تاکید گروسی بر نقش روسیه در زنجیره تامین انرژی در جهان-راهبرد معاصر
واکنش نمایندگی ایران به تحریم‌های خزانه داری آمریکا توافقات مالی ایران و روسیه از ماه آینده اجرایی خواهد شد مسکو: قرارداد جدیدی برای همکاری با ایران امضا خواهد شد وزیر جنگ اسرائیل: ایران بزرگ‌ترین تهدید برای آینده دنیاست اسماعیل هنیه: حمله به خانواده‌ام منجر به تغییر مواضع مقاومت نخواهد شد شرط سازمان ملل برای تداوم کمک‌ به غزه وزیر دفاع آمریکا از تشدید تنش‌ها در مرز لبنان ابراز نگرانی کرد تحریم‌های آمریکا علیه ۵۰ شخص و نهاد به بهانه ارتباط با ایران تأکید وزیر خارجه نپال بر تقویت مناسبات دوجانبه با ایران هشدار کرملین به ارمنستان: با پیوستن به اتحادیه اروپا بازار روسیه را از دست خواهید داد تأکید وزیر خارجه کویت بر توسعه روابط با ایران تاکید باقری بر عزم جدی تهران در توسعه روابط با ریاض جلسه شورای امنیت با محوریت تحولات نوار غزه آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا حملات پهپادی و موشکی مقاومت لبنان به شمال اراضی اشغالی

تاکید گروسی بر نقش روسیه در زنجیره تامین انرژی در جهان

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر لزوم حفظ گفت‌وگوی سازنده با هر دو طرف روسی و اوکراینی برای تضمین امنیت نیروگاه هسته‌ای زاپروژیه، درباره تحریم‌های آمریکا نیز گفت: در واشنگتن می‌دانند کنار گذاشتن اورانیوم روسیه غیرواقعی است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 18
کد خبر: ۲۴۵۹۰۹

به گزارش راهبرد معاصر. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای اختصاصی با شرکت رسانه‌ای "ایزوستیا"، اعلام کرد که  این سازمان قصد دارد گفت‌وگوی سازنده خود با هر دو طرف  روسی و اوکراینی را حفظ کند. به عقیده او، برای این منظور جلسات منظم رایزنی‌ها ضروری است، زیرا موارد زیادی برای تبادل نظر وجود دارد.

 

گروسی گفت: یکی از نکات مهمی که در جریان درگیری نظامی در اوکراین شاهد هستیم این است که متأسفانه نهادهای بین المللی به استثنای آژانس بین المللی انرژی اتمی نتوانسته‌اند با هر دو طرف این مناقشه گفتگوی سازنده داشته باشند و من واقعاً مایل هستم که این مسئله همچنان حفظ شود. زیرا، صرف نظر از موضع ما در مورد عوامل زمینه ساز درگیری، مأموریت ما تضمین امنیت همه تاسیسات هسته‌ای جهان، از جمله نیروگاه زاپروژیه است و برای این منظور  طبیعتاً گفتگو با هر دو طرف درگیری، یعنی روسیه و اوکراین، ضروری است.

 

او یادآور شد که انجام این کار آسان نیست، زیرا دو کشور دیدگاه‌های کاملاً متفاوتی در مورد آنچه اتفاق می‌افتد و مطلقاً در مورد همه موضوعات، از حقوق مالکیتی گرفته تا آینده دارند. و در جریان مذاکرات تلاش بسیار هدفمندی انجام میشود تا این عوامل خارجی که نمی توان نادیده گرفت، را جدا کرده و روی جنبه‌های فنی مسائل تمرکز کنم. البته به دلیل اهمیت موضوع، آژانس از ادامه گفتگوها با مقامات مسکو و کیف حمایت می‌کند. 

 

گروسی افزود: بسیار مهم است که به طور دوره‌ای بتوانم با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه صحبت کنم، زیرا بدیهی است که نمی توانم هر ماه با او ملاقات کنم. من اغلب موارد با آکسی لیخاچیف، رئیس شرکت "راس اتم" روسیه و  برخی مواقع با رئیس جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی مذاکره می‌کنم.

 

رافائل گروسی در پاسخ به سئوال دیگری یادآور شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌تواند تحریم‌هایی را علیه کسانی که مسئول حملات به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیه هستند، اعمال کند، حتی اگر بتوانند طرف مسئول را شناسایی کند. او افزود: کاری که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند انجام دهد این است که جامعه بین المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل را از روند اوضاع مطلع سازد.

 

به گفته این مقام، آژانس تنها بازرسی‌های مستقلی انجام می‌دهد و در صورت دریافت شواهد غیرقابل انکار، ارزیابی مستقلی از روند اوضاع داشته و جامعه بین المللی را در جریان قرار خواهد داد.در غیر این صورت  انتظار موجود از یک سازمان کارشناسی و مستقل برآورده نخواهد شد. 

 

روز دوشنبه میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین تاکید کرد که اگر گلوله باران نیروگاه هسته‌ای زاپروژیه ادامه یابد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید به دخالت نیروهای مسلح اوکراین در حملات به این تاسیسات هسته‌ای اعتراف کند. به گفته او، تاکنون شرایط به آقای گروسی اجازه داده که به فقدان 100 درصد شواهد در این خصوص اشاره کرده و مقصر را معرفی نکند.

 

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از این مصاحبه‌، ابراز اطمینان کرد که ایالات متحده ماهیت غیرواقعی اقدام در کنار گذاشتن خرید اورانیوم از روسیه را به خوبی درک می‌کند.

 

پیش از این، در اوایل ماه مه، گزارش شد که سنای کنگره ایالات متحده ممنوعیت واردات اورانیوم غنی شده از روسیه را تصویب کرد. این سند در  اواسط همان ماه توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا امضا شد. این محدودیت 90 روز پس از امضای این قانون اجرایی می‌شود.

 

رافائل گروسی در این باره توضیح داد: من می‌دانم که در ایالات متحده آنها در تلاش برای تقویت و تحریک تولید داخلی در این زمینه هستند. این تصمیم حاکمیتی آنهاست، آنها حق دارند این کار را انجام دهند. باید دید چه اتفاقی خواهد افتاد. ولی من فکر می‌کنم که این اقدامت (ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه) با برخی موارد استثنا و ملاحظاتی اتخاذ شده است و این بدان معناست که آنها درک می‌نند که این اقدامات در شرایط فعلی بازار غیر واقع گرایانه است.

 

او ادامه داد: البته، این ممنوعیت تاثیر فوری نخواهد داشت.  هرچند طبیعتا از تحریم‌ها همواره به عنوان ابزاری برای اعمال فشار استفاده می شود. اما من نمیتوانم در مورد خوب یا بد بودن این قبیل تصمیمات در سطح دولتی  قضاوت کنم. ولی مسلماً آنها وجود دارند.

 

به عقیده گروسی، ساختار زنجیره تامین بین المللی تا حد زیادی شامل روسیه می‌شود و تنها ایالات متحده مطرح نیست. او افزود: در اینجا در اروپا بسیاری از راکتورهای آب سنگین وجود دارد که برای تعمیر و نگهداری به سوخت و خدمات روسیه وابسته هستند: من در مورد کشورهای اروپای شرقی صحبت می‌کنم که درصد انرژی هسته‌ای مورد استفاده در آنها بسیار بالا و در حد 30-40 درصد است و این کشورها صرفاً به رآکتورهای آب سنگینی نیاز دارند تا به درستی کار کنند. بنابراین نقش روسیه در این زمینه را نباید نادیده گرفت. تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده