نمایش اقتدار انصارالله با بازداشت جاسوس‌های موساد-راهبرد معاصر
واکنش نمایندگی ایران به تحریم‌های خزانه داری آمریکا توافقات مالی ایران و روسیه از ماه آینده اجرایی خواهد شد مسکو: قرارداد جدیدی برای همکاری با ایران امضا خواهد شد وزیر جنگ اسرائیل: ایران بزرگ‌ترین تهدید برای آینده دنیاست اسماعیل هنیه: حمله به خانواده‌ام منجر به تغییر مواضع مقاومت نخواهد شد شرط سازمان ملل برای تداوم کمک‌ به غزه وزیر دفاع آمریکا از تشدید تنش‌ها در مرز لبنان ابراز نگرانی کرد تحریم‌های آمریکا علیه ۵۰ شخص و نهاد به بهانه ارتباط با ایران تأکید وزیر خارجه نپال بر تقویت مناسبات دوجانبه با ایران هشدار کرملین به ارمنستان: با پیوستن به اتحادیه اروپا بازار روسیه را از دست خواهید داد تأکید وزیر خارجه کویت بر توسعه روابط با ایران تاکید باقری بر عزم جدی تهران در توسعه روابط با ریاض جلسه شورای امنیت با محوریت تحولات نوار غزه آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا حملات پهپادی و موشکی مقاومت لبنان به شمال اراضی اشغالی
یادداشت طالب الحسنی، تحلیلگر یمنی؛

نمایش اقتدار انصارالله با بازداشت جاسوس‌های موساد

جنبش انقلابی انصارالله یمن با بازداشت عناصر شبکه‌ای جاسوسی که با دستگاه اطلاعاتی آمریکا و سرویس جاسوسی موساد رژیم صهیونیستی همکاری می‌کردند، در بُعد امنیتی موفق عمل کرد و توانست یکی از موفق‌ترین تجربیات خود را رقم بزند.
طالب الحسنی؛ تحلیلگر یمنی
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۲ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 12
کد خبر: ۲۴۵۰۶۸

نمایش اقتدار انصارالله با بازداشت جاسوس‌های موساد

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ از سال 2015 میلادی تاکنون، یعنی اواسط سال 2024، به پایان دهه‌ای نزدیک می‌شویم که سرویس های امنیتی و اطلاعاتی صنعا توانستند سرویس های جاسوسی ای را که برای طرف های خارجی کار می‌کنند، متلاشی کنند؛ چه اینکه به تازگی خبر بازداشت عناصر شبکه ای جاسوسی که با دستگاه اطلاعاتی آمریکا و سرویس جاسوسی موساد رژیم صهیونیستی همکاری می کردند، منتشر شد.
آنچه در این زمینه بسیار مهم است، اینکه جنبش انقلابی انصارالله یمن در بُعد امنیتی موفق  عمل کرد و توانست بر همه پیچیدگی ها در دوره زمانی بی سابقه ای غلبه کند و یکی از موفق ترین تجربیات خود را رقم بزند.

انصارالله باید لزوماً بر چالش پیچیده غلبه می کرد، زیرا فروپاشی امنیتی در بحبوحه جنگ به سقوط این جنبش انقلابی یا ورود به دوره ای پر هرج و مرج منجر می شد


از اواسط سال 2012 تا اواسط سال 2014 میلادی حدود 70 نفر علاوه بر تعداد قابل توجهی از شخصیت های سیاسی و دانشگاهی و علمای دینی در یمن ترور شدند. علاوه بر این، بمب گذاری هایی که القاعده مسئولیت آن را برعهده گرفت، ده ها قربانی بر جای گذاشت که بیشترشان غیرنظامیان بودند. این حجم از جنایت نسبت به سال های گذشته بی سابقه بوده و هست.


ناظران این تحولات را بخشی از پیامدهای فروپاشی دولت در سال 2011 میلادی (بهار عربی)، تجزیه ساختار دستگاه‌های نظامی و امنیتی و درگیری داخلی می دانند که باعث شد القاعده به صحنه بیاید و مناطق وسیعی از مرکز و جنوب شرقی یمن را به کنترل خود درآورد.


به نظر می آمد خروج از این دوره موقت به بهبود دولت و سپس تبدیل آن به کشوری دارای قابلیت های امنیتی مرتبط است که البته توضیح دلایل آن برای آن زمان در این مقال نمی گنجد. زمانی که جنبش انقلابی انصارالله سپتامبر 2014 میلادی کنترل صنعا، پایتخت یمن را برعهده گرفت، بعد از چند ماه یعنی مارس 2015 میلادی مداخله ریاض با حمایت واشنگتن برای سرنگونی انصارالله آغاز شد. تصور می کنید وضعیت امنیتی در این شرایط چگونه خواهد بود؟


انصارالله باید لزوماً بر این چالش پیچیده غلبه می کرد، زیرا فروپاشی امنیتی در بحبوحه جنگ به سقوط این جنبش انقلابی یا ورود به دوره ای پر هرج و مرج منجر می شد (این موضوع یکی از برجسته ترین اهداف ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان و بخشی از راهبرد امنیتی و نظامی آنها بود). اما آیا جنبش انقلابی و مؤلفه های آن که عمدتاً قبیله ای و مذهبی بودند، در بحبوحه درگیری ها، می توانستند این کار را انجام دهند؟


آن زمان هرچند کمک‌های امنیتی و نظامی از سوی برخی دولت ها انجام می شد، اما به ویژه در بُعد امنیتی نمی‌توانستیم بر آن‌ها تکیه کنیم. در عین حال، زمان زیادی وجود نداشت و هرج و مرج و ناامنی روز و شب را از مردم یمن گرفته بود. این چالش بود که باعث شد عناصر باتجربه و داوطلبان جدید در کنار افسران قدیمی که می شد به آنها اعتماد کرد، با توکل بر خدا راه مبارزه با چالش های امنیتی و نفوذ در داخل یمن را در پیش گرفتند.


هدف از رویکرد امنیتی انصارالله محافظت از دولت در برابر فروپاشی، محافظت از نهادهای عمومی، بازدارندگی مقابل باندهای نفوذ، دستگیری تشکیلات جاسوسی و محافظت از شهروندان بود.


از منظر امنیتی، ملی و محلی این اقدام و رویکرد بخش محدودی از وظایف وزارت کشور است و به همین دلیل روند مقابله با هسته‌های جاسوسی، خرابکار، ترور و آشوب آغاز شد. غلبه بر بسیاری از مشکلات در فرایند عملیات امنیتی و اطلاعاتی غیرممکن به نظر می آمد و بارها با نگاهی به مقایسه میان توانمندی ها، تجربه و سابقه امنیتی و اطلاعاتی جنبش انقلابی و آنچه مخالفان در اختیار داشتند و دارند، سؤال پیش می آمد آیا مقابله با هسته های جاسوسی امکان پذیر است؟

از منظر امنیتی، ملی و محلی این رویکرد بخش محدودی از وظایف وزارت کشور است و به همین دلیل روند مقابله با هسته‌های جاسوسی، خرابکار، ترور و آشوب آغاز شد.


جنبش انصارالله در این فرایند اطلاعاتی باید با دستگاه های اطلاعاتی دولت مستعفی مورد حمایت ریاض که اهداف مغرضانه داشتند، نفوذ و پوشش عناصر خودفروخته داخلی و ... مقابله می کرد؛ همچنین باید به مقابله با سرویس های اطلاعاتی کشورهای ائتلاف عربی ازجمله عربستان سعودی، امارات، مصر و پیش و بیشتر از همه اف.بی.آی و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برمی خواست که شبکه های آن در داخل و اطراف یمن نفوذ دارند.

 


در ماه‌های نخست جنگ، در حالی که درگیری‌های نظامی در جبهه‌های نامحدودی میان نیروهای جنبش انقلابی و گروه‌های ائتلاف عربی درگرفت، صنعا و بیشتر استان‌ها تقریباً روزانه بمباران می شدند. با وجود این، نیروهای امنیتی انصارالله کار را به ثبات کشاندند، ترورها خاموش شد و دیگر خبری از اعتراضات مستمر اولیه نیست. اکنون آرامش در سراسر یمن جریان دارد و به ضرباهنگ عادی زندگی مردم تبدیل شده است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده