شبکه برق ایران اتمی شد-راهبرد معاصر

شبکه برق ایران اتمی شد

نیروگاه بوشهر صبح امروز پس از تاخیر ۸ روزه با پایان دوره تعمیرات و سوخت‌گذاری، برق خود را به شبکه تزریق کرد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۷ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 18
کد خبر: ۲۴۵۹۳۰

به گزارش راهبرد معاصر؛  «انرژی اتمی آینده دنیا را می‌سازد». این بخشی از سناریو مطرح شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی است.


نیروگاه اتمی بوشهر از ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح ۲۹ خرداد برق هسته‌ای را به شبکه سراسری تزریق کرد. نیروگاه بوشهر از ابتدای سال به دلیل تعمیرات سالانه و سوخت‌گذاری از مدار خارج شده و بنا بود که ۲۱ خرداد به شبکه متصل شود. مدیرعامل نیروگاه بوشهر رضا بنازاده می‌گوید که برنامه تعمیرات و سوخت‌گذاری مطابق برنامه تمام شده است.


ارزش برق تولید شده نیروگاه بوشهر در ۱۰ سال گذشته ۲ برابر هزینه سرمایه‌گذاری برای ساخت این نیروگاه بوده است.


ظرفیت این واحد نیروگاهی ۱۰۰۰ مگاوات است و برق یک شهر با جمعیت تهران را تامین می‌کند.


ایران اولین کشوری است که ساخت نیروگاه اتمی در منطقه را آغاز کرد اما با گذشت ۱۱ سال از افتتاح واحد اول، توسعه واحدهای دیگر نیروگاه هسته‌ای به نتیجه نرسید.
کارشناس انرژی علی اعتمادی هزینه سرمایه‌گذاری بالای ساخت نیروگاه اتمی را عامل عدم توسعه این صنعت در ایران دانسته و می‌گوید که هزینه ساخت نیروگاه اتمی ۳ تا ۴ برابر نیروگاه حرارتی است و همین مسئله سبب می‌شود تا این صنعت از اولویت کشور خارج شود.


در مقابل، کارشناس انرژی جواد فراستی می‌گوید، هزینه سرمایه‌گذاری نیروگاه اتمی بالاست اما هزینه عملیاتی آن نسبت به نیروگاه گازی پایین است و به همین علت برق هسته‌ای در دنیا جزء ارزان‌ترین انرژی‌هاست اما به دلیل مفت بودن گاز در کشور همه توجه‎ها به نیروگاه حرارتی است.


 کارشناسان، واقعی شدن هزینه گاز طبیعی برای واحدهای نیروگاهی را یکی از راهکارهای موثر در توسعه نیروگاه اتمی می‌دانند، از طرفی با توجه به صرفه‌جویی سوخت فسیلی توسط نیروگاه بوشهر، پرداخت هزینه صرفه‌جویی به نیروگاه در قالب ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر سرمایه لازم برای توسعه این صنعت را در اختیار سازمان انرژی اتمی قرار می‌دهد./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده