علی باقری: نگرانی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران بی‌اساس است-راهبرد معاصر
واکنش نمایندگی ایران به تحریم‌های خزانه داری آمریکا توافقات مالی ایران و روسیه از ماه آینده اجرایی خواهد شد مسکو: قرارداد جدیدی برای همکاری با ایران امضا خواهد شد وزیر جنگ اسرائیل: ایران بزرگ‌ترین تهدید برای آینده دنیاست اسماعیل هنیه: حمله به خانواده‌ام منجر به تغییر مواضع مقاومت نخواهد شد شرط سازمان ملل برای تداوم کمک‌ به غزه وزیر دفاع آمریکا از تشدید تنش‌ها در مرز لبنان ابراز نگرانی کرد تحریم‌های آمریکا علیه ۵۰ شخص و نهاد به بهانه ارتباط با ایران تأکید وزیر خارجه نپال بر تقویت مناسبات دوجانبه با ایران هشدار کرملین به ارمنستان: با پیوستن به اتحادیه اروپا بازار روسیه را از دست خواهید داد تأکید وزیر خارجه کویت بر توسعه روابط با ایران تاکید باقری بر عزم جدی تهران در توسعه روابط با ریاض جلسه شورای امنیت با محوریت تحولات نوار غزه آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا حملات پهپادی و موشکی مقاومت لبنان به شمال اراضی اشغالی

علی باقری: نگرانی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران بی‌اساس است

سرپرست وزارت خارجه ایران گفت: هرگونه نگرانی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران بی اساس است، چرا که تمام این فعالیت‌ها زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی است.
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۸ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 11
کد خبر: ۲۴۴۹۹۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: تهران و مسکو عزم جدی و راسخ دارند تا همکاری‌های دوجانبه خود را در زمینه‌های مختلف توسعه دهند.

علی باقری روز سه‌شنبه در گفتگو با این خبرگزاری روس در حاشیه نشست وزیران امور خارجه کشور‌های عضو بریکس در نیژنی نووگورود روسیه افزود: ایران و روسیه دو کشور همسایه و برخوردار از روابط تاریخی و ریشه‌دار هستند.

وی خاطرنشان کرد: در طول سال‌های گذشته عرصه‌های روابط بین ایران و روسیه گسترش زیادی داشته است و تهدید‌های مشترک علیه دو کشور، فرصت‌های مشترکی را فراروی تهران و مسکو قرار داده است.

سرپرست وزارت امور خارجه ایران اظهار داشت: بر این اساس هر دو کشور عزم جدی و راسخ دارند تا در زمینه‌های مختلف همکاری‌های دوجانبه خود را توسعه دهند.

باقری گفت: روند رو به رشد همکاری‌های دو کشور نشان دهنده این است که رهبران دو کشور عزم راسخ دارند تا مناسبات بین دو کشور را مستحکم کنند و از همه فرصت‌ها برای انتفاع دو کشور و دو ملت بهره بگیرند.

سرپرست وزارت امور خارجه ایران همچنین به خبرگزاری ریانووستی گفت: وزیران دارایی کشور‌های عضو بریکس در چارچوب یک برنامه مدون در حال نهایی کردن روند دلارزدایی در مناسبات مالی و تجاری اعضای این گروه هستند.

وی با اشاره به پیوستن ایران به گروه بریکس از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی (دی‌ماه ۱۴۰۳) نیز اظهار داشت: عضویت ایران در بریکس و سازمان همکاری شانگهای به تامین و تسریع در تحقق برخی از منافع ایران کمک کرده است.

وی خاطرنشان کرد: مشارکت در بریکس شرایط را فراهم می‌کند تا بتوانیم مقابله موثرتری با تحریم‌ها داشته باشیم

باقری در پاسخ به پرسش دیگری اظهار داشت: هرگونه نگرانی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران بی اساس است، چرا که تمام این فعالیت‌ها زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

وی تأکید کرد: کشور‌های مستقل باید با سوءاستفاده غربی‌ها از ظرفیت آژانس بین المللی انرژی اتمی برای اهداف نامشروع سیاسی غرب، مقابله کنند.

نشست شورای وزیران امور خارجه کشور‌های عضو گروه بریکس روز‌های دوشنبه و سه شنبه با حضور علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و دیپلمات‌های ارشد دیگر کشور‌های عضو برگزار شد. در روز دوم این نشست، وزیران امور خارجه کشور‌های علاقه‌مند به همکاری با گروه بریکس به همتایان خود پیوستند.

وزیر امور خارجه روسیه نیز روز سه‌شنبه در نشست خبری در پایان این اجلاس با اشاره به روند آماده سازی توافقنامه جامع همکاری بلندمدت میان این کشور و جمهوری اسلامی ایران گفت: مسکو به انعقاد این تفاهم نامه با تهران متعهد است.

سرگئی لاوروف افزود: در مورد کار بر روی قرارداد دولتی همکاری میان ایران و روسیه باید گفت، با وجود اینکه متن پیش نویس به صورت کامل به توافق رسیده است، اما هنوز نمی‌توان آن را امضا کرد.

وی خاطرنشان کرد: برای آنکه این قرارداد باید به تایید روسای جمهور دو کشور برسد. امضای آن در طرف ایرانی نیازمند اجرای برخی روال (مراحل تشریفاتی) قانونی در مورد آن موضوعاتی است که در متن قرارداد نوشته شده است.

لاوروف در ادامه افزود: این اقدامات و روال فعلا انجام نشده اند، اما در ملاقات با سرپرست وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، ما پایبندی خود را به این سند تایید کردیم.

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه امضای این سند روابط تهران و مسکو را به مرحله بسیار جدیدی ارتقا می‌دهد، تاکید کرد: به محض اینکه در ایران مراحلی که یادآور شدم، اجرا شود، ما می‌تونیم این کار را انجام دهیم./ ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده