حمله به لبنان، خطای بزرگ رژیم صهیونیستی-راهبرد معاصر
گزارش «میدل ایست مانیتور»؛

حمله به لبنان، خطای بزرگ رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی می‌داند امیدی به پیروزی مطلق در غزه نیست و امکان دارد حمله گسترده علیه لبنان پایان بخش این ماجراجویی باشد. مسئولان صهیونیست می‌دانند اوضاع در شمال نوار غزه بدتر می‌شود، جایی که ارتش صهیونیستی در حال از دست دادن توان نظامی خود است.
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - 13 June 2024

حمله به لبنان، خطای بزرگ رژیم صهیونیستی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ ماشین تبلیغاتی اسرائیل هرگز از شعار دادن برای فریب افکار عمومی جهان در زمینه قدرت نظامی و اخلاقی نیروهای مسلحش دست برنمی دارد. آنها پیش تر ادعا کرده بودند، ارتش اسرائیل «بااخلاق ترین ارتش جهان»، «بهترین ارتش آموزش دیده جهان» و «هیولاهای فولادی شکست ناپذیر» است.


اما این دروغ های اسرائیلی به دلیل شکست های فاجعه بار ماشین نظامی آنها در غزه و جبهه شمالی است، جایی که مقاومت فلسطین و حزب الله لبنان شکست های پی در پی را بر اسرائیل تحمیل، فرسودگی طرح های عملیاتی را باورپذیرتر و روحیه اسرائیلی ها را تضعیف می کنند.

 

مقاومت فلسطین با کاری که هفتم اکتبر 2023 انجام داد، شهرک‌ها و پایگاه‌های نظامی اسرائیل را برای یک روز کامل به شکلی بی‌سابقه به کنترل خود درآورد


حزب الله اعلام کرد، اقداماتش در شمال فلسطین اشغالی برای مشغول کردن نیروهای دشمن و زیر فشار قرار دادن آنها برای توقف تجاوز به نوار غزه با استفاده از تاکتیک نظامی مدرن است که انعطاف عملیاتی بالا و ضرباهنگ رزمی با ثباتی دارد و مطابق اهداف تعیین شده به وسیله سید حسن نصرالله دبیرکل این جنبش در سوم نوامبر است.

 


اسرائیل مسئول فاجعه ای غیرقابل توصیف است، زیرا نتوانست به اهداف وعده داده شده اش به وسیله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم دست یابد؛ حماس را در غزه نابود نکرد و نتوانست اسیران اسرائیلی را بازگرداند. در مقابل، اسرائیل علاوه بر شکست نظامی، سیاسی و اخلاقی در غزه، شمال فلسطین اشغالی را با تخریب مکان های نظامی خود و تخلیه تعداد زیادی از شهرک نشینان اسرائیلی ترک می کند.


اسرائیل در هشت ماه گذشته با استفاده از تمامی توان و انواع سلاح ها، مهمات و بمب های ممنوعه بین المللی و بمباران بی محابای مدارس، بیمارستان ها و مناطق حفاظت شده به وسیله مجامع حقوق بشری بین المللی، نسل کشی علیه مردم فلسطین در نوار غزه به راه انداخته است.


مقاومت فلسطین با کاری که هفتم اکتبر 2023 انجام داد، شهرک‌ها و پایگاه‌های نظامی اسرائیل را برای یک روز کامل به شکلی بی‌سابقه به کنترل خود درآورد و در قالب عملیات «طوفان الاقصی» اسرائیلی ها را تحقیر کرد. این عملیات رویارویی اجتناب ناپذیر با دشمن بود که در زمانی مناسب رخ داد و پاسخ لازم به 76 سال اشغالگری است. عملیات حماس ضربه ای قاطع بود، زخمی که التیام نخواهد یافت و حتی امپریالیسم نیز قادر به نجات اسرائیل نخواهد بود.


در هفته های اخیر انتقادهایی از سوی فرماندهان نظامی سابق و تحلیلگران اسرائیلی در زمینه ناتوانی این رژیم در پاسخگویی مناسب به حماس و حزب الله مطرح شده است. در حالی که مقاومت لبنان با داشتن هزاران موشک نقطه زن قادر است اهداف راهبردی را در هر نقطه از اسرائیل در چند ثانیه منهدم کند، توان دفاع از لبنان را دارد، ولی اسرائیلی‌ها سلاح‌های لازم را برای جنگ با حزب‌الله در زرادخانه خود ندارند.

در صورت حمله حزب الله به تأسیسات صنعتی، به ویژه شرکت های فناوری، ماجراجویی اسرائیل در خاک لبنان بهای سنگینی از نظر جانی و اقتصادی به همراه خواهد داشت


به نظر می آید اسرائیل با وجود وخامت نگران کننده وضعیت ارتش خسته و نیروهای گریزان از خدمت، نداشتن انضباط، چشم انداز یا راهبرد سیاسی و نیز با توجه به انزوای بین‌المللی از شکست های هفتم اکتبر درس عبرت نگرفته است.


اسرائیل می داند امیدی به پیروزی مطلق در غزه نیست و امکان دارد حمله گسترده علیه لبنان پایان بخش این ماجراجویی باشد. مسئولان اسرائیلی می دانند اوضاع در شمال نوار غزه بدتر می شود، جایی که ارتش این رژیم در حال از دست دادن توان نظامی خود است.


خطرات زیادی وجود دارد که ادامه اشغالگری صهیونیست ها را تهدید می کند و در صورت حمله حزب الله به تأسیسات صنعتی، به ویژه شرکت های فناوری، ماجراجویی اسرائیل در خاک لبنان بهای سنگینی از نظر جانی و اقتصادی به همراه خواهد داشت و به فروپاشی اقتصاد اسرائیل که سالانه میلیاردها دلار درآمد دارد، منجر می شود.


حمله به لبنان فاجعه ای برای موجودیت اسرائیل ایجاد می کند، اسرائیلی که پیش تر ناتوانی خود را در جنگی گسترده علیه دشمنی قوی تر از حماس با توانایی های نظامی بالا و مبارزان مسلمان و مسیحی حاضر به فدا کردن جان خود در راه هدفی مبتنی بر عدالت و مبارزه با ظلم ثابت کرده است.

 
علاوه بر این موارد، بحرانی پیش روی اسرائیل وجود دارد که نمود بارز آن استعفای چهار عضو کابینه نظامی در یک روز ازجمله بنی گانتز است. وی خواستار برگزاری انتخابات برای تشکیل کابینه جدید شده که نشان دهنده ضربه سختی به نتانیاهوست.

 

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
ابوالفضل ظهره وند، عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد: / ۱ روز پیش

کابینه احتمالی نامزدها، عامل افزایش شور انتخاباتی

«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛ / ۱ روز پیش

غدیرخم، عید هدایت و رستگاری بشر

حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد: / ۱ روز پیش

اهمیت توسعه مناسبات سیاسی ایران و بحرین