با این کار ریسک ابتلا به سرطان معده را کاهش دهید-راهبرد معاصر

با این کار ریسک ابتلا به سرطان معده را کاهش دهید

یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: تغذیه سالم، تحرک کافی و درمان به موقع میکروب هلیکوباکتر پیلوری ریسک ابتلا به سرطان معده را کاهش می‌دهد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 15
کد خبر: ۲۴۵۴۷۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ دکتر محسن رجب نیا درباره شیوع سرطان معده اظهار کرد: سرطان معده در کشور پس از سرطان پروستات دومین سرطان شایع در مردان و بعد از سرطان سینه و روده بزرگ سومین سرطان شایع در زنان است. معده یکی از بخش‌های مهم دستگاه گوارش است که به تجزیه و هضم غذا کمک می‌کند.

وی افزود: هر چند اخیرا آمار جدیدی از تعداد ابتلا به این نوع سرطان در کشور در اختیار نداریم، اما آمار و مطالعات جهانی که شامل ایران هم می‌شود، نشان می‌دهد که سرطان معده به شایعترین سرطان گوارشی در کشور تبدیل شده و از این جهت که عامل خطر این سرطان مانند تغذیه ناسالم و بی تحرکی میان افراد جامعه افزایش یافته، برای همین شیوع آن هم زیاد شده است.

دکتر رجب نیا ادامه داد: در مورد اینکه سن ابتلا به این سرطان در کشور از چه سنی و میانگین سنی در ایران چقدر است، مطالعه دقیقی نداریم. اما افرادی که بالای ۴۰ سال هستند را بدون اینکه سابقه خانوادگی داشته باشند، با داشتن کوچکترین علائم و مشکل در معده، توصیه به آندوسکوپی خواهیم کرد.

این پزشک یادآور شد: بر اساس مناطق جغرافیایی، برای سرطان معده غرب و شمال غرب کشور مناطق شایعی هستند و در مجموع در مردان سرطان‌های دستگاه گوارش بیشتر دیده می‌شود، ولی بر اساس مطالعات اخیر در هر دو جنس شیوع این سرطان زیاد شده است. در مورد میزان شیوع سرطان‌ها شاخصی برای استان البرز نداریم، اما شایعترین سرطان‌ها، سرطان روده بزرگ و معده هستند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: سرطان معده که یکی از سرطان‌های دستگاه گوارش است، در مراحل اولیه می‌تواند بی علامت باشد، اما زمانی که فرد با پیشرفت آن مواجه می‌شود، علائم آن درد شکمی، سیری زودرس، استفراغ، کاهش وزن ناخواسته، خونریزی گوارشی و کم خونی است و در صورت پیشرفت این سرطان می‌تواند به سایر اندام‌های مجاور گسترش پیدا کند.

ابتلا به هلیکوباکترپیلوری و عدم درمان به موقع آن خطرساز است

وی درباره علل و عوامل خطر این نوع سرطان بیان کرد: یکی از مهمترین عوامل خطر ابتلا به سرطان معده ابتلا به میکروب هلیکوباکترپیلوری است که باعث عفونت و تخریب معده شده و اگر درمان نشود می‌تواند به سمت سرطان خطرناک برود. همچنین مصرف زیاد نمک و غذا‌های نمک سود شده، مواد غذایی دارای مواد نگهدارنده و فرآوری شده، چاقی، مصرف دخانیات و الکل و سابقه جراحی معده از دیگر دلایل ابتلا به این سرطان است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز در مورد رابطه جراحی‌های معده و احتمال ابتلا به سرطان معده گفت: اینکه افراد تمایل به جراحی معده داشته و خیلی راحت تن به جراحی‌های معده می‌دهند، ریسک ابتلا به سرطان معده را بالا می‌برد. همچنین سابقه رادیوتراپی شکمی و وجود سابقه خانوادگی از دیگر عوامل خطر ابتلا به این سرطان است.

دکتر رجب نیا در ادامه اظهار کرد: بهترین راه تشخیص این نوع از سرطان آندوسکوپی بوده و پیشگیری از این سرطان شامل حذف و یا محدود کردن عوامل خطر آن مثل عدم مصرف دخانیات، الکل، کاهش مصرف نمک، اصلاح رژیم غذایی، مصرف میوه و سبزیجات به همراه فیبر کافی در تغذیه روزانه است.

این فوق تخصص گوارش و کبد مطرح کرد: برای پیشگیری از ابتلا به این نوع سرطان کاهش وزن، داشتن فعالیت فیزیکی منظم و ورزش و درمان به موقع هلیکوباکترپیلوری معده توصیه می‌شود. همچنین تاکید می‌شود در صورتی که وجود علائم غیر معمول به پزشک مراجعه شود. در واقع فصل مشترک تمامی سرطان‌های گوارش، مصرف دخانیات، الکل، رژیم غذایی و سبک زندگی ناسالم است.

وی خاطرنشان کرد: در مورد درمان هم این مهم است که در ابتدا ریسک‌ها را کاهش دهیم تا به مرحله پیشرفته‌تر و نیاز به درمان بیماری نرسیم، کاهش ریسک هم شامل حذف عوامل خطر است. اما اینکه اگر فردی به این سرطان مبتلا شود چرا اندوسکوپی را تمایل داریم که هر چه زودتر انجام دهیم، به این خاطر است که آندوسکوپی زود هنگام از نظر بررسی میکروب معده برای درمان به ما کمک می‌کند، دوم اگر زخم ایجاد کرده، از این طریق زخم را درمان می‌کنیم و امکان برداشت نمونه را برای تشخیص بدخیم بودن آن فراهم می‌کند.

دکتر رجب نیا ادامه داد: اگر در مراحل جلوتری باشد که ضایعه بدخیم شده و صرفا لایه سطحی را درگیر کرده باشد، نیاز به جراحی نداشته و با روش آندوسکوپی پیشرفته می‌توانیم آن را برداریم. البته تاکید می‌کنیم که یکی از اقدامات اصلی در پیشگیری، مراجعه سریع با بروز اولین علائم این سرطان در فرد است. /ایسنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار