بخش دیگری از این پازل کامل شد.

وی از برنامه این وزارتخانه برای راه اندازی سکوی هوشمندسازی آموزش عالی خبر داد و گفت: قرار است با توجه به حجم زیاد داده‌ها در بخش آموزش، تحقیقات و فناوری، تجمیع داده‌ها در این حوزه‌ها صورت گیرد و این اقدام، دسترسی کاربران را به داده‌ها برای سیاستگذاری و وضع قانون فراهم می‌کند.

وزیر علوم با اشاره به اینکه این سامانه همچین به سامانه توانیران وزارت صحت متصل شده است، افزود: در سامانه توانیران دستگاه‌ها، پروژه‌های خود را بارگذاری می‌کنند تا در صورتی که نیاز به تجهیزاتی دارند از طریق توانمندی شرکت‌های فناور، اقدام کنند.

وی با اشاره به حضور نماینده وزارت علوم در نشست بریکس گفت: نماینده وزارت علوم در این جلسه پیشنهاد ایران را برای ایجاد سامانه «جان بریکس» مطرح کرده که در صورت موافقت کشورهای عضو، آنها یک سامانه مشابه راه اندازی خواهند کرد و آن را به سامانه جان متصل می‌کنند./تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده