جلیلی در «صف اول»: شعار ما «یک جهان فرصت، یک ایران جهش» است-راهبرد معاصر
جزئیات و زمان برگزاری مراسم اربعین شهید جمهور و همراهانش قالیباف بعد از مناظره: مشارکت اقتدار ملی ما است جلیلی: نباید روستا را به یک جایی که فقیر و محروم است نگاه کنید پزشکیان: می‌خواهم اخلاق سیاسی را سرلوحه کار خود قرار دهم زاکانی : همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را انجام می‌دهیم مشارکت حداکثری در انتخابات ضامن امنیت و استقلال کشور است قالیباف: باید دقت کنیم که در نقشۀ دشمن حرکت نکنیم آخرین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری میراحمدی: وزارت کشور برای برگزاری انتخابات آمادگی کامل دارد رهبر انقلاب: مهمترین اثر مشارکت بالا که به آن اصرار داریم سرافرازی جمهوری اسلامی است بررسی شاخص‌های رئیس جمهور تراز در بیانیه گام دوم انقلاب سرلشکر باقری طرح ملی مقابله با ناقلین مهاجم زیستی را ابلاغ کرد زاکانی: حق مردم از خان‌ها و خانچه‌ها باید گرفته شود تبلیغات انتخابات ساعت ۸ صبح پنج‌شنبه به اتمام می‌رسد پورمحمدی: من موافق رییس جمهور نظامی هستم

جلیلی در «صف اول»: شعار ما «یک جهان فرصت، یک ایران جهش» است

سعید جلیلی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه «صف اول» شبکه خبر گفت: شعار ما «یک جهان فرصت، یک ایران جهش» است.
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۶ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 13
کد خبر: ۲۴۵۲۸۹

به گزارش راهبرد معاصر، سعید جلیلی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۴ خردادماه در برنامه «صف اول» شبکه خبر جهت معرفی اجمالی خود حضور پیدا کرد.


جلیلی با اشاره به سوابق اجرایی و تحصیلی خود، گفت: یکی از ویژگی‌هایی که در دوره خدمت داشتم این بوده که از پایین‌ترین سطح شرکت کردم. برای ورود به وزارت امور خارجه آزمون دادم ۲ سال کارشناس بودم سپس معاون، مدیر کل، معاون وزیر و در نهایت دیر شورای امنیت ملی شدم. یکی از اموری که به رئیس جمهور کمک می‌کند این است که باید بداند این روند کاری و دستوری که صادر می‌شه در پایان در کجا قرار می‌گیرد و چه کسانی باید آن را اجرا کنند و این چه فرجامی پیدا می‌کند. آشنایی به این روند از پائین تا سطح بالا از مؤلّفه‌های مهم به شمار می‌رود.


وی افزود: این‌که شرایط کارمندان را بدانی و این که این سلسله مراتب اگر بر مبنای اصولی و صحیح انجام نشود چه عوارضی دارد. از سال ۶۸ وارد وزارت امور خارجه و سال ۸۶ نیز دبیر شورای عالی امنیت ملی شدم. رئیس جمهور باید بداند این مسیر چیست. چه موانعی بر سر اجرای دستوراتی که می‌دهد وجود دارد و چه عواملی می‌تواند کمک کند که خوب انجام شود. رشته تحصیلی بنده علوم سیاسی تا مقطع دکتری است.


در کار دولت یکی از مهم‌ترین موضوعات بالابودنِ بهره‌وری است
کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: یکی از بحث‌های مهم در کار دولت و سیاست تخصیص بهینه منابع قدرت است. یعنی شما منابعی که دارید باید بتوانید به خوبی مدیریت و استفاده کنید. با کمترین هزینه بیشترین فایده را داشته باشد. زمانی که در بازرسیِ وزارت خارجه بودم برای کاهش هزینه‌ها فقط یک بار به سفر رفتم اما با ایجاد سازوکار مناسب بیشترین اشراف را به موضوعات داشتیم. با کمترین هزینه بیشترین فایده را باید رساند. در معاونت اروپا و آمریکای وزارت خارجه توانستیم با استفادهٔ بهینه از منابع، حضورمان در کشورهای مختلف را بدون افزایش هزینه‌ها بالا ببریم. زمان حضور بنده در معاونت اروپا و آمريکا نگاهم این بود که باید تعامل گسترده با جهان داشته باشیم. با استفاده بهینه از هزینه‌ها حضور خود را بیشتر و موثرتر کردیم ضمن این‌که هزینه‌ها افزایش پیدا نکرد.


رئیس جمهور موفق از منابع به بهترین شکل استفاده می‌کند
جلیلی با اشاره به نقش روابط خارجی بر اقتصاد، گفت: در برخی از کشورها ۱۰ نیرو در سفارتخانه داشتیم و در بعضی کشورها اصلا سفارتخانه نداشتیم در صورتی‌که با یک مدیریت صحیح می‌شد تعدادی از این افراد به کشورهای بدون سفارت منتقل شوند و سفارتخانه ایجاد شود. با همین ایده در کشورهای آمریکای لاتین سفارت‌هایی تشکیل شد که به رشد صادرات منجر شد. در همان زمان با ونزوئلا در حد چند هزار میلیارد دلار توافق‌های جدی صورت گرفت. اکنون در ونزوئلا ایران را به نام تراکتور می‌شناسند به خاطر صادرات تراکتوری که در آن‌جا صورت گرفت. چند هزار از پروژه‌های مسکونی ونزوئلا را پیمان‌کاران ایرانی به انجام رساندند. این امر موجب اشتغال و ارزآوری شد. رئیس‌جمهور باید بداند منابعی که دارد چگونه هزینه می‌شود. از یک طرف جلوی اصراف و اتلاف منابع را بگیرد از طرف دیگر برنامه داشته باشد که از این منابع به بهترین شکل استفاده حداکثری شود‌. رئیس جمهوری موفق هست که از منابع به بهترین شکل استفاده کند.


شعار ما «یک جهان فرصت، یک ایران جهش» است
وی افزود: امروز کشور ما در یک فرصت تاریخی قرار دارد که فرصت‌های فراوان اقتصادی، سیاسی، منطقه‌ای، بین‌المللی، صنعتی، تاریخی و حتی تمدنی در برابرش قرار گرفته است. امروز هنر رئیس جمهور این باید باشد که بتواند این فرصت‌ها را بشناسد به این فرصت‌ها اشراف داشته باشد و با برنامه از آن حداکثر استفاده را انجام دهد. در گفتمان دولت سایه در این سال‌ها فرصت‌ها را شناختیم. امروز برای این فرصت‌ها برنامه داریم. که چگونه از این فرصت‌ها استفاده حداکثری شود. شعار لفاظی نیست؛ شعار باید تابلویی باشد که در چهار سال آینده سرمشق کار شما باشد. مردم باید عملکرد این شعار را ببینند. شعار ما «یک جهان فرصت، یک ایران جهش» است.


دولت باید برای هر یک از شهروندانش امکان نقش‌آفرینی ایجاد کند
کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: مهمترین فرصت جمهوری اسلامی ایران توانمندی‌های آحاد جامعه ایران است. ما امروز یک نسل جوان تحصیل‌کرده‌ی، خلاق و باهوش داریم که می‌توانند نقش‌آفرین باشند. هر ایرانی یک نقش پر شکوه دارد. دولت باید دولت نقش‌آفرین باشد. دولت نقش آفرین هم خودش بتواند در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی نقش‌آفرینی کند و هم بتواند برای هر یک از شهروندان خود امکان نقش‌آفرینی را فراهم کند. این نقش‌آفرینی برنامه بنده است.


دبیرخانهٔ شورای‌عالی امنیت ملی در آن زمان یک ملجأ برای حل اختلافات قوا بود
جلیلی با اشاره به روابط بین قوا، گفت: یکی از مسئولیت‌هایی که بر عهده داشتم دبیری شورای عالی امنیت ملی بوده دبیرخانه شورای امنیت ملی فراتر از یک قوه این وظیفه را دارد که نه تنها بین قوای سه‌گانه بلکه سایر نهادها، نیروهای مسلح و بخش‌های دیگر آن هماهنگی‌ها و هم‌افزایی‌های لازم را برای موفقیت‌های جدی که به ویژه ناظر به امنیت ملی است ایجاد کند. در سال‌هایی که در شورای امنیت ملی حضور داشتم بین قوای سه‌گانه اختلافاتی شکل گرفت که در یک قالب‌هایی نیز ظهور و بروز کرد که رهبری از آن اصطکاک‌ها رضایت نداشتند و هم مردم ناراحت بودند. در همان زمان ما بهترین تعاملات را در شورای امنیت ملی با قوا داشتیم‌.  دبیرخانه ملجأ برای حل اختلاف قوا شده بود.


دولت سایه لازمه موفقیت دولت است
وی درباره میزان پذیرش نقد از سوی دولت خود، گفت: هیچ بازیگری موفق نمی شود مگر اینکه تماشاگرانی بازی او را ببینند و او را برای رفع ایرادها کمک کنند و یا او را مورد تشویق قرار دهند و این گفتمانی است که در ۱۰ سال گذشته در موضوع دولت سایه دنبال کریدم.


کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: گفتمان دولت سایه این بود که هرکسی باید در حد وسع خود روند جاری را ببیند؛ ممکن است فردی در رسانه یا دیگری در اقتصاد فعال باشد؛ اگر روند خوب است کمک کند و مانند یک تماشاگر تشویق کند؛ در جایی که خطایی وجود دارد، برای تصحیح کمک و در جایی هم که کار ناقص است، برای تکمیل امور کمک کند.


جلیلی تصریح کرد: لازمه موفقیت دولت این است که دولت سایه وجود داشته باشد و امور دولت را دنبال کند. یکی از این امور مربوط به رسانه هااست و در دو سال اخیر هر کجا در دانشگاه  صحبت کردم، یکی از جملات من این است که هر دانشگاه باید یک دولت سایه باشد و در دولت خودم نیز این مهم را دنبال خواهم کرد.


دولت باید از افرادی که موفقیت‌های کشور را ایجاد کرده‌اند، استفاده کند
وی اظهار کرد: یک روز فردی از من پرسید که در دولت غیر از افراد ستادم از کسی استفاده می‌کنم؟ به او گفتم باید بپرسی از افراد ستاد هم در دولت استفاده خواهم کرد یا نه؟ دولت باید از افرادی که موفقیت‌های کشور را ایجاد کرده‌اند، استفاده کند. یکی از ایرادهای آسیب‌زای کشور لابی‌های انتخاباتی و افرادی است که بخواهند با فعالیت در ستادهای انتخاباتی در دولت سهم بگیرند. ما در ۱۰ سال گذشته فراتر از بازی‌های سیاسی سعی کردیم درِ دفترمان را به‌روی افرادی که کارنامهٔ موفقی دارند، باز کنیم. 


کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به استفاده از همه ظرفیت‌ها در دولت، گفت: با بیش از هزار نفر از افراد موفقی که سلایق سیاسیِ مختلفی اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا داشتند، جلسات متعددی داشتیم و در کارگروه‌های مشخصی از آن‌ها استفاده کردیم. چند سال قبل در سفر به سیستان‌وبلوچستان یک فرماندارِ خانمِ اهل‌سنت دیدم که عملکرد خیلی موفقی داشت؛ از این ظرفیت‌ها باید فارغ از عینکِ جناحی استفاده شود. چند ماه قبل‌از انتخابات یک استاد برجستهٔ کشور در حوزهٔ نظام سلامت را پس‌از ۱۰ سال پیگیریِ مقالاتش دعوت کردم تا از ظرفیت او استفاده شود. یکی از موضوعات مهم برای پیشرفت کشور، تصمیم‌گیری صحیح و به‌موقع است؛ تردید، تأخیر و تزلزل در تصمیم‌گیری، کشور را دچار خسارت می‌کند.


وی با بیان این‌که «برنامه با اندیشکده نوشته نمی‌شود»، اظهار کرد: کسی که رئیس‌جمهور می‌شود باید بر برنامه‌ای که می‌خواهد اجرا کند اشراف کامل داشته باشد و این نیازمند مطالعات قبلی است. تصمیم‌گیری صحیح و به موقع برای پیشرفت کشور مهم است تا جلوی اختلال‌ها در امور گرفته شود. اگر تأخیر در تصمیم‌گیری پیش آید می‌تواند کشور را زمین‌گیر کند.


جلیلی با اشاره به شخصیت رئیس‌جمهور شهید، گفت: رویکرد دولت سایه مورد پذیرش شهید رئیسی بود و به آن توجه داشت و حتی در نامه‌هایی از این رویکرد دولت سایه که عملکرد دولت را مورد بررسی قرار دهد و پیشنهاداتی برای اصلاح امور داشته باشد تشکر می‌کرد./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده